ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 91   خرداد ماه 1392
 

 
 

 
 
   شماره 91   خرداد ماه 1392


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 3516 بارجهان معاصر متاثر از هنر امام خميني
امام خميني دين را كه ماركس افيون توده هايش مي‌ناميد به عنوان اصلي ترين عامل تحرك ملتها به صحنه آورد ، الگوي استقلال ملتها را به جهانيان عرضه نمود و نهالي را غرس كرد كه هيچ طوفاني توان از پاي انداختن آن را ندارد و ...


تعداد نمايش: 4044 باربي آبرويي خاندان پهلوي در مطبوعات آمريكا
مجله «ساگا» چاپ نيويورك : در ايران اگر از كسي 2 كيلو ترياك بگيرند حتما او را تيرباران مي‌كنند ولي 14 تُن ترياك قاچاق از مرز افغانستان مستقيما به تهران و به داخل كاخ سعدآباد مي‌رود و در اختيار اشرف پهلوي قرار مي‌گيرد و او نيز ميان قاچاقچيان تقسيم مي‌كند و ....


تعداد نمايش: 4506 باروبا ، آنفولانزا و قحطي هديه انگليسي‌ها به مردم ايران در جنگ اول جهاني
محمد علي جمالزاده : در سالهاي جنگ جهاني اول گربه و سگ و كلاغ درايران به غذاي مردم تبديل شده بود و پيدا نمي‌شد. حتي موش‌ها نسلشان برافتاده بود. مردم برگ، علف و ريشه گياهان را مانند نان و گوشت معامله مي‌كردند. در هر گوشه و كنار اجساد مردگان پراكنده بود. بعد از مدتي مردم به خوردن گوشت مردگان هم روي آوردند.


تعداد نمايش: 3386 بارنگاهي به آراء نمايندگان سنا و مجلس شورا هنگام تصويب كاپيتولاسيون
به هنگام تصويب كاپيتولاسيون از 60 نماينده سنا 37 نفرشان غايب و در تعطيلات تابستاني بودند و كاپيتولاسيون با يك اكثريت ضعيف از ميان اين 23 نفر به تصويب رسيد . در مجلس شوراي ملي نيز از 188 نماينده ، 52 نفر غايب بودند و از 136 نماينده باقي مانده 61 نفر راي مخالف دادند و كاپيتولاسيون تنها با 74 راي موافق نمايندگان تصويب شد !


تعداد نمايش: 7689 باراسماعيل رائين و افشاء فراماسون‌ها
جناحهايي در هيات حاكمه پهلوي ، با حمايت شاه و اسدالله علم ، فهرست فراماسونهاي كشور را از طريق اسماعيل رائين منتشر كردند تا مانع از آن شوند كه ماسون‌هاي جاه‌طلب و سودجو با ايجاد رابطه با كانون‌‌هاي قدرت در امريكا و انگليس خود را در هرم ديوانسالاري رژيم پهلوي بالا بكشند و رشد بي حد و مرز داشته باشند.


تعداد نمايش: 6549 باراز زندان قزل قلعه تا ميدان تره بار
«قزل قلعه» در دوره قاجار كاروانسرا و بارانداز شترها و قاطرها بود ، در دوره پهلوي اول به محلي براي انبار مهمات تبديل شد ، در عصر پهلوي دوم و پس از كودتاي 28 مرداد به «زندان قزل قلعه» مبدل گرديد ، در 1350 تعطيل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در 1360 تخريب شد .


تعداد نمايش: 3483 بارگزارش دبير سفارت آمريكا از ايران عصر رضاخان
هارولد . جي . ماينور : نارضایتیِ گسترده‌ای بین مردم وجود دارد که رو به رشد است. بالا رفتن هزینه‌های زندگی، مالیات‌های سنگین، حرص و طمع شاه برای تصاحب بخش عظیمی از ثروت مملکت، محدودیت‌هایی که به دلیل امتیازهای انحصاری ایجاد شده است، و سیاست‌های کوته‌بینانه تجاری و مالی روزهاي سلطنت را به شمار انداخته است .


تعداد نمايش: 3424 بارحزب رستاخیز، انجمن فرصت طلبان
منشی فرح پهلوی: حزب رستاخیز علیرغم کثرت اعضایش، از کمترین حمایت مردمی برخوردار نبود و در حقیقت حالت انجمن «فرصت طلبان سیاسی» را داشت که در آن عده‌اي به دور هم‌مي‌‌نشستند و کاری جز ستایش از اعمال شاه انجام نمی‌دادند.


تعداد نمايش: 3573 بارعدل انوشيروان از نگاه شاه قاجار
شاه قاجار با كمال تغيّر به اطرافيانش گفت : «اي فلان فلان شده ها من يقين دارم كه اگر انوشيروان هم مثل شما الواطِ رشوه خوارِ نادرست را در دور و بر خود نگاه مي‌داشت هيچوقت ممكن نبود كه او را عادل بگويند » و همه جواب دادند «قربانت‌گردم ، قبله عالم حقيقت را فرمودند» !


تعداد نمايش: 5289 بارنقد كتاب
«نامه های دکتر قاسم غنی»

قاسم غني مورد اعتماد پهلوي اول و دوم و از دست نشاندگان دولتهاي بيگانه در ايران است ولي اطلاعات ارائه شده در لابلاي كتاب وي با هر نيتي كه صورت گرفته باشد، براي مورخان و پژوهشگران مفيد خواهد بود و موجب شناختن اين گونه صاحبان علم و معلومات و راهيابي به واقعيتهاي تاريخي مي‌گردد.


نقش اوباش در زمينه سازي
براي سركوب قيام 15 خرداد

عقب نشینی مقطعی امير اسدالله علم در ماجراي انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي به این دلیل بود که برنامه مهمتری را سرلوحه کارهای خود قرار داده بود؛ برنامه ای که در آن همین لایحه به شکلی دیگر و البته با صورتی قانونی تجدید شده بود.
در اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه 1341 بحث رفراندوم موسوم به انقلاب شاه و ملت ٬ آن هم در شرایط تعطیلی مجلسین در جراید مورد بحث قرار گرفت. به این جریان عنوان« انقلاب سفید » داده بودند. ظاهراً نخستین فردی که از اصلاحات از بالا برای جلوگیری از انقلاب یاد کرده بود چسترباولز بود که در سفر خود به ایران این تعبیر را در برابر انقلاب سرخ و یا انقلاب کمونیستی طرح کرد. در آستانه تصویب این طرح بسیاری از مخالفین تحت فشار بودند ٬ به گونه ای که امام خمینی در پیامی نوشتند « با ما معامله بردگان قرون وسطی می کنند. به خدای متعال من این زندگی را نمی خواهم. انی لا اری الموت الاالسعاده و الحیوة مع الظالمین الا بر ما ٬ کاش مأمورین بیایند و مرا بگیرند تا تکلیف نداشته باشم. فقط جرم علماي اسلام و سایر مسلمین آن است که دفاع از قرآن و ناموس اسلام واستقلال مملکت می نمایند و با استعمار مخالفت دارند. این است حال ما تا آقای علم و ارسنجانی چه بگویند» (1)
به ناچار برای سرکوب ناآرامیها سپاه لومپنها را وارد میدان کردند ٬ در حالی که ریاست مطلقه آنان با قشر دیوانسالاری بود که دم از اشرافیت می زد. اقشار حاشیه ای آلت زور و ابزاری در دست اشرافیت دیوانسالاری بود که به هیچگونه ضابطه ای جز دیکتاتوری باور نداشت و بارها از این گروهها در راستای منافع خود بهره برداری کرده بود. طرفه اینکه به کارگیری زور آن هم توسط منحط ترین اقشار اجتماعی تحت عنوان اصلاحات انجام می شد. در این احوال اراذل و اوباش به آزار و اذیت و توهین به مخالفین رفراندوم پرداختند ٬ عده ای از آنها در قم به مردم حمله ور شدند ٬ تعدادی کتک خوردند و تعدادی دیگر روانه زندان شدند. به مدرسه فیضیه حمله شد و دکانهاغارت گردید و دروپنجره مغازه ها شکسته شد «این است حال ما در این ساعت که ظهر است و عاقبت امر معلوم نیست چه خواهد شد. این است معنای طرفداری دولت از دیانت و این است معنای آزادی رأی و رأی دهندگان. ما این وضع را در شهر مذهبی قم و در جوار حرم مطهر و در حوزه علمیه قم به قضاوت افکار عمومی می گذاریم و از خداوند تعالی اسلام و استقلال مملکت را خواهانیم» (2)

روز بعد از این ماجراها شاه به قم مسافرت کرد . در راستای طرح باولینگ او بایست نیروهای سنتی را به باد حمله می گرفت و در نوک این حمله ٬ البته روحانیان قرار داشتند. شاه به شدیدترین و بی سابقه ترین وجهی سخنانی را بر زبان آورد که تبعاتی بسیار منفی برای وی در پی داشت. او مدعی شد که بیش از هر کسی به خداوند و ائمه اطهار نزدیک است٬ اصلاحات ارضی را امری خداپسند دانست و اعلام کرد: «افراد قشری و نفهمی وجود دارند که هیچ وقت مغز آنان تکان نخورده و نمی تواند تکان بخورد ٬ برای اینکه متأسفانه قابل تکان خوردن نیستند.» او در ادامه گفت « ما در بین سایر ملل دنیا زندگی می کنیم و نمی توانیم یک دیوار بلند دور خودمان بکشيم و بگوییم که با دنیا کاری نداریم و فقط با خودمان زندگی می کنیم و در کثافت های خودمان غوطه ور خواهیم بود. این دیگر قابل دوام نیست» (3) شاه در حرفهای خود به مردم ایران توهین روا داشت و برای این که رضایت امریکا را به دست آورد نارضایتی مردم را به جان خرید. او در ششم خرداد ماه سال 1342 در کرمان درباره اصلاحات خود سخن گفت و بار دیگر اهانت کردن را از حد گذرانید:


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir