ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 125   فروردين ماه 1395
 

 
 

 
 
   شماره 125   فروردين ماه 1395


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
وفات عبدالعظیم قریب

روز سوم فروردین 1344 عبدالعظيم قريب استاد برجسته فرهنگ و ادب ايران در سن 86 سالگي درگذشت.
عبدالعظيم قريب فرزند ميرزاعلي در سال 1296ق در گركان تفرش از توابع اراك ديده به جهان گشود. مقدمات زبان فارسي و عربي را در زادگاه خود و نزد برادر بزرگش، ميرزاغلامرضا، فراگرفت. در نوجواني به تهران آمد و نزد اساتيدي چون شيخ باقر تهراني، سيدمحمدجواد قاهاني، سيدمحمد جماراني و ميرزاطاهر تنكابني به تحصيل و فراگيري زبان و ادبيات عرب، اصول و منطق و حكمت پرداخت. زبان فرانسه را در دارالفنون آموخت. در سال 1317 به استخدام وزارت معارف درآمد و در مدرسه علميه كه تنها آموزشگاه به شيوة جديد بود به تعليم دانش آموزان مشغول گرديد. در سال 1324 تدريس در مدرسة نظام را آغاز كرد. برخي از برجستگان علم و ادب و سياست سالهاي بعد ايران، همچون كلنل محمدتقي خان پسيان، سلطان غلامرضاخان و عليقلي خان از شاگردان او بودند. چندي نيز در مدرسه دارالفنون، دارالمعلمين، دانشسراي عالي، مدرسه سياسي، مدرسه ايران و آلمان و بنگاه وعظ و خطابه به تدريس اشتغال داشت. پس از تأسيس دانشگاه تهران به استادي دانشكده ادبيات برگزيده شد و تا زمان مرگ به تدريس زبان و ادبيات فارسي اشتغال داشت. او در كنار تدريس از اعضاي برجسته فرهنگستان زبان فارسي به شمار مي رفت و نخستين كسي بود كه دستور زبان فارسي را در قالبي ساده و روشن تدوين كرد و تدريس آن را به صورت درسي مستقل در مدارس رواج داد. هنگامي كه قريب تدريس را آغاز كرد، در مدارس به زبان فارسي اهميتي داده نمي شد و متون مناسب براي تدريس اين زبان به دانش آموزان در دسترس نبود. وي به رفع اين عيب همت گماشت و ابتدا قواعد زبان فارسي را به سبك دستورهاي فارسي زبان اروپايي تدوين و پس از آن دستور زبان فارسي را در چهار جلد تأليف كرد. همچنين منتخباتي از نظم و نثر اساتيد زبان فارسي را به نام فوائدالادب تهيه كرد كه سالها در مدارس تدريس مي شد.
استاد قريب فردي فروتن، وظيفه شناس و فرهيخته بود كه 58 سال از عمر پربركت خود را صرف تدريس، تأليف و خدمات فرهنگي كرد و سرانجام در 3 فروردين ماه 1344 ديده از جهان فروبست و در مقبره آيت الله كاشاني در آستانه مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) به خاك سپرده شد.
تعدادي از تأليفات دكتر قريب عبارتند از: تصحيح كليله و دمنه، گلستان سعدي و تاريخ برامكه، بدايه الادب، بديع، دستور زبان فارسي (4 دوره)، قواعد فارسي در صرف و نحو، فوائدالادب در نظم و نثر منتخب (6 جلد)، قرائت فارسي، كتاب املاء، سخنان شيوا، فن دبيري و ديوان شعر.

منبع:وب سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران

این مطلب تاکنون 2805 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir