ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 91   خرداد ماه 1392
 

 
 

 
 
   شماره 91   خرداد ماه 1392


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بي آبرويي خاندان پهلوي در مطبوعات آمريكا

دودمان پهلوي بي آبروتر از آن هستند كه مطبوعات جهان بتوانند رسواييهاي آنان را ناديده بگيرند . در اين گزارش بي هيچ توضيح اضافي توجه خوانندگان گرامي را به چند سند محرمانه ساواك راجع به خلافكاريهاي اشرف پهلوي جلب مي‌كنيم . در يكي از اسناد كه تاريخ هشتم آذر 1352 را دارد چنين آمده است :
از : سيمرغ
به : 333
تاريخ : 8/9/52
در باره : مجله سگا شماره 7 دسامبر 1973
مجله ساگا كه در نيويورك چاپ مي‌شود و از مجلات نسبتا مشهور آمريكاست و در سرتاسر آمريكا توزيع ميگردد مقاله‌اي تحت عنوان « ثروتمندترين و مشهورترين مردي كه قاچاق مواد مخدره ميكند» ‌در 7 صفحه درج كرده است . تاريخ توزيع و انتشار مجله 10/9/52 ميباشد و مخصوص ماه دسامبر 1973 است . خلاصه مقاله عبارت است از :
« 14 تن ترياك قاچاق در مرز افغانستان گرفته مي‌شود ولي گزارشي به مقامات بين المللي نشده و كليه مواد مخدره كه از قاچاقچيان گرفته ميشود به كاخ سعدآباد محل اقامت والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوي برده ميشود و بعد توسط معظم له به فروش ميرسد . هر ديپلمات ايراني به نرخ ارزاني خريداري ميشود كه مواد مخدره را حمل كند هرچند پرزيدنت نيكسون اخطار كرده كه كمك آمريكا به كشورهايي كه سران آن قاچاق مواد مخدره مي‌كنند قطع خواهد شد با وجود اينكه اسم دربار سلطنت و والاحضرت در ليست سيا مي‌باشد معهذا اقدامي صورت نگرفته است . مواد مخدره توسط ديپلماتهاي ايران و فاميل سلطنت به دنيا حمل ميشود در حالي كه اگر يك مرد عادي در ايران دو كيلو ترياك داشته باشد تيرباران ميگردد . والاحضرت اشرف و فاميل سلطنت نه اينكه در كار قاچاق هستند بلكه خودشان نيز معتاد ميباشند به واسطه اينكه وزارت امور خارجه ما احتياج به نفت ايران دارد لذا روي مساله مواد مخدره ايران سكوت كرده است .
پدر و پدر بزرگ پادشاه ايران ترياكي بوده اند و در كار تجارت ترياك دست داشته و از اين راه به قدرت رسيده اند والاحضرت اشرف خود مي‌گفته ارشديت به پادشاه ايران دارد رضاشاه اغلب به دوستان نزديك خود مي‌گفته كه والاحضرت اشرف مي بايست پسر باشد . مصدق قدرت را از پادشاه گرفت و بعد كودتاي 28 مرداد توسط سيا صورت گرفت . تمام كمكهاي آمريكا توسط ثروتمندان دزديده شده و به بانكهاي سوئيس رفته است . كمك آمريكا يك بيليون و 3 ميليون دلار به ايران بوده كه اكثر آن رفته است .
داستاني مشروح در باره والاحضرت اشرف در ژنو و مواد مخدره درج شده
داستاني در باره امير هوشنگ دولو و حسن قريشي مشروحا درج گرديده
داستاني در باره تحت تعقيب قرار دادن روزنامه لوموند توسط والاحضرت اشرف چاپ شده .
در پرونده بايگاني شود 27/10/52
***
درسند بعدي كه تاريخ 26/11/37 را دارد چنين مي‌خوانيم :
موضوع : مطبوعات خارجي
محل : ايران
منبع خبر : مامور ويژه
تاريخ وصول خبر : 25/11/37
تاريخ گزارش : 26/11/37
در محافل مطلع مطبوعاتي تهران شايع است كه شماره‌هاي اخير مجله تايم كه به ايران ارسال شده تماماً از طرف سازمان اطلاعات و امنيت كشور سانسور و دو صفحه وسط آن بريده شده است.
گفته مي‌شود مندرجات اين دو صفحه كه توسط يك مخبر آمريكايي تهيه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدر و باند قاچاقچيان هروئين و كوكائين در ايران بوده و والاحضرت اشرف پهلوي و اعليحضرت همايون شاهنشاه و علياحضرت ملكه مادر به ترتيب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذكور در خاورميانه و ايران معرفي شده‌اند.
در اين مجله ذكر شده والاحضرت اشرف پهلوي به علت شناخته شدن در مسافرت‌هايي كه براي حمل مواد مخدر مي‌نمايد از طرف پليس كشورهاي اروپايي تحت نظر مي‌باشد كما اينكه والاحضرت اصولاً حق ورود به خاك فرانسه را ندارند زيرا در هر مسافرتي كه معظم‌لها مي‌نمايند با استفاده از مصونيت خاندان سلطنتي مبادرت به حمل مقادير زيادي مواد افيوني و هروئين به خاورميانه مي‌نمايند و حتي والاحضرت فاطمة پهلوي كه داراي شوهر آمريكايي هستند در آمريكا تحت مراقبت مي‌باشند.
***
و باز در سندي ديگر كه تاريخ 7/6/38 را دارد چنين آمده است :
موضوع : حمل و نقل قاچاق
محل : ايران
منبع خبر : مامور ويژه
تاريخ وصول خبر : 6/6/38
تاريخ گزارش : 7/6/38
يكي از بازپرسان دادسراي تهران به طور خصوصي به يكي از دوستان خود اظهار داشته والاحضرت اشرف پهلوي بزرگترين باند قاچاقچيان ترياك و مواد مخدر در ايران را سرپرستي مي‌كنند و آقاي دكتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري نيز با مشاراليها همكاري و معاونت دارند و به همين جهت دستگاههاي قضايي و انتظامي قادر به تعقيب شديد قاچاقچيان و دستگيري مؤثرين آنها نمي‌باشند. مهدنيا بازپرس سابق گمرك از قول يكي از قاچاقچيان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زيادي ترياك مرغوب تركيه و كردستان ايران براي تيمسار سرلشگر بختيار مي‌رسد و ايشان نيز مقداري از آن را به دربار شاهنشاهي و بعضي از رجال تسليم مي‌نمايند.




منبع:آرشیو اسناد موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

این مطلب تاکنون 3511 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir