ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 130   شهريور ماه 1395
 

 
 

 
 
   شماره 130   شهريور ماه 1395


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
آشنایی با مرکز مطالعات فلسطین

حمایت از آرمان آزادي قدس شريف از شاخصه هاي مهم در سیاست خارجی جمهوري اسلامي است كه از ابتداي نهضت حضرت امام (ره) مورد تاكيد بوده و پس از پيروزي انقلاب تا كنون نيز ادامه دارد .
قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين طي يك طرح قانوني 8 ماده اي در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ 19/2/1369 مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيد . اين قانون از مصاديق اجرايي حمايت نظام از اين آرمان است.
در اين قانون كليه سازمانهاي مرتبط با موضوع فلسطين موظف به حمايت از مبارزات رهايي بخش مردم فلسطين در حيطه كاري خود شدند. ضمن آنكه وزارت علوم موظف به بورس دانشجويان فلسطيني جهت تحصيل در ايران به صورت سالانه گرديد و وزارت خارجه موظف به شناسايي شركت هاي صهيونيستي شد تا هيچ يك از دستگاه هاي دولتي و غير دولتي با اين رژيم همكاري اقتصادي نداشته و آن را تحريم نمايند. تاسيس صندوق حمايت از مردم فلسطين براي صرف كمكهاي بشر دوستانه به مردم فلسطين جزء بند 2 اين قانون است.
سازمان ها و وزارت خانه هاي؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بنياد شهيد و امور ايثارگران، جمعيت هلال احمر ، صدا و سيما، عضو كميته اي هستند كه بر اين اساس در رياست جمهوري شكل گرفت و موظف به حمايت از موضوع فلسطين هستند.
اجراي اين قانون بر عهده رئيس جمهور است كه با انتخاب نماينده تام الاختيار خود به عنوان رئيس كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين از او مي خواهد هر 6 ماه يك بار گزارش فعاليت كميته را به رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.
هيات وزيران نيز در جلسه مورخ 8/7/1377 در اجراي قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين – مصوب 1369آئين نامه اجرايي قانون ياد شده را در 11 ماده تصويب نمود و مركز مطالعات فلسطين طبق ماده 7 آن در مهر ماه 1377 پا به عرصه ظهور گذاشت.
ماده 7 تصويب نامه فوق مي گويد: به منظور تحقق و پيشبرد قانون، مركز مطالعات فلسطين زير نظر رييس جمهور و با مسئوليت نماينده و مشاور رييس جمهور در كميته تاسيس مي شود.
به لحاظ اهميت موضوع فلسطين و ايجاد فضا براي حمايت از عرصه تحقيق و پژوهش پيرامون موضوع فلسطين، اسراييل، صهيونيسم و يهود، مركز مطالعات فلسطين در بطن كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين در سال 1377 در نهاد رياست جمهوري تاسيس گرديد.
مركز مطالعات فلسطين فعاليت خود را در ابتدا در سه بخش كارشناسي، كتابخانه تخصصي، ارتباطات و رايانه آغاز نمود.
از اولين اقدامات مركز در اولين سال تاسيس خود برپايي مسابقه نقاشي راه قدس از ميان دانش آموزان ايراني بود كه منجر به وصول 14000 نقاشي از سراسر كشور شد. ارسال لوح تقدير براي 14000 نفر و برپايي نمايشگاه از ميان برگزيدگان و اهداء جوايز به آثار برتر و چاپ كتاب از بهترين ها و اسكن تمام 14000 اثر و توليد CD از آن و نهايتاً تاسيس يك جمعيت غير دولتي از مهمترين كارهاي مربوط به اين مسابقه بود.
در حال حاضر مركز در بخشهاي ذيل به فعاليت مي پردازد:

1. كتابخانه تخصصي
2. آرشيو ، بايگاني و نشريات
3. آرشيو ديجيتال
4. سايت
5. انتشارات
6. نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي
7. آرشيو نقشه

اين مركز در مهر 1377 اقدام به راه اندازي كتابخانه تخصصي كرد و با رصد و خريد كليه كتابهاي منتشره در داخل كشور به تجهيز كتابخانه پرداخت. در ادامه با شركت در نمايشگاههاي داخلي و خارجي آثار مرتبط با موضوع فلسطين را به سه زبان در كتابخانه به روز نمود كه اين تلاش همچنان ادامه دارد.
كتابخانه فوق يكي از گنجينه هايي ارزشمندي است كه تخصصي ترين كتاب هاي موجود در اين زمينه را با بيش از 000/10 عنوان كتاب در خود جاي داده است. كتابهاي مرجعي چون دائره المعارف جودائيكا، دائره المعارف هاي متعدد فارسي و عربي، موسوعه ها و غيره در آن به چشم مي خورد.
در بخش آرشيو، بايگاني و نشريات، كليه گزارشات، مقالات، اسناد و نشريات دريافتي بايگاني و مقالات و فايلهاي قابل دسترسي در اختيار مراجعين قرار مي گيرد.
در آرشيو نشريات مجموعاً 35 عنوان نشريه به زبان هاي فارسي، عربي، انگليسي و فرانسه نگهداري مي شود كه 25 عنوان از آنها كاملاً با موضوع فلسطين و صهيونيسم مرتبط و 10 عنوان از نشريات به صورت موضوعي به بحث فلسطين و صهيونيسم مي پردازد.
حدود 1000عنوان فايل مقاله در مركز موجود است كه بخشي از آنها براي مراجعه كنندگان قابل دسترسي مي باشد.

آرشيو ديجيتال:
آرشيو ديجيتال را مجموعاً 1500 نسخه CD، VSH، نوار كاست، شامل صوت، ويدئو، كليپ، نماهنگ، سرود و فايل مقاله و نشريه، سخنراني ، مصاحبه، تصاوير و نقشه تشكيل مي دهد.

سايت :
سايت مركز مطالعات فلسطين به آدرس www.palestinecommittee.ir با هدف معرفي مركز، همچنين ايجاد بستري مناسب جهت ارائه عناوين كتب كتابخانه تخصصي مركز( اعم از فيزيكي، ديجيتال و پايان نامه به سه زبان فارسي، عربي و لاتين) ، آرشيو سمعي و بصري، آرشيو مكتوب، مقالات و مصاحبه ها با قابليت جستجو در عنوان ، متن، ناشر و ...در ليست كتابخانه و آرشيو در بستر اينترنت مي باشد.
اين سايت ضمن معرفي تازه ترين محصولات مركز به كاربران از تازه هاي كتابخانه به صورت تصويري رونمايي مي كند. همچنين قسمتي از سايت به تقويم رويداد هاي فلسطين و گالري تصاوير اختصاص داده شده تا تصاويري كه مربوط به موضوع فلسطين باشد به نمايش گذارده شود.

انتشارات:
انتشارات مركز مطالعات فلسطين تا كنون توانسته كتب ذيل را منتشر كند:
1. كتابشناسي تفصيلي فلسطين- جلد اول
2. كتابشناسي تفصيلي فلسطين – جلد دوم
3. كتابشناسي فلسطين (مختصر- جلد اول)
4. كتابشناسي فلسطين (مختصر – جلد دوم)
5. پژوهه صهيونيت
6. حمايت قانوني
7. اخراج فلسطيني ها
8. راه قدس( با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان)
9. آئين اشغالگري
10. ده فرمان جنبش صهيونيسم
11. دروزي ها در اسرائيل
12. يهود در الميزان

همچنين كتاب هايي با عناوين ذيل مورد حمايت مركز مطالعات فلسطين قرار گرفته، چاپ و منتشر شده اند:

1. دانشنامه فلسطين
2. روند تحول ساف
3. از مقاومت تا پيروزي
4. فراتر از واپسين آسمان
5. عروج يك پرنده
6. فلسطين در گذر زمان
7. دولت نژاد پرست اسراييل
8. كتاب سياه
9. اتاق هاي گاز
10. بنيادگرايي صهيونيستي يهود
11. باد خانه من است
12. توپ برفي
13. رهبران اسراييل
14. قدس و قطعنامه هاي بين المللي
15. قانا نبرد جنگ نابرابر
16. يهود در فرهنگ، تبليغات و رسانه
17. عمليات استشهادي
18. فصلنامه مطالعات فلسطين

نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي:
كتاب هايي به زبان فارسي به همراه محصولات فرهنگي ديگر چون CD نقاشي، مولتي مديا، نقشه فلسطين در اين بخش جمع آوري شده كه اين مجموعه با تخفيف براي خريدار و بر پايي نمايشگاه هاي فرهنگي در سطح كشور قابل عرضه مي باشد.
اين مركز نمايشگاههاي متعددي را در سطح كشور به راه انداخت كه شركت در كنفرانس شهداي جهان اسلام و كنفرانس هم صدا با اقصي و نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از فعاليتهاي اخير در سال 95 آن بود.


آرشيو نقشه:
آرشيو بي نظير نقشه فلسطين، گنجينه اي با ارزش از نقشه هاي قديمي و جديد كه هم اكنون در دسترس علاقمندان در اين مركز مطالعاتي است. در اين مجموعه 178 عنوان با 340 نسخه نقشه جمع آوري شده كه مي تواند محلي غني براي تحقيق و تفحص محققين و دانشجويان حوزه سياسي وتاريخ و جغرافيا باشد.
همچنين فايل اسكن شده اين نقشه ها نيز در مركز موجود مي باشد.
اين مركز نقشه فلسطين را به سه زبان چاپ نموده كه تا كنون در چهار مرحله تجديد چاپ شده است.
همچنين علاوه بر نقشه فوق مولتي مدياي تفصيلي نقشه فلسطين را به 3 زبان منتشر كرد كه اطلاعات مفيدي در قالب تصوير، گاهشمار، بيوگرافي، ويدئو ، صوت و انيميشن را همراه نقشه اصلي فلسطين به بيننده ارائه مي دهد.


كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين همراه با مركز مطالعات فلسطين در كنار فعاليتها و اجراي برنامه هاي فوق در تمام اتفاقات مربوط به حوزه فلسطين در سطح كشور حضوري فعال در اندازه امكان و وسع خود به شرح ذيل داشته است كه حمايت نظام از هر يك از آنها موجب قوام و كم توجهي به آن باعث توقف آن شده است :
- حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي پيرامون همين موضوع و تلاش در راه اندازي درس فلسطين شناسي و صهيونيسم شناسي در دانشگاهها
- تجديد نظر در تاليف كتب درسي نسبت به موضوع فلسطين
- كمك در برپايي كنفرانس هاي مرتبط با موضوع فلسطين
- حمايت از تشكلهاي غير دولتي فعال در اين حوزه
- كمك به انتشار آثار مرجع و فاخر در اين حوزه همچون دانشنامه فلسطين، دائره المعارف يهود و صهيونيسم و هم اكنون هم كتاب مرجع كي لاننسي( تا فراموش نكنيم)
- صدور بيانيه ها به مناسبتهاي مختلف چون روز قدس، محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي و اقدامات ظالمانه، ضد بشري و غير حقوقي آن و انعكاس در رسانه ها
- ارائه مشاوره به مسئولان، فعالان و علاقمندان اين حوزه براي تصميم سازي، توليد و انتشار آثار مربوطه

این مطلب تاکنون 3004 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir