ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 68   تیرماه 1390
 

 
 

 
 
   شماره 68   تیرماه 1390


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
آيت‌الله فيروزآبادي خطاب به سفير آمريکا:
شما آمريكائيها هم گول انگليسيها را خورده ايد

آيت‌الله حاج سيد‌رضا فيروز‌آبادي مؤسس و بنيانگذار بيمارستان فيروزآبادي واقع در شهرري مي‌باشد. او در ۱۲۸۸ش. به دنيا آمد، در سالهاي ۱۲۹۴ش. تا ۱۳۲۲ش. در دوره‌هاي سوم، ششم، هفتم و چهاردهم نماينده مجلس بود. او حقوق دريافتي از مجلس را صرف ساختن بيمارستان بزرگي در شهرري کرد که به نام خودش مشهور شد. وي در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴در سن ۹۶ سالگي درگذشت.
مجله خواندنيها در خرداد ۱۳۲۴ گزارشي از ديدار سفير آمريکا از بيمارستان فيروزآبادي و گفت و گوي وي با آيت‌ الله فيروز‌آبادي را به چاپ رسانده که توجه خوانندگان گرامي را به آن جلب مي‌کنيم.
آقاي فيروزآبادي مي‌گفت يک روز سفير امريکا با خانمش براي ديدن مريضخانه اينجا آمده بود (اسم سفير کبير را نگفت ولي گويا مقصودش دريفوس است) و از من پرسيد که چه چيز باعث شده که شما اين مريضخانه را تأسيس کرديد. گفتم به امر پيغمبر اسلام (ص) اين کار را کردم. دريفوس گفت در قرآن راجع به ساختن مريضخانه حکمي نيست و پيغمبر (ص) تکليفي براي ساختن تعيين نکرده. گفتم پيغمبر (ص) فرموده حفظ و حراست نفس بر هر مسلماني واجب است و من اين مريضخانه را ساخته‌ام که از نفوس حفاظت کنم. بيماران در اين مريضخانه معالجه شوند تا مرگ گريبان‌گير مردم نشود و زنده بمانند.
سفير امريکا حرف مرا تصديق کرد و بعد از من پرسيد شما اجازه مي‌دهيد که ما از ايرانيها زن بگيريم و با خانم ايراني ازدواج کنيم؟ گفتم خير. پرسيد چرا؟ گفتم شما بايد با زنهاي انگليسي ازدواج کنيد نه با زنهاي ايراني. زيرا انگليسي‌ها خيلي حقه‌باز هستند و شما مردمان ساده‌اي هستيد و اگر با انگليسي‌ها ازدواج کنيد يک نسل معتدلي بوجود خواهد آمد که نه خيلي ساده باشد و نه خيلي حقه‌‌باز‌. سفير کبير پرسيد شما از کجا تشخيص داده‌ايد که ما مردمان ساده‌اي هستيم؟ گفتم از اينجا که شما آن همه از اروپا و آ‌لمان دور هستيد و تمام اطراف آمريکا را اقيانوسهاي بزرگ فراگرفته. نه آلمان مي‌تواند به شما حمله کند و نه مملکت ديگري، احتياجي هم به مستعمره نداريد، پول و کارخانه و اقتدار و همه چيز داريد معهذا گول انگليسي‌ها را خورديد و آمديد در اروپا به نفع انگليس مشغول جنگ شُديد و اين همه آدم کشتيد. اين اقدام براي شما که مي‌گوييد هميشه طرفدار صلح و صفا هستيد و در تمام عالم براي مردم مريضخانه مي‌ساختيد که مردم را از مرگ نجات بدهيد، خوب نبود و شما هم خودتان برخلاف رويه‌تان داخل آدم‌کش‌ها گشتيد.
از آقاي فيروز‌آبادي پرسيدم سفير کبير چه گفت؟ آقاي فيرو‌زآبادي گفت سفير امريکا و خانمش به هم نگاه کردند و خنديدند مثل اينکه حرف مرا تصديق کردند. از آقاي فيروزآبادي پرسيدم ديگر چه سئوالي از شما کرد؟ گفت سفير کبير به من گفت همه چيز مذهب شما خوب است ولي اينکه اجازه داده شده که چهار زن بگيرند خوب نيست. گفتم اين هم دليل دارد و من دلايل آن را براي شما مي‌گويم:
اول آيا تصديق داريد که در همه جاي دنيا زن بيش از مرد است؟ گفت بله. گفتم آيا اگر به هر مرد يک زن بدهند سر يک عده از زنها بي‌کلاه نمي‌ماند؟ گفت چرا. گفتم پس تکليف اين زنهاي بي‌شوهر چيست؟ تا آخر عمر که نمي‌توانند بي‌شوهر باشند اگر شوهر کنند آن وقت بعضي از مردها داراي دو زن و يا بيشتر مي‌شوند و اين همان هست که پيغمبر (ص) به ما اجازه داده. اگر از طريق غيرمشروع با مردها رابطه پيدا کنند که برخلاف مصلحت خودشان و مردم است بنابراين حکم پيغمبر (ص) ما درست است.
آقاي فيروزآبادي گفت راجع به اين موضوع هم سفير کبير و خانمش به هم نگاه کردند و خنديدند.
وي افزود : از شما مي‌پرسم و خواهش مي‌کنم چون مي‌گوييد مردمان راستگوئي هستيد جواب درست بدهيد ـ سفير کبير گفت بفرماييد ـ گفتم آيا در كشور شما واقعاً هر مردي در مدت عمرش به زنش تنها اکتفا مي‌کند،‌ و يا گاهي هم شيطنت‌هاي ديگري مي‌کند. سفير کبير گفت بله غالباً مردها به همسر خود قناعت نمي‌کنند. گفتم پس در اين صورت خوب است همان شيطنت را از طريق شرعي و بر طبق حکم خدائي انجام دهند نه از طريق نامشروع و حرام. پس از اين استدلال ظاهراً سفيرکبير جواب قانع کننده‌اي نداشته و چون از طرز بيان ساده و بي‌آلايش آقاي فيرو‌زآبادي خوشش آمده از ايشان خواهش کرده به خرج دولت امريکا دو سال به امريکا بروند و تبليغ دين اسلام کنند ولي آقاي فيروزآبادي براي اينکه مريضخانه‌اش بي‌سرپرست نشود قبول نکرد.
چندماهي از اين مصاحبه گذشت يک روز آقاي امين‌ الملک مجله‌اي آمريکائي به ايشان نشان داد که عکس آقاي فيروز‌آبادي در آن چاپ شده و شرح مفصلي راجع به مريضخانه وي در آن نوشته شده بود. آقاي فيروز‌آبادي مي‌گفت من خيلي تعجب کردم عکس من در آمريکا چه کار مي‌کرده و کي از من عکس برداشته و به امريکا فرستاده که در مجله چاپ کرده‌اند…

منبع:«خواندنيها» ۱۹ خرداد ۱۳۲۴

این مطلب تاکنون 2945 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir