ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 184   اسفند ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 184   اسفند ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
چرا رضاشاه مرا به نخست‌وزیری منصوب کرد؟

احمد متین دفتری ازسوم آبان ۱۳۱8 تا پنجم تیر ۱۳19 به مدت هشت ماه در اوایل جنگ دوم جهانی و در اوج قدرت نازی‌های آلمان، نخست وزیر ایران بود. او به دلیل جانبداری از آلمان به ژرمنوفیل مشهور شده بود. در مورد اینکه چرا رضاشاه وی را در آن زمان به نخست‌وزیری منصوب کرد، متین دفتری خاطره‌ای خواندنی دارد. وی می‌گوید:
..... در نیمه اول سال ۱۳۱۸ که من وزیر دادگستری در کابینه محمود جم بودم در یکی از جلسات هیئت وزیران که در حضور شاه تشکیل شده بود صحبت به جنگ بین‌المللی کشیده شد. پیشرویهای برق‌آسای آلمان هیتلری مورد بحث قرار گرفت. روزی شاه یک یک وزیران را مورد آزمایش قرارداد و نظر آنها را نسبت به سرنوشت جنگ جویا شد. جواب‌هایی که از طرف وزیران داده ‌شد شاه را قانع نکرد. در نتیجه شاه با عصبانیت خطاب به تمام وزیران ‌گفت: باید مقاله مستند در درباره عاقبت این جنگ برای من بنویسید و هفته آینده در همین ساعت تسلیم نمایید. امریه اجرا شد و هفته بعد مقالات خود را تقدیم کردیم. من در مقاله خود با دلایل و براهین ثابت کردم که آلمان در این جنگ پیروز خواهد شد! و بهترین این است که ایران از هم اکنون رویه‌ای اتخاذ کند که پس از خاتمه جنگ پاداش همکاری خود را دریافت نماید! این مقاله مورد پسند شاه واقع شد. چند ماه بعد به هنگام افتتاح مجلس دوازدهم، من به حکم رضاشاه به نخست‌وزیری منصوب شدم!
***
انتخاب متین دفتری در آن ایام به نخست وزیری برای جلب توجه آلمان‌ها به ایران بود. پس از مدت کوتاهی که افق جنگ روشن شد و آلمان پی‌درپی در جبهه‌های جنگ با شکست روبرو گردید، رضاشاه دکتر متین دفتری را از کار برکنار ساخت. زیرا در دوران نخست وزیریش هربار که شاه از شکست آلمان ها با او صحبت می‌کرد، جمله متین دفتری این بود: «خاطر مبارک آسوده باشد» او مدتی در زندان به سر برد و بعد از شهریور ۱۳۲۰ به جرم طرفداری از آلمان ها به زندان متفقین افتاد. دو سال در اسارت بیگانگان بود. ولی بعد نماینده مجلس پانزدهم شد. از تاریخ تاسیس مجلس سنا تا سال 1350 که فوت کرد مقام سناتوری را حفظ کرد. شاه با وی نظر مساعدی نداشت و تملق های او در مجلس سنا هرگز شاه را نسبت به او خوش بین نکرد.
منبع: روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، باقر عاقلی، نشر گفتار، 1376، ج اول، ص 316

این مطلب تاکنون 1168 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir