ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 119   مهر ماه 1394
 

 
 

 
 
   شماره 119   مهر ماه 1394


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 3864 بارمطبوعات ایران از تولد تا انقلاب
در فروردين سال 1342 دولت علم به دستور محمدرضا شاه و به بهانه كم بودن شمار نسخه‏هاى چاپ شده جرايد و نشريات، حدود 75 روزنامه و مجله را توقيف كرد. از اين تاريخ تا آغاز اوج‏گيرى انقلاب اسلامى ايران هيچ نشريه‏اى مجوز انتشار نيافت مگر اينكه كاملاً در اختيار دولت و جناحهاى حاكم باشد.


تعداد نمايش: 4158 بارجایگاه مسجد امام خمینی در تحولات تاریخ معاصر ایران
این مسجد به دفعات صحنه اعتراض مردم به قراردادها و امتیازات عهد قاجار بوده و فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو در همین مکان قرائت شد . قیام مشروطیت در زمان مظفرالدین شاه با تجمع مردم در همین مسجد آغاز گردید . در زمان احمد شاه قاجار این مسجد شاهد اجتماعات مردم برای اعتراض به اهانت وهابیها به قبور ائمه در قبرستان بقیع بود . پس از شکست قیام علما در عراق در پی جنگ اول جهانی و اخراج شیعیان از آن کشور، این مسجد محل تجمعات اعتراض آمیز مردم علیه انگلیس بود و ...


تعداد نمايش: 3382 بارشکایت از هویدا به شاه
هویدا زمانی که در سفارت ایران در ترکیه شاغل بود، با منشی سفارت انگلیس به نام «مارگریت» ارتباط عاشقانه برقرار کرد و بهایی بودن هر دو، موجب تحکیم روابط آنان گردید. مارگریت با اطمینان از آینده روابط خود با هویدا، به تقاضای وی از مجموعه ای از مدارک سیاسی مهم سفارت انگلیس عکسبرداری کرده در اختیار هویدا قرار می دهد. هویدا نیز آنها را به سفارتخانه دیگری می فروشد. چندی بعد راز برملا می شود، مارگریت دستگیر و به کشورش برده می شود و در زندان به قتل می رسد یا خودکشی می کند و ...


تعداد نمايش: 3642 بار ساواک و خاندان سلطنت
ساواك گاه براي ترغيب افراد مورد نظر اشرف جهت ارتباط با وی مأ‌موران قابل‌اعتنايي به كار مي‌گرفت و براي برآورده كردن مقاصد او نيروهايش را بسيج مي‌كرد. چه بسا كساني كه در این «ارتباط» حاضر به قبول خواستهاي اشرف نمي‌شدند توسط ساواك تحت تعقيب قرار گرفته و به انحاء گوناگون تحت فشار قرار مي‌گرفتند و یا به دستور اشرف و توسط ساواك جان خود را از دست داده و در حوادث ساختگي به قتل مي‌رسيدند.


تعداد نمايش: 3761 بارروزنامه نگاری که به آتش کشیده شد...
وقتی کریم‌پور شیرازی مدیر روزنامه «شورش» بعد از کودتای 28 مرداد 1332 دستگیر شد ماموران زندان بر دوش او پالان الاغ نهاده، وی را به دنبال خود می کشاندند، سپس ادرار به خوردش دادند و بعد در زندان او را با نفت به آتش کشیدند و ...


تعداد نمايش: 3421 بار طهران عتیق
تهرانی که آغامحمدخان قاجار در آغاز سلطنت خود، آن را پایتخت قرار داد، در تاریخ به «طهران عتیق» معروف بود. مسافری که به این شهر نزدیک می شد به سبب بلندی خاکریزها تا مسافتی قادر به دیدن مناظر درون شهر نبود. تهران مجموعه ای بود از کلبه های گلین، باغهای بزرگ و انبوه کوچه های تنگ ، سرپوشیده و پر پیچ و خم. در وسط کوچه ها نهرهای آب جریان داشت. خاک تهران برای رشد درختان گوناگون بسیار مساعد بود. با آنکه مردم شهرنشین بودند ، ولی غالباً بی سواد، ناآگاه و ساده لوح بودند. مالاریا، سیاه زخم، تراخم، و کچلی در شهر بیداد می کرد.


تعداد نمايش: 3683 بار 30 برگ از یک پرونده
محمد رضا پهلوی وقتی در سخنرانی 20 مهرماه سال 1350 خود جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی را افتتاح می کرد در سخنان خود بر وجود نهاد سلطنت در ایران به مدت 2500 سال و تداوم این نهاد تا فرمانروایی خود تاکید کرد. اما نه او و نه هیچیک از میهمانان خارجی شرکت کننده در این مراسم تصور نمی کردند که تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی به خود محمد رضا شاه ختم شود و مراسم جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی پایان عمر 25 قرن شاهنشاهی ایران باشد.


تعداد نمايش: 3790 بار برگی از یک پرونده قطور تعرض و بی قانونی
«ارنست بوین» وزیر خارجه انگلیس : باید کسانی در شرکت نفت ایران و انگلیس شاغل باشند که ما به آنها اعتماد داشته باشیم. سایرین فوراً برکنار شوند. این کار نباید با همکاری دولت ایران صورت گیرد و در صورت لزوم باید برخلاف میل دولت ایران انجام شود.... باید قبایل ناراضی در جنوب ایران را برای ایجاد یک نهضت خودمختار تحریک کنیم و ....


تعداد نمايش: 3337 بارتلاش تقی زاده برای ترویج الفبای لاتین
تقی زاده در 1307 جزوه ای تحت عنوان «مقدمه آموزش عمومی یا فصل آغازین تمدن» نوشت و در آن پیشنهاد کرد الفبای لاتین با 40 حرف در دوره ابتدایی تعلیم داده شود. او همچنین تاکید کرد برخی کلمات بیگانه که در دایره واژگان فارسی یافت نمی‌شود باید برای تکمیل زبان فارسی وارد این مجموعه شود....


تعداد نمايش: 3614 بارنقد كتاب
«سرنوشت ياران دكتر مصدق»

علقه‌ها و پيوند‌هاي نويسنده كتاب با اعضاي جبهه ملي مانع از توليد اثري شده كه براي محققان مفيد واقع شود، نويسنده حتی بر بسياري از واقعيتهايي كه اعضاي مؤثر جبهه ملي در خاطرات خود بازگو كرده‌اند چشم پوشيده يا اصولاً به مطالعه آن‌ها نپرداخته است. ضعفهايي از اين دست متاسفانه تلاش او را در اين كتاب در حد يك كار تبليغاتي جانبدارانه تنزل داده‌اند.


تروريسم عليه انقلاب
«تروريسم عليه انقلاب» در اين متن داراي دو معنا است: يك، معناي مفهومي و دیگری، معناي مصداقي. در معناي مفهومي اين اصطلاح برخلاف نظريه‌هايي كه تروريسم را ابزاري براي رسيدن به اهداف انقلاب مي‌داند، معتقد است كه اين نظريه درباره تمام انقلاب‌ها صادق نيست.
در واقع برخلاف نظريه رايج در علوم اجتماعي و علوم سياسي كه انقلاب را جزو پديده‌هاي خشونت‌بار و غيرمسالمت‌آميز دگرگوني‌هاي سياسي محسوب مي‌كنند، انقلاب لزوماً پديده‌اي خشونت‌زا نيست. انقلاب‌ها تنها و لزوماً با خشونت همراه و همزاد نيستند، بلكه عليه آنها نیزخشونت رخ مي‌دهد و به طور نمونه عليه انقلاب و رهبران آن تروريسم آغاز مي‌شود تا انقلاب را سركوب كند.
گرچه تجربه انقلاب كبير فرانسه و انقلاب‌هاي انگلستان و استقلال آمريكا در كنار رهيافت‌هاي نظري ماركسيسم – لنينيسم و تجربه انقلاب روسيه، انقلاب را با خشونت آميخت و اين دستاويزي شد تا ايدئولوژي ليبرال دمكراسي و انديشه‌هاي محافظه‌كارانه در برابر انقلاب موضع بگيرند و در بسياري از متون علوم انساني امروز تصوير خشونت‌آميزي از انقلاب ارائه دهند، اما انقلاب‌ها را به طور مطلق نمي‌توان پديده‌اي خشونت‌آميز دانست.
مشكل فلسفي متوني كه اينچنين انقلاب‌ها را خشونت‌آميز مي‌دانند اين است كه برخلاف ادعاهاي مطرح در فلسفه‌هاي امروز، همچنان به تمام مفاهيم ذات‌باورانه مي‌نگرد و براي همه آنها حتي مفاهيم اعتباري به ذات قائل است. پيرو همين پيش‌فرض مبنايي است كه براي پديده انقلاب، ذاتي خشونت‌آميز قائل است.
اما اين رويكرد محافظه‌كار مخالف انقلاب از آنجا برمي‌خيزد كه نظام سلطه برآمده از نظام سرمايه‌سالاري بين‌المللي و جهاني نمي‌تواند تحولات عميق جهاني را بپذيرد و با نظريه‌‌پردازي ايدئولوگ‌هاي خود همچنان تلاش مي‌كند جهان امروز را به نسق گذشته حفظ كند.
انقلاب‌ها نه لزوماً مسالمت‌آميزند و نه لزوماً با خشونت همراه هستند. لذا نبايد از ذات «انقلاب» سخن گفت،‌ بلكه بايد از ماهيت تك تك انقلاب‌ها جداگانه سخن گفت. بر اين اساس برخي انقلاب‌ها با خشونت همراه بوده‌اند، مانند انقلاب 1789 فرانسه و برخي نيز ماهيت خشونت‌آميز نداشته‌اند.
انقلاب اسلامي ايران در 1357 به رهبري امام خميني از اين جمله است. گرچه انقلاب‌هاي مخملي و رنگي كه آلترناتيو انقلاب‌هاي كلاسيك هستند و در جهت منافع نظام سرمايه‌داري صورت مي‌گيرند را نشايد «انقلاب» خواند، اما بر فرض اگر آنها را انقلاب بدانيم آنها نيز انقلاب‌هاي متعارض با خشونت هستند و اصولاً در صورت خشونت به موفقيت نمي‌رسند.
اما معناي دوم و مصداقي «تروريسم عليه انقلاب» در واقع اشاره‌اي است به سه دهه رفتارهاي تروريستي و خشونت‌آميزي كه عليه انقلاب اسلامي از آغاز تا به امروز انجام شده است.
انقلاب‌ اسلامي براي موفقيت خود به خشونت روي نياورد و در واقع رهبر اين انقلاب، امام خميني، تلاش كرد با بسيج نيروهاي مردمي و گسترش اعتراض‌ها و نافرماني‌ مدني اقتدار حكومت پهلوي را از بين ببرد و دولتي مشروع را جايگزين آن كند.
لذا گرچه هنوز خلأ و فقدان پژوهشي كه بدين ترتيب قدرت را از منظر امام خميني مورد كاوش قرار دهد به چشم مي‌خورد، اما به طور كلي مي‌توان گفت كه نگاه امام خميني به قدرت، نگاهي فرامدرنيستي بود كه قدرت را در چرخه‌هاي ماشين دولت و نظام ارتش نمي‌ديد. او قدرت را پديده‌اي اجتماعي مي‌دانست كه در سراسر جامعه پراكنده است و هرگاه كه اكثريت جامعه از پذيرش اعمال يك قدرت سر باز بزنند و به سوي قدرتي كه مشروع مي‌دانند روي آورند، قدرت خود به خود، جابه‌جا مي‌شود. از اين جهت بود كه گذشته از منع‌هاي اخلاقي و ديني به لحاظ اعتقادي و منطقي نيز براي انقلاب اسلامي نيازي به خشونت نمي‌ديد.
گرچه انقلاب اسلامي ايران ماهيت خشونت‌آميز نداشت، اما از روز نخست انقلاب خشونت‌هاي سازمان‌يافته و رفتارهاي تروريستي عليه انقلاب آغاز شد.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir