ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 167   مهر ماه 1398
 

 
 

 
 
   شماره 167   مهر ماه 1398


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 2059 بارآبادان؛ 349 روز محاصره
در مهر 1360 محاصره 349 روزه شهر آبادان متعاقب فرمان امام و با عملیات «ثامن‌الائمه» شکسته شد. در این عملیات حدود 2 هزار نفر از نظامیان بعثی کشته یا زخمی شدند، 1800 نفر از آنان اسیر و استعدادی در حدود یک لشکر آنان منهدم گردید. از نیروهای خودی نیز 243 نفر شهید، 763 نفر زخمی و 11 نفر مفقود شدند.


تعداد نمايش: 1891 بارعزاداری‌های محرم و صفر در دوران قاجار
مراسم محرم تا اواخر دوره ناصرالدین‌شاه موجب حفظ اساس مسلمانی بود. ولی به مرور، طبقه توانا مجالس عزاداری را وسیله تظاهر و نمایش تجمل قرار دادند و جنبه‌های اخلاقی مجالس کمرنگ‌تر شد و روح و معنا جای خود را به ریاکاری و دروغگویی نسبت به خانواده پیامبر(ص) داد و ...


تعداد نمايش: 2935 بارنگاهی به عملکرد دو تن از نخست وزیران شاه در دوران انقلاب
وقتی طوفان انقلاب در سال 1357 در گرفت هویدا می‌گفت: «مردم با هم وحدت ندارند و اين مسايلي هم كه پيش آمده عارضه زودگذري است!» جانشین او جمشید آموزگار نیز چیزی از سیاست نمی‌دانست. اين مطلب را خود شاه هم در كتاب «پاسخ به تاريخ» متذكر شده و انتخاب آموزگار به نخست‌وزيري را از اشتباهات خود دانسته است. آموزگار و هویدا در بحبوحه انقلاب مدام در حال تصفیه حساب‌های شخصی خود بودند.


تعداد نمايش: 1922 بارپاداش خدمت به تاج و تخت شاهی!
وقتی کودتای 28 مرداد با رهبری سپهبد فضل‌الله زاهدی به پیروزی رسید شاه از نفوذ عمیق وی در ارتش نگران شده بود. از این رو با کمک اسدالله علم توانست وی را پس از 18 ماه نخست‌وزیری برکنار کند و در پوشش«سفیر ایران در دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو» از ایران اخراج نماید. زاهدی در محل ماموریتش جان سپرد و ...


تعداد نمايش: 1853 باراولین تظاهرات دانش آموزی علیه یک مصوبه توهین‌آمیز
روز 12 مهر 1306 اولین گردهمایی و تظاهرات دانش‌آموزی در اعتراض به سیاست‌های غلط آموزشی دولت برگزار شد. این اجتماع سبب شد مصوبه توهین‌آمیز دولت علیه خانواده‌های بی بضاعت لغو شود.


تعداد نمايش: 1867 بارپای سخنان هيکل
هيکل : من شاه را در سال 1975میلادی ديدم. گفت‌وگوي من با او به تندي گراييد. من به او گفتم «شما مدام از انقلاب شاه و ملت و آرزوهاي‌ خودتان مي‌گوييد، اما من به هر کجاي ايران پا مي‌گذارم با مخالفت مردم روبه‌رو مي‌شوم؛ آنان واقعاً با شما مخالف هستند.»


تعداد نمايش: 1683 بارتجلیل آیت‌الله کاشانی از زرتشتیان ایران
آیت‌‌الله کاشانی در نامه‌ای به تیمسار سرلشکر کوپال، رئیس شهربانی کل کشور، از وفاداری و خدمتگزاری زرتشتی‌ها نسبت به کشور تجلیل به عمل آورده و آنان را جزو افراد ایرانی اصیل خوانده است.


تعداد نمايش: 1689 بارتاثیر رابطه غیر اخلاقی فرح در تشدید بیماری شاه
احمدعلی مسعود انصاری: يك روز طاقت نياوردم و ماجرای ارتباط غیر اخلاقی فرح را به وی تذکر دادم و گفتم خانه شاه حرمت دارد و براي حفظ حريم اين خانه به دوستانتان بگوئيد جلوی خود و كارهايشان را بگيرند. اما با كمال تعجب ايشان از عملکرد خود دفاع کردند و گفتند: « به كسي مربوط نيست!»


تعداد نمايش: 1575 بارنامه‌ای به مرکز!
استاندار کرمان: در نامه‌ای به نخست‌وزیر نوشتم که انگلیسی‌ها اکثر دهقانان را از زراعت منع کرده، آنان را با وعده پول به کار راهسازی برای قوای خود گماشته‌اند. در نتیجه تولید غله استان به کمتر از یک چهارم کاهش یافته و این زنگ خطری برای بروز قحطی در منطقه است. اما سالها بعد وقتی وزیر کشور شدم متوجه شدم که نامه مرا هنوز باز نکرده‌اند که بخوانند...!


تعداد نمايش: 1724 بارمعرفی كتاب
«انقلاب چهل ساله»

کتاب «انقلاب چهل ساله؛ نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران»، که در 14 فصل جداگانه به تشریح مستند دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی، پزشکی، بهداشتی و .... پرداخته ، برای پژوهشگران و به ویژه نسل جوان قابل استفاده است.


درس تاریخ
ابوالفضل بیهقی در کتاب «تاریخ بیهقی» می‌نویسد: «می‌خواهم که داد این تاریخ به تمامی بدهم و گرد زوایا و خبایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نماند؛ و هیچ چیز نیست که به خواندن نیرزد که آخر هیچ حکایت از نکته‌ای که به کار آید خالی نباشد.»
یکی از اندیشمندان درباره فایده فهم تاریخ گفته است: تاریخ آئینه عبرت و درس عبرتی است که در آن، حوادث جهان گذران با نقش‌های گوناگون تکرار می‌شود تا آیندگان از حصول علم و اطلاع بر اسباب و علل پیدایش نیک و بد و سود و زیان احوال نیاکانشان پندها برگیرند و در مقام صلاح و اصلاح خود برآیند؛ و اگر نه برای حصول این مرام باشد، صرف عمر گرانمایه به داستان سرایی و گفتن و نوشتن و خواندن و به خاطر سپردن یادگاری که به دوران‌های پیشین مربوط است و در حال امروزی ما موثر نیست، کاری است بیهوده. پس بر ماست که دورنمای حوادث گذشته را با چشم بصیرت در آئینه جهان‌نمای تاریخ بنگریم و عموم و خصوص آن را با احوال عمومی و خصوصی خود بسنجیم و نتیجه این بحث و تحقیق را در طلب سود و صلاح شخصی و نوعی خویش به کار بندیم. با تعقیب این روش است که پی خواهیم برد جمله حوادث جهان، همانند چهار فصل سال پیاپی تکرار می‌شود و صاحب خرد خواهد توانست از تاریخ و اطلاع از گذشته‌ها عبرت بگیرد و برای حال و آینده خویش پندها آموزد و تجربه‌ها بیندوزد.
مطالعه تاریخ فوایدی دارد که عمده‌ترین آنها عبارت است از:
1 – عبرت‌آموزی از گذشته به عنوان چراغ راه آینده
یكی از ویژگی‌های انسان‌های آگاه، عبرت آموزی از وقایع و حوادث است. تاریخ جامعه بشری سرشار از حوادث و رویداد‌هایی است كه با مطالعه و مشاهده آنها می‌توان در زندگی فردی و اجتماعی درس‌های مفیدی آموخت و عبرت گرفت. تاکید بر مفهوم عبرت آموزی در نگرش و بیان تاریخی مورخان مسلمان جایگاه والایی دارد. مورخان نامداری چون بیهقی، طبری، مسعودی، یعقوبی و ... این مفهوم را در آثار خود مورد توجه و تاکید قرار داده‌اند تا جایی که ابن‌خلدون مورخ معروف، اثر مشهور خود را «العبر» نامیده است.
2 - آشنایی با میراث گذشتگان
میراث گذشته هر قوم، سازنده هویت و بیان كننده ریشه تاریخی آن قوم است. بی‌توجهی مردم یك سرزمین به میراث خود و نادیده گرفتن آن، بی‌هویتی‌، جذب شدن به فرهنگ ملل دیگر و ناتوانی ملی در حل مشكلات را به دنبال خواهد داشت.
3 - شناخت علل عظمت و انحطاط جوامع و علم به قوانین و سنن حاكم بر زندگی بشر
تاریخ، آیینه ظهور تمدن‌ها است. در صفحه‌ زلال این آیینه می‌توان مشاهده كرد كه از دیرباز، جوامع و ملت‌هایی برآمده، زندگی كرده و به عظمت و افتخار رسیده‌اند و ملت‌هایی نیز آمده‌اند كه به دلایل متعدد، نام و اثر پرافتخاری از آنها باقی مانده است. مطالعه تاریخ، ما را با علل این عظمت‌ها و یا انحطاط‌ها آشنا می‌سازد و در یك نگاه این آشنایی مقدمه شناخت قوانین و سنن حاكم بر زندگی بشر است.
4 – آشنایی با روح ملت‌ها
آشنایی با تاریخ جوامع و ملل در نهایت به ما می‌آموزد که جلوه‌های روح عمومی در هر ملتی چگونه است. برای مثال در بعضی از ملتها عدالت‌طلبی و در برخی استیلاطلبی بروز بیشتری داشته همچنان که در گروه دیگری از ملل، کسب ثروت و قدرت، و در بعضی دیگر لطافت و ظرافت‌های روحی مانند شعر و ادب و هنر و یا روح دین‌خواهی و معنویت جلوه بیشتری دارد. ممکن است در برخی از ملت‌ها، چند خصلت جلوه بیشتری داشته باشد که در برخی از دوره‌ها یکی از این جنبه‌ها ظهور کند.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir