ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 152   تير ماه 1397
 

 
 

 
 
   شماره 152   تير ماه 1397


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
داریوش همایون عضو CIA

داریوش همایون از اواسط دهه 1320 با عضویت در احزاب و گروه‌های مرموز و ناشناخته از جمله «افق آسیا» عملاً جاسوس کشورهاس استعماری گردید و جز تحصیل کردگان هارواردی و نفوذی سازمان سیا در جبهه ملی بود و با فروپاشی نظام ظالم پهلوی و اعترافات تکان دهنده سران آن حکومت، ماهیت این احزاب و گروه‌ها در وابستگی به کشورهای بیگانه مشخص گردید. از جمله این سازمان‌ها موسسه فرانکلین بود. اسناد ساواک در باره ماهیت این موسسه چنین می‌نویسد :
«کارمندان فرانکلین عموماً معتقدند که عده‌ای از افراد این موسسه از طرف سازمان سیا حمایت می‌شوند. عده‌ای بدون سر و صدا از طرف فرانکلین و با خرج این موسسه به اروپا و آمریکا می‌روند و بدون اینکه کسی آگاهی پیدا کند تمام مخارجشان از طرف فرانکلین پرداخت می‌گردد.»(1)
داریوش همایون پس از استخدام در فرانکلین به عنوان یکی از پنج خبرنگار برجسته سال از طرف آمریکایی‌ها انتخاب و بورس یک ساله «نیمن» به وی اعطا می‌شود. داریوش همایون پس از گرفتن بورس نیمن در عرض سه سال 21 سفر به خاور میانه و خاور دور انجام داد و در بسیاری از حوادث جهانی حضور یافت. از جمله در ایامی که اندونزی دستخوش بحران و حوادث شوم بود، او به این کشور سفر کرد و به دوستانش گفت برای رسیدگی به امور فرانکلین به این کشور سفر می‌کند. در حالی که گذرنامه‌اش روزنامه نگاری بود و در اندونزی خود را خبرنگار معرفی می‌کرد. پس از سقوط سوکارنو روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری‌های خارجی نوشت که در سقوط سوکارنو 480 مامور جاسوس آمریکا شرکت داشتند. نامبرده همچنین چند روز قبل از آغاز جنگ شش روزه صهیونیستها با کشورهای عربی به قصد اروپا از کشور خارج شد و سر از اسرائیل درآورد.
اسناد لانه جاسوسی آمریکا در خصوص داریوش همایون می‌نویسد:
«... من با داریوش مکالمات جالبی در جریان ماه‌های اخیر و در ارتباط با به راه انداختن روزنامه آیندگان توسط او داشته‌ام ... او یک لیبرال است و به عنوان رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران وی ممکن است که در عین حال نفوذ فزاینده‌ای داشته باشد. همایون که تحصیل‌کرده آمریکا است، علاقه‌مند به حفظ تماس با ما می‌باشد. من معتقدم که او بسیار فراتر خواهد رفت. به هر صورت او یک هم‌صحبت بسیار جالبی است.»(2)
همچنین حمید همایون نیز به ارتباط و جاسوسی پسر عمویش داریوش همایون برای سازمان سیا می‌گوید:
داریوش همایون عضو سازمان سیا در ایران است. ضمناً آقای داریوش همایون تحت الحمایه آقای اردشیر زاهدی است که برادر همسر داریوش همایون می‌باشد.»(3)
داریوش همایون به خاطر خدماتش به دستگاه‌های جاسوسی در سلسله مراتب قدرت تا پست وزارت هم پیش رفت ولی دولت آمریکا و دستگاه اطۀاعاتی آن او را به عنوان مهره‌ای جانشین کسب مقام نخست وزیری در نظر داشتند. در اسناد لانه جاسوسی می‌خوانیم:
« آقای داریوش همایون از روزنامه آیندگان که در خلال سال‌های زیادی در نظر کارمندان سفارت معروف بوده است، بدون شک یکی از روزنامه‌نگاران جوان با استعداد ایرانی است و به طور قابل توجهی از داشتن شهرت در محدوده ایرانی‌های جوان ملی‌گرا لذت می‌برد. او به طور واضح بایستی از جمله کسانی باشد که در لیست دعوتی سفارت باقی بماند. چرا که او به طور قطع وزیر مطلوبی است و می‌تواند یک روزی تا حد نخست وزیری برسد.»(4)
پی نوشت:
1 – پرونده کلاسه 474299، ص 157 تا 159
2 – اسناد لانه جاسوسی (رابطین خوب آمریکا) انتشارات پیام آزادی، ج 17، ص 18
3 – اسناد ساواک، پرونده انفرادی ج 3، تاریخ 22 دی 1355
4 - اسناد لانه جاسوسی (رابطین خوب آمریکا) انتشارات پیام آزادی، ج 17، ص 40

منبع:داریوش همایون، به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی، آبان 1378، بخش زندگی‌نامه

این مطلب تاکنون 2046 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir