ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 68   تیرماه 1390
 

 
 

 
 
   شماره 68   تیرماه 1390


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
کاخ عشرت آباد

در سال 1291 ه. ق ناصرالدين شاه پس از بازگشت از سفر اول فرنگ خود دستور داد كاخي بين قصر قاجار (زندان قصر کنوني) و باغ نگارستان (وزارت ارشاد کنوني) احداث کنند و عمارتي چهار طبقه را در آن پايه ريزي نمايند . اين كاخ ساخته شد و به دليل آنكه شاه زنانش را به اين مكان انتقال داد به تاريج به « كاخ عشرت آباد » تغيير نام داد .
عمارت عشرت‌آباد كه در شرق تهران و بيرون از دروازه شميران بين نگارستان (ميدان بهارستان) و قصر قاجار (زندان قصر) واقع است داراي بناها و كوشك‌هاي وسيع و زيبا بود و ناصرالدين شاه شخصاً گاهي مبادرت به درختكاري در آن مي‌كرد. در وسط كاخ ،‌ حوض و چشمه و فواره هاي متعددي وجود داشت و دور تا دور اين حوض بزرگ، حدود سي خانه كوچك دو اتاقه به شكل نيم دايره ساخته شده بود و در هر كدام از اين خانه ها يكي از زنان شاه ساكن بودند.
اين كاخ كه بيشتر به محل برگزاري مراسم عروسي و تفريحات شاه و خانواده اش اختصاص داشت به منزله حرمسراي ناصرالدين شاه قاجار بوده و بسياري از روايت هاي منتشر شده و نشده در مورد اين پادشاه قاجار و زنانش در اين کاخ اتفاق افتاده است . در داخل اين كاخ ساختماني موسوم به « كلاه فرنگي» به صورت برج زيباي چهار طبقه و با نمايي موزون احداث شده بود که پوشش سقف طبقه چهارم از شيرواني و طبقه سوم آن داراي شاه‌نشين با آينه كاري و مقرنس بود .
پس از گذشت حدود 140 سال از ساخت اين عمارت باشکوه ، در حال حاضر تنها آثار نيمه مخروبه اي از بناي معروف به « عشرت آباد » باقي مانده است که ديوارهاي فروريخته ، دربها و پنجرهاي شکسته و گم شده و يادگاريهاي نوشته شده بر ديوارهاي آن از غبار غليظ نقش بسته بر يادگارهاي هويت بخش پايتخت حکايت دارد.
آخرين مرمت صورت گرفته بر روي اين بناي تاريخي در سال‌هاي 1353 تا 1355 صورت گرفته است .
در حال حاضر ، پايه‌هاي عمارت به دليل نفوذ رطوبت سست شده و پوسيدگي‌هاي ايجاد شده در بنا تا حدي است كه عمارت عشرت‌آباد در برابر لرزه‌اي 2 ريشتري هم توان مقاومت نداشته و با کوچکترين حادثه و فشاري فرو مي‌ريزد. .
همچنين در حال حاضر از عمارت وسيع و كوشك‌هاي اطراف آن تنها عمارت چهارطبقه عشرت‌آباد باقي مانده و استخر بزرگ و همچنين اتاق‌هاي اطراف به طور كامل از بين رفته است .

این مطلب تاکنون 5068 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir