ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 191   آبان ماه 1400
 

 
 

 
 
   شماره 191   آبان ماه 1400


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
کالبدشکافی یک خبر

روز چهارم شهریور 1359 یک مقام دولتی ایران در مصاحبه‌اي با خبرگزاري جمهوری اسلامی اعلام كرد: سندي از يك كليساي اسقفي در اصفهان كشف شده كه كشيش «پائول هانت» انگليسي در نامه‌اي به «مك كابل» افسر سازمان «سيا» در پنتاگون، وصول 500 ميليون دلار وجه نقد آن سازمان را اعلام كرده و خاطرنشان ساخته كه اين وجه را از طریق سفیر انگلیس در تهران ميان سه گروه افسران ارتش، بهائيان و منتخبی از عناصر ضدانقلاب توزيع خواهد کرد.
«هانت» در اين سند محرمانه كه تاريخ 15 آوريل 1980 (26 فروردين 1359) را دارد به ملاقات خودش با «جان گراهام» سفير وقت انگليس اشاره كرده و افزوده كه افراد مورد نظر براي انجام عمليات خود از شخص «گراهام» مواد منفجره را دريافت كرده‌اند.
پیش از این اظهار نظر، تعدادی از مزدوران سرویس جاسوسی انگلیس «اینتلیجنت سرویس» که در مجموعه‌ای با عنوان «دایره اسقفی» در شهرهای اصفهان، یزد، اهواز، کرمان، و شیراز برای ایجاد هرج و مرج در کشور، فعالیت سازمان‌یافته‌ای داشتند، دستگیر شده بودند. در سوم شهریور ۱۳۵۹ یک مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر را فاش ساخت و گفت تعدادی از کسانی که در این رابطه دستگیر شده‌اند خارجی هستند. این مقام سپاه پاسداران اظهار داشت: «اسناد کشف‌شده نشان می‌دهد کشیش پائول هانت با همکاری یک افسر عالی‌رتبه سیا در طراحی کودتای نافرجام اخیر - کودتای نوژه - دست داشته‌اند و کشیش مذکور علاوه بر ۵۰۰ میلیون دلار و جه نقد، ۳۰۰ کیلو تی ان تی نیز از طرف آمریکایی تحویل گرفته و از طریق سفیر انگلیس در اختیار «دایره اسقفی» گذارده است.
این اقدام سرویس جاسوسی انگلیس در کشاکش سلسله فعالیت‌هایی صورت می‌گرفت که در سال 1359 با همکاری سیا علیه جمهوری اسلامی ایران جریان داشت.
مارگارت‌تاچر رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس که در اردیبهشت ۱۳۵۸ در آن کشور به قدرت رسید از ابتدا نگاهی خصمانه به انقلاب اسلامی ایران داشت. او در اولین قضاوت خود پس از احراز مقام نخست وزیری گفته بود: در تصمیم قبلی بریتانیا برای شناسایی سیاسی دولت جدید ایران تجدیدنظر خواهد کرد. تاچر از ابتدای کار خود رویکرد تشدید فعالیت‌های جاسوسی علیه ایران را در پیش گرفت. وی چند روز پس از به قدرت رسیدن خود یعنی در اول خرداد ۱۳۵8 عملیات صدور ویزا برای ایرانیان را لغو کرد و در فروردین ۱۳۵۹ در پی درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی برای تحریم ایران، نخستین مقام بلندپایه اروپایی بود که به این درخواست پاسخ مثبت داد و در قدم اول «جان گراهام» سفیر آن کشور در ایران را به لندن فراخواند.
ابهامات پرونده حمله مسلحانه به ساختمان سفارت ایران در لندن در اردیبهشت ۱۳۵۹ که منجر به اشغال سفارتخانه توسط چند نفر بعثی عراقی و سپس کشتن دو دیپلمات ما گردید، هنوز برطرف نشده است. گفته می‌شود در آن حادثه از ابتدا سازمان جاسوسی انگلیس در جریان بوده و تا پایان شش روز اشغالگری و مرگ دیپلمات‌های ما، پلیس اسکاتلند‌یارد انگلیس دخالتی نکرده بود. پس از این حادثه انگلیسی‌ها به جای عذرخواهی به خاطر عملکرد نامطلوب خود در این حادثه، در واکنش به حملات تبلیغاتی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران سفارتخانه خود را در تهران در ۱۹ شهریور 1359 تعطیل کردند و پس از آن موجی از بازداشت و اخراج دانشجویان انگلیسی را آغاز نمودند.
با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۳۵۹ یکی از اقدامات مهم انگلیسی‌ها تعمیق همکاری‌های اطلاعاتی و جاسوسی بریتانیا با عراق بود. انگلیسی‌ها با شروع جنگ، سطح روابط بازرگانی خود با عراق را افزایش دادند، اقدام به ارسال سلاح به عراق کردند، کشتی‌های حامل مواد اولیه ساخت سلاح‌های شیمیایی به عراق ارسال نمودند، در همه مجامع بین‌المللی هم‌رای بعثی‌ها بودند ولی از همه مهمتر سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس و آمریکا نقش بسزایی در کمک به صدام و ارائه اطلاعات مورد نیاز وی در جبهه‌ها بر عهده داشتند.
از این رو اقدام دولت انگلیس در کمک گرفتن از کلیسا برای انجام فعالیت‌های جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران نباید تعجب‌آور باشد. زیرا در قاموس سیاسی بریتانیایی‌ها این‌گونه اقدامات نقض هیچیک از اصول و مقررات شناخته شده بین‌المللی نیست.
همکاری با کشیش‌ها و اسقف‌ها برای استفاده از آنها در عملیات براندازی علیه جمهوری اسلامی، یکی از جلوه‌های خصمانه انگلیسی‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است. لیکن این بار کارگزاران انگلیسی وقاحت سیاسی را چنان از حد گذرانده بودند که اقدامات خود را در پوشش کلیسا به پیش می بردند.
در آن زمان فعالیتهای «دایره اسقفی اصفهان» مستقیماً زیر نظر «جان گراهام» سفیر انگلیس در تهران بوده و پائول‌هانت دریافت کننده پول و اسلحه از آمریکا در ارتباط مستقیم با سفیر انگلیس بوده است. یکی از جاسوسان کارکشته که در این رابطه در خدمت سرویس جاسوسی انگلیس بوده و در کلیسای اسقفی اصفهان کار می‌کرده یک ایرانی یهودی به نام ایرج متحده نام داشت که پس از طی دوره‌های ویژه در انگلستان و اسرائیل سر از کلیسای اسقفی اصفهان در آورده بود. وی سفرهایی به اسرائیل داشته و با پسر موشه دایان وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در یک ساختمان امنیتی در تل‌آویو ملاقات‌هایی داشته است.
یکی دیگر از کسانی که در رابطه با این فعالیت‌های جاسوسی دستگیر شده خانمی است به نام «مارگریت جین وادل». وی می‌گوید قبل از فعالیت در کلیسای اسقفی، به مدت ۱۱ ماه در اسرائیل بوده و آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته است. در یک سند کشف شده دیگر رئیس دایره سیا در خاورمیانه از فعالیت دایره اسقفی انگلیس در اصفهان تشکر کرده و در سند دیگر یکی از افسران پنتاگون به یک کشیش به نام «رزم‌آرا» در دایره اسقفی مذکور مژده داده که به زودی کردستان ایران میدان جنگ خواهد شد. در سند دیگری گفته شده رهبران بهایی در ایران جلسات هفتگی دارند و در ارتباط با فعالیت‌های دایره اسقفی اصفهان با شبکه جاسوسی موساد متعلق به رژیم صهیونیستی در ارتباط دائمی هستند. و ...
کوتاه سخن اینکه سازمان‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا که در راه‌اندازی و به ثمر رساندن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و حفظ شاه و سلطنت وی تا مدت ربع قرن فعال بودند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به این هم‌پیمانی ادامه داده و همه جا «موساد» را نیز به عنوان سگ دست‌آموز خود همراه داشته‌اند. ولی اگر فعالیت‌های آنان طی ۴۳ سال اخیر هنوز به ثمر ننشسته، این را باید به حساب اقتدار ستودنی انقلاب و نظام گذاشت. اقتداری که بر مثلثی از «بیداری و فراست رهبری» ، «هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج)» ، و «حضور همیشگی مردم در تمامی صحنه‌ها و در پیچ و خم‌های انقلاب» استوار بوده است.
منابع:
- محمد شکرانی، عملکرد 11 ساله دولت محافظه‌کار مارگارت تاچر، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی
- روزنامه جمهوري اسلامي، سه‌شنبه 4 شهريور 1359، ش 357، ص 1 و 4
- همان، چهار‌شنبه 5 شهريور 1359، ش 358، ص 1 و 10

این مطلب تاکنون 1102 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir