ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 184   اسفند ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 184   اسفند ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
دو روی یک سکه

میان سناتورها و بعضی مقامات کاخ سفید با سازمان تروریستی مجاهدین خلق شکل گرفت و کارشکنی آمریکا در انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تشدید گردید.
دوران دولت دمکرات اوباما، دوران اوج سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران بود. در این دوران ابتدا آمریکا به تمامی بانک‌های دنیا اعلام کرد که در صورت انجام تراکنش با نهادهای ایرانی، آنها را از داشتن حساب کارگزاری دلار محروم می‌کند. در مرحله بعد صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به ایران ممنوع شد. سپس افراد و نهادهایی از ایران به بهانه نقض حقوق بشر در لیست تحریم قرار گرفتند. دولت اوباما علاوه بر قراردادن نهادهای مهمی از ایران از جمله بانک مرکزی در لیست تحریم، اعلام کرد هرگونه انجام تراکنش با بانک مرکزی ایران و یا خرید نفت از ایران باعث محرومیت بانک‌های تراکنش کننده از نظام مالی آمریکا و حساب کارگزاری دلار می‌شود. به این ترتیب تلاش گسترده برای کاهش فروش نفت و کاهش دسترسی‌های ارزی ایران در دوران اوباما شکل گرفت.(9)
در دوره اوباما قطعنامه ۱۹۲۹ که تمرکز آن بر ایجاد نظام یکپارچه تحریم ایران از طریق تشدید فشار بر بخش انرژی، مالی و تجارت هوایی و دریایی این کشور با هدف جلوگیری از توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی استوار بود، در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید(20 خرداد 1389). وزارت خزانه‌داري دولت اوباما برپایه این قطعنامه در ۲۸ آبان ۱۳۹۰ بخش پتروشيمي، مالي و زيرساخت‌هاي حمل و نقل ايران را تحریم کرد. سپس تحریم نفت ایران نیز از دی ماه همان سال وارد فاز اجرایی شد. این تحریم‌ها تا خرداد ۱۳۹۲ صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی، شرکت‌های هواپیمایی، محصولات فلزی، شرکت‌های بیمه به علاوه ده‌ها فرد حقیقی و حقوقی را در بر گرفت.(10)
یکی از لکه‌های سیاه عملکرد دولت دمکرات اوباما، تلاش این دولت برای تشکیل داعش بود. در واقع گروه تروریستی داعش مولود اراده حزب دموکرات‌ آمریکا بود. در این رابطه هیلاری کلینتون وزیرخارجه دولت اوباما در کتاب خود با عنوان "گزینه‌های دشوار" سخنان غافلگیر کننده‌ای را مطرح ساخته و اذعان کرده که داعش ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه بوده است. وی در کتاب خود تصریح کرد که: «من به 112 کشور جهان سفر کردم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش، این گروه به رسمیت شناخته شود و....»(11)
ترامپ جمهوری‌خواه نیز در دوران ریاست جمهوری خود دهها مورد تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار کرد. حجم این تحریم‌ها آنقدر فراوان و سنگین بود که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آبان سال جاری گفته بود: آمریکا چنان تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده که دولت این کشور دیگر امکانی برای اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های جدید ندارد.(12)
علاوه بر موارد فوق، طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اقدامات دولتمردان هر دو حزب آمریکا در پیگیری پروژه‌ ایران‌هراسی در منطقه، حمایت دائمی از آشوب‌ها و اغتشاشات داخلی، پشتیبانی علنی از گروه‌های تروریستی، و همچنین شرکت آشکار یا نهان در پروژه‌های ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بوده‌ایم. پروژه‌هایی که بعضاً با برنامه‌ریزی و طراحی صهیونیستها به اجرا در می‌آمد.
بنابراین یکی از بزرگ‌ترین خطاها در ارزیابی نتایج انتخابات آمریکا این است که تصور کنیم فلان کاندید بهتر از دیگری است. این تلقی مبتنی بر محاسباتی غیرواقعی است که موجبات نگرانی دلسوزان کشور را فراهم می‌کند که مبادا با دل بستن به افق‌های غیرواقعی، پرداختن به ریشه‌های واقعی مشکلات اقتصادی به حاشیه برود. فراموش نکنیم روسای جمهوری آمریکا از هر حزبی که باشند، تنها مجریان سیاست‌های برنامه‌ریزی‌شده کانون‌های اصلی قدرت در آن کشور هستند. این سیاست‌ها به منزله دستورالعملی است که هیچ کاندیدی قادر به تغییر آنها نمی‌باشد. فقط راههای تحقق آنها سلیقه‌ای و متفاوت است. دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا دو روی یک سکه، و مجریان منویات لابی‌های پنهانی قدرت در مدیریت آن کشور هستند.
پی‌نوشت:
1 - وزیر خارجه آمريكا در ملاقات با محمد شايسته وزيرمختار ايران در واشنگتن، درخواست رضاشاه براي جلوگیری از دخالت نظامی بریتانیا در ایران را رد كرده و گفتند ما هدف بريتانيا را هدف خودمان مي‌شماريم/ بهروز طيراني، روزشمار روابط ايران و آمريكا، مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي، 1379، ص 28
2 - دکتر حسین علایی، تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق، انتشارات مرز و بوم، تهران ۱۳۹۵، جلد دوم، صفحه ۹1
3 - دکتر حسین علایی، همان، ص 92
4 - دستورالعمل موسوم به «مهار دوجانبه» در 29 اردیبهشت 1372 از سوي «مارتين ايندايك» مسئول امور خارجي شوراي امنيت ملي آمريكا در اجلاس سالانه «مؤسسه مطالعات خاور نزديك» در شهر واشنگتن عليه ايران و عراق اعلام شد./ بهروز طيراني، روزشمار روابط ايران و آمريكا، مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي، 1379، ص 358
5 - دستورالعمل بيل كلينتون در مورد ممنوعيت معاملات شركتهاي نفتي آمريكايي با ايران از نيمه شب 25 اسفند 1373 به اجرا درآمد./ روزنامه كيهان، 25 اسفند 1373
6 - دستورالعمل بيل كلينتون در مورد ممنوعيت هرگونه معامله تجاري بين ايران و آمريكا روز 16 اردیبهشت 1374 در كنگره بين‌المللي يهود در نيويورك و در حضور خانواده‌هاي گروگانهاي آمريكايي اعلام شد. اين فرمان با عنوان «تحریم ثانویه» 30 روز پس از امضا به اجرا درآمد./ دكتر يحيي فوزي، تحولات سياسي اجتماعي بعد از انقلاب اسلامي در ايران، چاپ و نشر عروج، ج 2، ص 306
7 - دستورالعمل بيل كلينتون در مورد مجازات هر دولت يا شركت خارجي كه بيش از 40 ميليون دلار در سال در بخش نفت و گاز ايران و ليبي سرمايه گذاري كند، روز 15 مرداد 1375 به امضا رسید. اين دستورالعمل كه «آلفونس داماتو» سناتور آمريكايي طراح آن است به «قانون داماتو» معروف شد./ روزنامه جمهوری اسلامی، 17 مرداد 1375
8 - «محور شرارت» اصطلاحی ا‌ست که جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا در 9 بهمن 1380 در سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا در اشاره به سه کشور ایران، کره شمالی و عراق به کار گرفت./ خبرگزاری جمهوری اسلامی ۹ بهمن ۱۳۸۲
9 – برگرفته از مقاله: «بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها توسط کدام حزب آمریکا بوده؟»، خبرگزاری مهر، گروه سیاسی، ۲۰ آبان ۱۳۹۹
10 – برگرفته از مقاله: «قیاس تاثیر تحریم‌های ترامپ و اوباما»، یورونیوز فارسی، به روز شده در: 15 شهریور 1398
11 – خبرگزاری ایسنا، 15 مرداد 1393، لینک:
https://www.isna.ir/news/93051507194/
12 – خبرگزاری تسنیم، 4 آبان 1399، لینک: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/04/2376471
سردبیر

 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir