ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 182   دي ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 182   دي ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
اشرف پهلوی عامل توزیع مواد مخدر در خاور‌میانه

از اشرف، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی به عنوان یکی از مهمترین عوامل فساد و آلودگی در دربار شاه یاد می‌شود. او به این ویژگی در اکثر محافل سیاسی و خبری جهان شهرت دارد. اسناد حاضر دو نمونه از سندهای «خیلی محرمانه» ساواک راجع به اشرف پهلوی است.
متن سند اول
شماره: 2ـ3ـ5251 در محافل مطلع مطبوعاتی تهران شایع است که شماره های اخیر مجله تایم که به ایران ارسال شده تماما از طرف سازمان اطلاعات و امنیت کشور سانسور و دو صفحه وسط آن بریده شده است. گفته می‌شود مندرجات این دو صفحه که توسط یک مخبر آمریکایی تهیه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدر و باند قاچاقچیان هروئین و کوکائین در ایران بوده و والاحضرت اشرف پهلوی و اعلیحضرت همایون شاهنشاه و علیاحضرت ملکه مادر به ترتیب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذکور در خاورمیانه و ایران معرفی شده‌اند.
در این مجله ذکر شده که والاحضرت اشرف پهلوی به علت شناخته شدن در مسافرتهایی که برای حمل مواد مخدر می نمایند از طرف پلیس کشورهای اروپایی تحت نظر می‌باشند. کمااینکه والاحضرت اصولاً حق ورود به خاک فرانسه را ندارند زیرا در هر مسافرتی که معظم‌لها می‌نمایند با استفاده از مصونیت خاندان سلطنتی مبادرت به حمل مقادیر زیادی مواد افیونی و هروئین به خاورمیانه می‌نمایند. حتی والاحضرت فاطمه پهلوی که دارای شوهر آمریکایی هستند در آمریکا تحت مراقبت می باشند.
متن سند دوم
شماره: 303ـ2349 یکی از بازپرسان دادسرای تهران به طور خصوصی به یکی از دوستان خود اظهار داشته والاحضرت اشرف پهلوی بزرگترین باند قاچاقچیان تریاک و مواد مخدره ایران را سرپرستی می‌کنند و آقای دکتر جهانشاه صالح وزیر سابق بهداری نیز با مشارالیها همکاری و معاونت دارند. به همین جهت دستگاههای قضایی و انتظامی قادر به تعقیب شدید قاچاقچیان و دستگیری مؤثرین آنها نمی‌باشند.
مهدنیا بازپرس سابق گمرک از قول یکی از قاچاقچیان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زیادی تریاک مرغوب ترکیه و کردستان ایران برای تیمسار سرلشکر بختیار می‌رسد و ایشان نیز مقداری از آن را به دربار شاهنشاهی و بعضی از رجال تسلیم می نمایند.

منبع: کتاب «بدون شرح به روایت اسناد ساواک»، مرکز بررسی اسناد تاریخی، صفحه ۲۳ و ۲۵

این مطلب تاکنون 1055 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir