ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 176   تير ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 176   تير ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 1860 بارروزی که قزاق‌ها 10 کامیون جسد را در خندق‌ها دفن کردند
در فردای فاجعه قتل‌عام مردم در مسجد گوهرشاد، کامیون‌های بسیاری دیده شدند که اجساد قربانیان را همراه با زخمی‌ها، در خندق‌هایی که در محله خشتمال‌ها و باغ خونی مشهد حفر شده بود، تخلیه کردند و ...


تعداد نمايش: 1799 بار30 سال پس از تبادل آن نامه ها
سال ۱۳۶۹ میان روسای جمهوری اسلامی ایران و عراق چند نامه مبادله شد. این نامه‌ها و پاسخ‌های آنها زمینه‌ساز تسلیم رژیم عراق در برابر خواسته های برحق ایران و در نتیجه آزادسازی اسیران ایرانی، عقب نشینی عراق از خاک ایران، بازگشت عراق به عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر، و.... گردید. گاهنامه حاضر مروری گذرا بر این نامه‌هاست.


تعداد نمايش: 1888 بارتاریخچه راه آهن ایران
تا قبل از کودتای رضاخان، 720 کیلومتر راه‌آهن در ایران احداث شده بود. کار رضاشاه در توسعه راه‌آهن کشور، با استفاده از تجارب ارزشمند کارگران ایرانی عصر قاجار صورت گرفت و مکمل آن تلاشها بود. با این تاکید که رضاشاه نمی‌توانست جدا از پیشنهادات و رهنمودهای انگلیسی‌ها اقدام به توسعه راه آهن در ایران و تعیین مسیرهای آن نماید.


تعداد نمايش: 1786 باردربار در دربار
شوکراس روزنامه‌نگار انگلیسی: در کشورهای پادشاهی در داخل هر درباری دربارهای کوچکتری وجود دارد. در تهران دربارهای اقماری اطرافیان شاه نیز فعال بودند. هریک از برادران و خواهران شاه انبوهی از مفتخورها و چاپلوسان خود را داشتند. دربارهای جوان‌ترها هم دست‌اندرکار بودند. آنها نیز در نهایت بی بند و باری می زیستند و از جمله در سال‌های ۱۹۷۰ مقادیر زیادی مواد مخدر به ویژه کوکائین وارد ایران ‌کردند. ولی ماهیت والدینشان مانع از آن می‌شد که مقامات گمرکی چمدان‌هایشان را بازرسی کنند.


تعداد نمايش: 1906 بارتهران ۱۱۱ سال پیش
اگر چه تاسیس مجلس شورا در تاریخ ایران مبنای پیروزی جنبش مشروطیت شناخته شده است ولی این پیروزی در بدو حرکت خود با تهدیدات بزرگی از سوی محمدعلی شاه قاجار مواجه شد. از این رو تصرف تهران توسط مشروطه خواهان مسلح در ۲۴ تیرماه ۱۲۸۸ نقطه عطفی در روند حوادث آن سالها به شمار می‌رود . مطلب حاضر زمینه‌های تصرف تهران را در یکصد و یازده سال پیش مورد بررسی قرار داده است


تعداد نمايش: 1770 بارسلطنت پهلوی تلفیق فساد و استبداد
یوری لوبرانی نماینده سیاسی اسرائیل در تهران شاه را «سمبل زوال و انحطاط ایرانی» نامیده بود. هویدا می‌گفت: «فساد به شکل گسترده ای در میان امرای ارتش، ساواک، افراد خاندان سلطنتی، و... رواج دارد» و پرویز راجی سفیر شاه در لندن نیز تصریح کرده بود: «هرکجا نام ایران به میان می‌آید بلافاصله کلماتی مثل ساواک، شکنجه و فساد به دنبال آن بر زبان ها جاری می‌شود!»


تعداد نمايش: 1727 بارهیچ‌یک از مقامات حکومت شاه اراده تصمیم‌گیری نداشتند
فریدون هویدا: ساختار دیکتاتوری محمدرضا شاه طوری بود که عملاً برای هیچ یک از مقامات قدرت ابتکار عمل باقی نگذاشته بود. در نتیجه در بدترین شرایط بحرانی کشور، هیچ کس کاری انجام نمی‌داد و همه فقط منتظر بودند تا ببینند شاه چه دستوری می دهد!


تعداد نمايش: 1757 بارسفیر آمریکا: سوق دادن مردم ایران به سوی غرب کار آسانی نیست
ریچارد هلمز: حتی آن دسته از مردمی که لباس‌های فرانسوی می‌پوشیدند و «بریج» بازی می‌کردند و اهل گردش و سفرهای خارجی بودند، باز قبل از انجام سفر، به مشهد می‌رفتند، چادر به سر می‌کردند، به زیارت امام رضا می‌رفتند و توکل می‌کردند. چنین ملتی را نمی‌توان به سوی غرب سوق داد.


تعداد نمايش: 1934 بارنام مستعار شاه و خانواده‌اش در سند ساواک
سند حاضر، بخشنامه‌ای است که توسط سپهبد بدره‌ای؛ فرمانده گارد شاهنشاهی مبنی بر دستور استفاده از اسامی مستعار برای خانواده شاهنشاهی صادر گردیده است. اهمیت سند، تاریخ صدور آن است. سند در اسفند 1356 متعاقب شکل‌گیری انقلاب اسلامی صادر شده و از 15 فروردین 1357 لازم‌الاجرا شناخته شده است


تعداد نمايش: 1801 بارمعرفی کتاب
«ماموریت برای وطنم»

کتاب «ماموریت برای وطنم» فاقد مبانی علمی است و هرگز نمی‌تواند به عنوان یک منبع تاریخی موثق مورد استناد قرار گیرد. زیرا تناقضات و دروغ‌های واضحی در جای‌جای این کتاب به چشم می‌خورد. برای مثال شاه در این اثر از نظام دو حزبی دفاع می‌کند، ولی خود تنها یک حزب حکومتی (حزب رستاخیز) را مجاز به فعالیت کرده بود. او از دموکراسی دفاع می‌کند، ولی تمامی منابع قدرت کشور را در دست خود متمرکز کرده بود و....


پرواز 655
در مذبح توحش آمریکایی

روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ هواپیماهای ایرباس جمهوری اسلامی ایران با ۲۷۵ مسافر و ۱۶ خدمه فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک گفت. سطح پرواز این هواپیما ۱۴ هزار پا تعیین شده بود. در ساعت ۱۰:۱۵ محلی شروع به اوج گیری نمود و در ساعت ۱۰ و ۲۴ دقیقه به وقت محلی، سطح پروازی ۱۲ هزار پا را گزارش نمود. از آن لحظه به بعد دیگر تماس از طرف خلبان گرفته نشد در واقع از این لحظه به بعد هواپیما مورد اصابت دو فروند موشک سطح به هوای ناو وینسنس آمریکا قرار گرفته و در نزدیکی جزیره ایرانی «هنگام» منفجر و سقوط کرده بود. در این فاجعه تمامی سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند که ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال، ۵۲ زن و ۴۶ تبعه کشورهای یوگسلاوی، کویت، افغانستان، هندوستان، پاکستان، ایتالیا، شارجه و دبی در میان کشته‌شدگان بودند. وابسته نظامی پاکستان در ایران و کلیه اعضای خانواده‌اش در جمع قربانیان این پرواز بودند.
شرح حادثه
یک سال پس از تجاوز رژیم عراق در سال ۱۳۶۰ حمله به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس آغاز شد و با اعلام مین‌گذاری سواحل بندر امام خمینی و حمله به دو کشتی تجاری در تاریخ ۲۱ دهه ۱۳۶۰ امنیت خلیج فارس توسط عراق مختل شد. به دنبال تحویل هواپیماهای سوپر‌اتاندار و موشک‌های اگزوسه توسط فرانسه به عراق ابعاد این حملات افزایش یافت. در برابر این حملات که عراق به صراحت مسئولیت آن را برعهده گرفت شورای امنیت سازمان ملل عکس العمل مناسبی نشان نداد ولی در قبال انتساب چند حمله به ایران و شکایت شورای همکاری خلیج فارس، شورای امنیت در ۱۱ خرداد ۱۳۶۳ مبادرت به صدور قطعنامه 552 نمود و در آن خواستار توقف این حملات شد. از آغاز جنگ تا دهم تیر ۱۳۶۳بالغ بر ۱۱۲ کشتی در خلیج فارس مورد حمله موشکی قرار گرفتند. جمهوری اسلامی ایران در دی 1363 به دبیر کل وقت سازمان ملل اعلام کرد که از هر گونه اقدامی برای تامین آزادی و امنیت کشتیرانی که در خلیج فارس صورت می‌گیرد حمایت و استقبال خواهد کرد. اما حملات به کشتی‌ها ادامه یافت و تا تیر ۱۳۶۶ حدود هشت و نیم میلیون تن کالا از محموله‌های کشتی ها در خلیج فارس زیر آب رفت، ۴۱ کشتی کاملاً نابود شد، به ۲۴ تن محموله کالا آسیب وارد گردید و بیش از ۲۰۰ تن از ملوانان کشورهای مختلف به قتل رسیدند و به همین تعداد نیز مجروح شدند
بدین ترتیب عراق در هدف خود مبنی بر بین‌المللی کردن جنگ خلیج فارس تا اندازه زیادی موفق شد و قدرت‌های غربی و در رأس آنها آمریکا حضور گسترده و تهدید آمیزی در خلیج فارس یافتند و بالاخره کشتی‌های نفتکش کویتی با پرچم امریکا در خلیج فارس حرکت کردند و اسکورت نظامی نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری مورد نظر آمریکا در خلیج فارس آغاز شد. در 30 شهریور 1366 کشتی ایرانی «ایران اجر» مورد حمله نیروهای نظامی آمریکا واقع شد. حملات نظامی آمریکا به سکوهای نفتی ایران، دخالت آشکار آن دولت در منطقه به نفع عراق و علیه جمهوری اسلامی ایران را به وضوح نشان می‌داد
یکی از نتایج شوم این همه تشنج آفرینی رژیم عراق و دامن زدن آمریکا به ناامنی در خلیج فارس حمله به هواپیمای مسافربری ایران بود که در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بر فراز آب‌های سرزمینی ایران صورت گرفت. این حمله در حوالی جزیره هنگام توسط دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس که به آبهای سرزمینی ایران تجاوز کرده و در آن مستقر بود شلیک شد و تمامی مسافران و خدمه هواپیما به وضع اسفناک به شهادت رسیدند. متعاقب این تجاوز آشکار جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ تیر ۱۳۶۷ در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. در ۲۵ تیر شورا تشکیل جلسه داد و از سوی جمهوری اسلامی ایران دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور وقت از جانب آمریکا جورج بوش معاون وقت رئیس جمهوری در جلسه حضور یافتند.
در این جلسه شورای امنیت پس از استماع سخنان ولایتی و جورج بوش با انتشار قطعنامه شماره ۶۶۱ خود ضمن


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir