ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 181   آذر ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 181   آذر ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
راز عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی

برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روحانی سیاسی دوران رضاخان آیت‌الله سیدحسن مدرس بود که در کسوت نمایندگی مجلس شورای ملی به صورت رسمی و فعال واجد نقش و هویت سیاسی بود. او نزد مراجعی مانند آیت‌الله آخوند خراسانی، آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی و آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی تحصیل کرده بود و به درجه اجتهاد نیز رسیده بود. وی در دوره دوم مجلس شورای ملی به عنوان یکی از پنج مجتهد طراز اول از طرف مراجع انتخاب و معرفی شد.
مدرس در یکی از سخنرانی‌های مجلس چهارم، ورود خود را به عرصه سیاست چنین بیان می‌کند:
«....یک وقتی در نجف، آب قطع شده بود. بنده مسافرت کردم بروم اراضی بابل را تماشا کنم. ده پانزده روز رفتم دیدم اروپایی‌ها عتیقه‌جات و آثار باستانی آن جا را استخراج می‌کردند و می‌بردند. فکر می‌کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته‌اند و ممالک غیر اسلامی رو به ترقی. چندین روز فکر می‌کردم و بالاخره چنین فهمیدم که ممالک اسلامی سیاست و دیانت را از هم جدا کرده‌اند. با خود گفتم باید فکری کرد. آمدم با دو نفر از اساتید بزرگ (آیت‌الله آخوند خراسانی و آیت‌الله ملا عبدالله مازندرانی) که هر دو به رحمت ایزدی پیوسته‌اند این مسئله را مطرح و مذاکره کردم. بالاخره با مشروطه منطبق شد که به واسطه آن این اختلاف بین دین و سیاست از میان برداشته شود و هر کس هم امین‌تر است بیشتر به سیاست مملکت خدمت کند. من و امثال من و بزرگ‌تر از من مشروطه را تصدیق کردیم برای این که اختلاف بین دین و سیاست از میان برداشته شود....»
منبع: سازمان مجاهدین خلق،پیدایی تا فرجام، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ج 1، ص 53

این مطلب تاکنون 1284 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir