ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 197   ارديبهشت ماه 1401
 

 
 

 
 
   شماره 197   ارديبهشت ماه 1401


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
روایت شهید مدرس از تجدد رضاشاهی

در سال ۱۳۱۳ خورشیدی رضاشاه به ترکیه سفر کرد تا از نزدیک وضعیت حکومت غیر دینی ترکیه را مشاهده کند. این سفر و مشاهده وضعیت ترکیه در روحیه او تاثیر فراوانی گذاشت. اولین نشانه این تاثیرات تبدیل کلاه پهلوی به کلاه بین‌المللی یا کلاه شاپو بود. رضاشاه می‌پنداشت با تغییر ظاهر می‌توان به ترقی و کمال رسید. اعتراض مردم مشهد علیه لباس متحدالشکل و کلاه پهلوی در مسجد گوهرشاد به گلوله بسته شد و تعدادی زیادی از مردم شهید یا زخمی شدند و علمای بزرگ مشهد نیز بازداشت گردیدند. برای فراهم شدن زمینه کشف حجاب کانونی با عنوان «کانون بانوان» تاسیس شد و چند ماه بعد رسماً در کشور اعلام کشف حجاب گردید. دستگاه نظامی - پلیسی رضاشاه علاوه بر مخالفان سیاسی در کوی و برزن و شهر و دهات به تعقیب زنان و دختران با حجاب پرداخت و به زور چادر از سر آنان برداشت.
آیت الله شهید سید حسن مدرس به خوبی عاقبت تجددگرایی رضاشاه را پیش‌بینی کرده بود. وی می‌گوید: قریباً چوپان‌های قریه‌های قراعینی و کنگاور با فکل و کراوات خودنمایی می‌کنند. اما در زیباترین شهرهای ایران هرگز آب لوله‌کشی و تمیز برای نوشیدن مردم پیدا نخواهد شد. ممکن است شماره‌های کارخانه‌های نوشابه سازی روز به روز افزون گردد اما کوره آهنگسازی و کاغذ سرسازی پا نخواهد گرفت. درهای مسجد و تکایا به عنوان منع خرافات و اوهام بسته خواهد شد اما سیلی از رمان‌ها و افسانه‌های خارجی که در واقع جز حسین‌کرد فرنگی و رموز حمزه‌فرنگی چیزی نیستند، به وسیله مطبوعات و پرده‌های سینما به این کشور جاری خواهد شد. به طوری که پایه افکار و عقاید و اندیشه‌های نسل جوان از دختر و پسر تدریجاً بر بنیاد همان افسانه‌های پوچ قرار خواهد گرفت و مدنیت مغرب‌زمین و معیشت ملل مترقی را در رقص و آواز و دزدی‌های عجیب آرسن لوپنی و بی عفتی‌ها و مفاسد مفاسد اخلاقی دیگر خواهند داشت. مثل آنکه این چیزها لازمه متمدن بودن است.»

منبع: دکتر موسی نجفی و موسی فقیه حقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، چاپ ششم، ۱۳۸۸، صفحه ۴۴۳ و ۴۴۴

این مطلب تاکنون 716 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir