ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 107   مهر ماه 1393
 

 
 

 
 
   شماره 107   مهر ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 9956 بارنصايح امام خميني به دانش آموزان
امام خميني خطاب به دانش آموزان : چه خوب بود که نصیحتى را که در نظر داشتید، مى‏نوشتید. ما همه محتاج به نصیحت هستیم و نصیحت شما عزیزان، بى‏غرضانه و از روى صفاى قلب است. اکنون به عنوان پدري پیر شما عزیزان را نصیحت مى‏کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید .


تعداد نمايش: 3449 باربرگی از پرونده قطور ماجراجویی انگلیس در جزایر ایرانی
در گزارشي كه سال 1315 خورشيدي سفارت انگليس در تهران به وزارت امور خارجه كشورش ارسال كرده بود آمده است كه اشغال جزاير ايراني ، به وسيله انگليس و در راستاي اهداف راهبردي اين كشور بوده و مطرح كردن شيخ‌ها به عنوان مالكان جزاير صرفاً پوششي براي حاكميت انگليس و در چهارچوب فرار دولت انگليس از مسئوليت‌هاي حقوقي ناشي از اشغالگري‌اش بوده است!


تعداد نمايش: 3688 بارشنود مکالمات بنی صدر با نمایندگان عراق
ابوالحسن بنی صدر روز 28 خرداد 1360 یک هفته پس از فرمان امام خمینی مبنی بر عزل وی از فرماندهی نیروهای مسلح ، راهی غرب کشور شد و در دفتر سرهنگ عطاریان فرمانده نیروی زمینی ارتش با نمایندگانی از عراق که از طریق کردستان آمده بودند ملاقات کرد . شهید بروجردی فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران در کردستان با شنود مکالمات تلفنی آنان ، مراتب را به اطلاع بیت امام خمینی رساند و ...


تعداد نمايش: 4054 بارتاراج سرمایه های ملی به نام «هدیه» در عصر پهلوی
در دوره‌ي پهلوي به‌رغم همه‌ شعارهاي ملي‌گرايانه‌اي كه داده مي‌شد، هرگز اثري از عِرق ملي ديده نمي‌شود. اين رژيم برخلاف تمام اصول فرهنگي و ملي به جاي صيانت از آثار فرهنگي و تمدني و حفظ آنها، در هر مناسبتي بخشي از اين ميراث با ارزش را به بيگانگان اهدا مي‌كرد. عتیقه جات گران قیمت ، مسکوکات ، ظروف طلایی ، قالی های ابریشمی ، ساعت های طلا ، و حتی اتومبیلهای گران قیمت ، از جمله اقلامی بود که معمولا توسط رژیم شاه به خارجیان و بیگانگان هدیه داده می شد .


تعداد نمايش: 3854 باردرباره دو تن از والاحضرت ها !
......والاحضرت بهزاد به معلمين خود فحش مي‌دهند و يا در حين درس از كلاس خارج مي شوند و شيشه مدرسه را مي‌شكنند و در و پنجره را بهم مي‌كوبند و صندلي از پنجره به بيرون پرتاب مي كنند . ایشان موهاي خود را بطرز غريبي كه بي‌شباهت به بيتل‌ها و هيپي‌ها نبود بلند كرده‌اند و اولياء مدرسه قادر به جلوگيري از هيچيك از اعمال ايشان نيستند و مدام هم والاحضرت‌ آنان را تهديد ميكنند كه الساعه به عموي تاجدار خود اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر تلفن خواهم زد يا به سفارت شاهنشاهي نامه خواهم نوشت و چنين و چنان خواهم كرد.......


تعداد نمايش: 3716 باركريستال
کریستال ، نام عملیات مشترک ساواک و موساد علیه اهدافی در کشورهای عربی بود . اما این عملیات تنها منجر به گسترش نفوذ عوامل موساد در دوایر اطلاعاتی و امنیتی ساواک گردید . به دلیل قرار گرفتن مرکزیت عملیات در ایران ، تبعات سوء کریستال دامنگیر حکومت ایران می شد و چون نامی از کشور بانی (اسرائیل) در آن برده نمی شد ، صهیونیستها هیچ مسئولیتی در قبال آن نمی پذیرفتند و فقط از فواید آن بهره می بردند و ...


تعداد نمايش: 3616 بارنگاهی اجمالی به مراکز تدوین و مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی در اروپا و آمریکا
در مورد انقلاب اسلامی و وقایع تاریخی منتهی به آن آثار متعددی به‌چاپ رسیده كه محصول فعالیت جریانهای مختلف سیاسی ایران معاصر است. در این میان مراكز تاریخ‌نگاری خارج از كشور كه برخی از آنها توسط رجال سیاسی و فرهنگی عصر پهلوی و برخی دیگر توسط مراكز نظامی و گاه دانشگاهی غرب اداره می‌شوند طیف وسیعی از این جریان را تشكیل می‌دهد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگویی است با آقای قاسم تبریزی پژوهشگر در بازكاوی جریانهای تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در آن سوی مرزها.


تعداد نمايش: 3427 بارسحرگه نه شه سر نه سر تاج داشت!
احمدعلی مسعود انصاری : چه تشابه شگفتي بين سرنوشت پسر و پدر وجود داشت كه هردو در يك قاره، آفريقا، هر دو در حضيض ، هر دو در غربت وهر دو در تنهايي جان و جهان را به جهان آفرين تسليم كردند و از خود خاطره‌اي بر جاي گذاشتند كه مي‌تواند و بايد عبرت آموز همه كساني باشد كه تا در مسند قدرت استوارند، چنان از بازي‌هاي روزگار غافل هستند كه گويي عمرشان و قدرتشان ابدي است. دريغا كه هنوز چشم تجربه‌بيني يافت نشده و اگر يافت مي‌شد، حداقل در مورد شاه، سرنوشت او نه آن بود كه همگان شاهد بوديم و برخي تأمل كرديم كه: سحرگه نه شه سر نه سر تاج داشت!


تعداد نمايش: 3566 بارقصاب قاجار در پناه صهیونیستها و انگلیسیها
تعرض عمومی به زنها و دخترها ، کشتن پیرمردها ، چپاول مغازه ها ، قطعه قطعه کردن و آتش زدن و به دار کشیدن رجال دیوانی ، بخشی از عملکرد سالارالدوله برادر محمدعلی شاه قاجار برای رسیدن به پادشاهی بود . او پس از کودتای رضاخان به حیفا مقر جنبش صهیونیستی گریخت و تا سالها تحت حمایت مالی انگلیسیها قرار گرفت .


تعداد نمايش: 5399 بارنقد كتاب
«قبله عالم »

در این كتاب تلاش شده تا شخصيت استوار و ايستاده اميركبير، شكسته شود و يا دستكم ترك بردارد و شخصيت شكسته و خرد شده ناصرالدين شاه، بند خورد و حتي‌‌الامكان ترميم شود. اين كه چرا چنين خط سيري در اين كتاب در پيش گرفته شده، در مورد اميركبير به لحاظ مقابله جدي او با فتنه بابيه، قابل درك است، اما درباره ناصرالدين شاه چگونه مي‌توان اين مسئله را توجيه كرد؟


مدرسه در گذر تاریخ

پس از اسلام، مسجد علاوه بر مکان عبادت به عنوان نخستین محل و پایگاه آموزش و پرورش نقش آفرینی می کرد. زیرا در این مکان مسلمانان هدف خود را که ترویج دین اسلام و آموزش مبانی آن بود، برآورده می کردند.مواردی که تدریس می شد در آغاز عبارت بود از خواندن قرآن، حدیث، بحث در اصول دین و مذهب، تفسیر قوانین شرع (فقه)، که بعدها صرف ‌و نحو زبان عربی و ادبیات عرب و منطق و علم کلام نیز بر این مواد افزوده شد.
به مرور زمان مکتب خانه ها به وجود آمدند و این مکتب ‌خانه ها محلی برای آموزش و تربیت کودکان ۵ تا ۶ سال شد. گرداننده امور مکتب خانه را معلم، مکتب‌دار، ادیب، مؤدِب، ملا و یا آخوند می نامیدند.
معمولا مکتب‌دار هر ماه مبلغ اندکی از هر شاگرد مکتبی می گرفت واز این راه امرار معاش می کرد .امیران و اعیان و توانگران به دلیل نواقصی که مکتب داشت، ادیبی را که دارای علم بود، جهت تربیت فرزندان خود به استخدام در می آوردند.
به علت فراگیرنبودن زبان عربی به تدریج زبان فارسی به شکل کنونی رایج شد و با پدید آمدن آثار نظم و نثر و گسترش برنامه های درسی،مکتب‌خانه‌های مهمی پدید آمد که مرکز علوم شدند و دانشمندان و ادیبان و شاعران بزرگی تحویل جامعه گردید.
سال ۱۳۰۲، دوران سلطنت رضاشاه،‌ وزارت فرهنگ تصمیم به اصلاح این مراکز تربیتی (مکتبخانه‌) گرفت . فکر تأسیس مدرسه هنگامی پیدا شد که ایرانیان در فکر یک حیات مستقل بودند و این گونه بود که در سده سوم هجری مکتبخانه جای خود را به مدرسه داد. نخستین مدرسه‌ توسط ‘ ناصرکبیر’ ، امیر تبرستان( آمل) در اواخر سده سوم هجری دایر شد. او در خانه خود محلی را برای تدریس اختصاص داد و خود نیز به تدریس مشغول شد. بعدها مدارسی در این شهر بنیاد گذارده شد که زمینه ساز مدارس مهمی درخراسان ازجمله نیشابور، سبزوار و… شد.
در تاریخ ۱۲۳۰ مدرسه «دارالفنون» به همت و تلاش امیر کبیر صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار به سبک مدارس عالی اروپا تاسیس گردید. که این مدرسه دارای هفت شعبه بود.او برای راه اندازی آن اقدام به استخدام ۶ معلم اتریشی در زمینه پیاده نظام، سواره نظام، توپخانه ، طب و جراحی، علم مهندسی وعلم معادن کرد. به اعتقاد امیر کبیر، معلمان خارجی از دخالت در امور سیاسی کشور باید پرهیز می کردند و تنها می بایست به تدریس می پرداختند.به همین سبب با استخدام معلمین روسی ، انگلیسی و فرانسوی مخالف و مایل بود که معلمین مورد نظر خود را از اتریش استخدام نماید.
سال ۱۲۶۸ شمسی مدارس نوین توسط «میرزا حسن رشدیه» در ششکلات تبریز دایر شد. آوازه مدرسه او به خاطر سرعت آموزش، نظم مدرسه و توجه به علوم نوین در اندک زمانی در شهر پیچید و هر روز شمار شاگردان رو به افزایش گذاشت.
با تاسیس وزارت علوم در سال ۱۲۷۲شمسی و برگزیدن «علینقی‌ میرزا اعتضاد‌السلطنه» به سمت وزیر علوم ، مدرسه های زیادی درآن زمان بوجود آمد.
گذر از مکتبخانه‌ها به مدارس شاید یکی از موضوعات مهم در تاریخ مشروطیت ایران به شمار رود، زیرا از آغاز مشروطه با توجه به اهمیت تعلیم و تعلم و افزایش سطح آگاهی جامعه ، قانونی(آبانماه ۱۲۹۰ش) تصویب گردید که به موجب آن آموزش اجباری برای هر ایرانی از هفت‌ سالگی مقرر شد.
مردادماه ۱۳۲۲شمسی نیز اجرای آموزش اجباری به تصویب مجلس رسید و بر پایه آن می بایست در ظرف ده سال در همه ی کشور آموزش دبستانی اجرا می شد.
نخستین بار در سال ۱۳۲۴ ه‍.ق مدرسه‌ای مختص دختران به نام « مدرسه دوشیزگان » توسط بانو بی‌بی خانم وزیراف، گشایش یافت. اما اقدام جسورانه وی با مخالفت بسیاری روبرو گشت به طوری که پاره‌ای از مخالفان تصمیم به ویران کردن مدرسه گرفتند. با مرور اجمالی نسبت به شیوه فعالیت مدارس از گذشته تا به امروز در می یابیم که شکل کنونی مدارس با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییر کرده است.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir