پرواز 655 در مذبح توحش آمریکایی
روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ هواپیماهای ایرباس جمهوری اسلامی ایران با ۲۷۵ مسافر و ۱۶ خدمه فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک گفت. سطح پرواز این هواپیما ۱۴ هزار پا تعیین شده بود. در ساعت ۱۰:۱۵ محلی شروع به اوج گیری نمود و در ساعت ۱۰ و ۲۴ دقیقه به وقت محلی، سطح پروازی ۱۲ هزار پا را گزارش نمود. از آن لحظه به بعد دیگر تماس از طرف خلبان گرفته نشد در واقع از این لحظه به بعد هواپیما مورد اصابت دو فروند موشک سطح به هوای ناو وینسنس آمریکا قرار گرفته و در نزدیکی جزیره ایرانی «هنگام» منفجر و سقوط کرده بود. در این فاجعه تمامی سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند که ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال، ۵۲ زن و ۴۶ تبعه کشورهای یوگسلاوی، کویت، افغانستان، هندوستان، پاکستان، ایتالیا، شارجه و دبی در میان کشتهشدگان بودند. وابسته نظامی پاکستان در ایران و کلیه اعضای خانوادهاش در جمع قربانیان این پرواز بودند.
شرح حادثه
یک سال پس از تجاوز رژیم عراق در سال ۱۳۶۰ حمله به کشتیهای تجاری در خلیج فارس آغاز شد و با اعلام مینگذاری سواحل بندر امام خمینی و حمله به دو کشتی تجاری در تاریخ ۲۱ دهه ۱۳۶۰ امنیت خلیج فارس توسط عراق مختل شد. به دنبال تحویل هواپیماهای سوپراتاندار و موشکهای اگزوسه توسط فرانسه به عراق ابعاد این حملات افزایش یافت. در برابر این حملات که عراق به صراحت مسئولیت آن را برعهده گرفت شورای امنیت سازمان ملل عکس العمل مناسبی نشان نداد ولی در قبال انتساب چند حمله به ایران و شکایت شورای همکاری خلیج فارس، شورای امنیت در ۱۱ خرداد ۱۳۶۳ مبادرت به صدور قطعنامه 552 نمود و در آن خواستار توقف این حملات شد. از آغاز جنگ تا دهم تیر ۱۳۶۳بالغ بر ۱۱۲ کشتی در خلیج فارس مورد حمله موشکی قرار گرفتند. جمهوری اسلامی ایران در دی 1363 به دبیر کل وقت سازمان ملل اعلام کرد که از هر گونه اقدامی برای تامین آزادی و امنیت کشتیرانی که در خلیج فارس صورت میگیرد حمایت و استقبال خواهد کرد. اما حملات به کشتیها ادامه یافت و تا تیر ۱۳۶۶ حدود هشت و نیم میلیون تن کالا از محمولههای کشتی ها در خلیج فارس زیر آب رفت، ۴۱ کشتی کاملاً نابود شد، به ۲۴ تن محموله کالا آسیب وارد گردید و بیش از ۲۰۰ تن از ملوانان کشورهای مختلف به قتل رسیدند و به همین تعداد نیز مجروح شدند
بدین ترتیب عراق در هدف خود مبنی بر بینالمللی کردن جنگ خلیج فارس تا اندازه زیادی موفق شد و قدرتهای غربی و در رأس آنها آمریکا حضور گسترده و تهدید آمیزی در خلیج فارس یافتند و بالاخره کشتیهای نفتکش کویتی با پرچم امریکا در خلیج فارس حرکت کردند و اسکورت نظامی نفتکشها و کشتیهای تجاری مورد نظر آمریکا در خلیج فارس آغاز شد. در 30 شهریور 1366 کشتی ایرانی «ایران اجر» مورد حمله نیروهای نظامی آمریکا واقع شد. حملات نظامی آمریکا به سکوهای نفتی ایران، دخالت آشکار آن دولت در منطقه به نفع عراق و علیه جمهوری اسلامی ایران را به وضوح نشان میداد
یکی از نتایج شوم این همه تشنج آفرینی رژیم عراق و دامن زدن آمریکا به ناامنی در خلیج فارس حمله به هواپیمای مسافربری ایران بود که در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بر فراز آبهای سرزمینی ایران صورت گرفت. این حمله در حوالی جزیره هنگام توسط دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس که به آبهای سرزمینی ایران تجاوز کرده و در آن مستقر بود شلیک شد و تمامی مسافران و خدمه هواپیما به وضع اسفناک به شهادت رسیدند. متعاقب این تجاوز آشکار جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ تیر ۱۳۶۷ در نامهای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. در ۲۵ تیر شورا تشکیل جلسه داد و از سوی جمهوری اسلامی ایران دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور وقت از جانب آمریکا جورج بوش معاون وقت رئیس جمهوری در جلسه حضور یافتند.
در این جلسه شورای امنیت پس از استماع سخنان ولایتی و جورج بوش با انتشار قطعنامه شماره ۶۶۱ خود ضمن
|