ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 199   تير ماه 1401
 

 
 

 
 
   شماره 199   تير ماه 1401


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
دکوئه‌یار: ایران حق داشت به سازمان ملل اعتماد نکند

روز 20 تیر ۱۳۸۳ خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «علت بی اعتمادی طولانی ایرانی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل در خلال جنگ با عراق، حمایت قدرت‌های دائم عضو شورا از عراق بوده است.»
دبیرکل سازمان ملل در این مصاحبه اظهار داشت: «در حالی که دادگاه محاکمه صدام حسین رئیس جمهوری ساقط شده عراق در جریان است تجاوز عراق به ایران در فهرست اتهامات وی جایی ندارد و این به معنای پایمال شدن حق مسلم ایرانیان است. چنین امری در حالی صورت می‌گیرد که سالها قبل سازمان ملل رسماً بغداد را در جنگ ایران و عراق متجاوز شناخت. اما هیچ پیگیری حقوقی خاصی در این مورد صورت نگرفت.»
دکوئه‌یار گفت: «متاسفانه هیچ واکنشی از طرف شورای امنیت در قبال حمله عراق به ایران صورت نگرفت و این چیزی است که ایرانی‌ها همیشه بر آن تاکید داشتند. اعضای شورا در واقع حمله عراق به ایران را پذیرفتند بدون آنکه در قبال آن واکنشی از خود نشان دهند.»
دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد که در زمان مصاحبه سفیر پرو در پاریس بوده است و در آذر ۱۳۷۶ با ارائه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل به صراحت از عراق به عنوان آغاز کننده جنگ نام برده بود، افزود: «موضع ایران هم طبعاً انتقاد دائم از شورای امنیت بوده و مقامات ایران اصلاً به این شورا اعتمادی نداشتند. هیچ وقت هم اعتماد پیدا نکردند و این کار دبیرکل سازمان ملل را خیلی مشکل می‌کرد.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات ایرانی در آن سال‌ها بارها گفته بودند که قدرت‌های بزرگ عضو شورای امنیت همواره از لحاظ نظامی و غیره حامی عراق هستند. آیا بی‌اعتمادی ایران به شورای امنیت به همین دلیل بوده است یا خیر، گفت: «بله همینطور است. ایران به همین دلایل که می‌گویید به شورای امنیت اعتماد نمی‌کرد. ایرانی‌ها گلایه داشتند که چرا شورای امنیت در زمان حمله عراق حرکتی نکرد. مشکلی که من با ایران داشتم این بود که همواره از من می‌خواستند عراق را متجاوز اعلام کنم که طبیعی بود این مسئله با مخالفت عراق مواجه می‌شد.»
وی افزود: «من دستور دادم کمیته‌ای از چند کارشناس بلژیکی و از چند کشور دیگر تشکیل شود. به این ترتیب تحقیقی طولانی انجام شد و به من اطلاع دادند که عراق مقصر و آغازگر جنگ بوده است. من هم آن را اعلام کردم. البته عراقی‌ها خیلی از این جهت از من گلایه کردند. اما من مطمئن هستم که اگر این مطلب اعلام نمی‌شد، صلح برقرار نمی‌شد.»
دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای امنیت سازمان ملل حاضر به پذیرش نتیجه این گزارش نشد گفت: «بله قبول نکردند. اما از آنجایی که من گزارش کمیسیون را به سرعت به شورای امنیت ارائه دادم شورای امنیت آن را به عنوان یک سند پذیرفت ولی طبق آیین نامه کاری خود موظف نبود درباره آن اظهار نظر کند.»
وی افزود: «باید این نکته را اضافه کنم که به نظرم اشکال سازمان ملل این بود که پس از پایان جنگ ایران و عراق به تنبیه آغازگر جنگ نپرداخت. در مورد حمله عراق به کویت بلافاصله و کاملا آشکارا گفتند که باید صدام را چگونه تنبیه کرد، و تنبیه کردند. در حالی که در باره حمله عراق به ایران هیچ یک از قدرت‌های بزرگ حتی روسیه یا چین هم متجاوز را محکوم نکردند.»
بی بی سی پیشتر گزارشی درباره علت حذف اتهام حمله به ایران از فهرست اتهامات صدام نوشته بود: «این اتهام پای آمریکا و انگلیس و همچنین کشورهای عرب منطقه خلیج فارس را به عنوان حامیان این جنگ به میان می‌کشید.»
دکوئه‌یار در پایان این مصاحبه در پاسخ به اینکه ایران در حال حاضر برای اقامه طرح دعاوی خود علیه صدام چه گزینه‌ای در پیش دارد، گفت: «من مطمئن نیستم که مقامات ایرانی دادگاه را برای رسیدگی به این مورد صالح بشناسند. ایران با جنگ آمریکا در عراق مخالف بود و این دادگاه را نیز مقامات ائتلاف تشکیل دادند. بنابراین تعجب نخواهم کرد اگر مقامات ایرانی تصمیم بگیرند که چنین دادگاه شکایت نبرند.»

این مطلب تاکنون 741 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir