ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 181   آذر ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 181   آذر ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
سه اثر درباره فلسطین

«ایران و مسئله فلسطین» ، «ایران و تحولات فلسطین» و «جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین» عنوان سه اثری است که آقای دکتر علی اکبر ولایتی درباره سرگذشت فلسطین و نقش ایران در تحولات آن سرزمین به رشته تحریر در آورده است. این هر سه اثر مستند به اسناد موجود در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.
کتاب «ایران و مسئله فلسطین» توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۷۶ در ۲۵۶ صفحه، کتاب «ایران و تحولات فلسطین» توسط مرکز اسناد و خدمات پژوهشی وزارت امور خارجه در سال ۱۳۸۴ در ۲۹۰ صفحه و کتاب «جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین» توسط مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه در سال ۱۳۸۶ و در ۲۷۶ صفحه و چاپ و روانه بازار کتاب شده‌اند.
کتاب «ایران و مسئله فلسطین» سرگذشت فلسطین و تاریخچه پیدایش صهیونیسم و تحولات آن را از قرن نوزدهم میلادی تا شروع جنگ دوم جهانی بررسی کرده است. کتاب «ایران و تحولات فلسطین» سرگذشت فلسطین و روابط حکومت پهلوی دوم با صهیونیست‌ها را از جنگ دوم جهانی و آغاز حکومت شاه، تا پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی مستند قرار داده است. کتاب «جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین» نیز تحولات مربوط به فلسطین و مواضع جمهوری اسلامی ایران را از ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۵ بررسی کرده است. کتاب اخیر در حقیقت تحولات فلسطین را تا زمستان ۱۳۸۴ که جنبش حماس در انتخابات کرانه باختری و غزه به پیروزی رسید و سپس پیامدهای بین‌المللی این پیروزی را تشریح کرده است.
اکنون با توجه به اینکه از انتشار جلد سوم این مجموعه تا امروز قریب به ۱۵ سال می‌گذرد و طی این ۱۵ سال تحولات بیشماری در عرصه فلسطین و علیه جان و مال و هستی ملت این کشور به وقوع پیوسته، جای خالی جلد چهارم این مجموعه نیز احساس می‌شود. فراموش نکنیم جنگ ۲۲ روزه (۱۳۸7)، تشدید روند کودک‌کشی در سرزمین‌های اشغالی، انتقال پایتخت صهیونیست‌ها به بیت‌المقدس (۱۳۸۹) و تشدید کینه‌توزی دولت آمریکا علیه ملت فلسطین، از مهمترین سرفصلهای تحولات مربوط به سرزمین فلسطین طی۱۵ سال اخیر بوده و ملت فلسطین طی این ۱۵ سال نیز همچنان سرگذشتی تلخ داشته ‌است.
ساجدی

این مطلب تاکنون 1303 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir