ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 88   اسفند ماه 1391
 

 
 

 
 
   شماره 88   اسفند ماه 1391


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
حمام اميركبير


در مجموعه‌ باغ فين کاشان 2 حمام کوچک و بزرگ وجود دارد که هر يک داراى خزينه و حوض‌هاى متعدد آب هستند. حمام کوچک آن از حيث معمارى چندان مهم نيست؛ اما حمام بزرگ آن با ستون‌هاى مرمرى و سقف نقاشى شده، بسيار جالب توجه است.
در حمام کوچک باغ فين واقعه قتل ميرزا تقي خان اميرکبير (قهرمان مبارزه با استعمار در دوره قاجار) روى داده است و از اين حيث، ارزش و اعتبار تاريخى دارد. اميرکبير صدراعظم مقتدر ناصرالدين شاه قاجار بود و مرگ او در 20 دي 1230 هجري خورشيدي در همين حمام به وقوع پيوست.
حمام کوچک از آثار دوره صفويه و همراه با بناي اوليه باغ فين ساخته شده ‌است. حمام بزرگ در دوران قاجاريه به وسيله فتحعلي‌شاه ساخته شده‌است.
حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام کوچک اختصاص به استفاده خدام داشته ‌است. در هر يک از حمام‌ها قسمت‌هايي شامل ورودي، گرمخانه، آبنما، خزينه، محل نظافت و سربينه (رختکن) به چشم مي‌خورد.
کانال‌هايي براي تعويض آب خزينه‌ها و حوضچه‌ها در کف حمام‌ها وجود دارد. ديوار حمام‌ها با عايق رطوبتي مخصوص ـ ماسه، آهک يا ساروج ـ پوشانده شده‌ است.اين حمام ها داراي دالان‌ها و راهروهاي زيادي است و معماري زيبايي دارد.
حمام‌هاي تاريخي کاشان، از جمله آثار باشکوهي هستند که در دوران صفوي مورد ستايش جهانگردان داخلي و خارجي قرارگرفته، به طوري که شاردن فرانسوي مي‌گويد: «گرمابه‌هاي کاشان فوق‌العاده عالي، خوب و تميز هستند.»
اين حمام‌ها با معماري عالي ويژگي‌هاي خاص يکي از پنج عنصر اصلي شهر (مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار) به شمار مي‌آيند.
از جمله حمام‌هاي معروف کاشان مي‌توان به گرمابه‌هاي باغ فين، حمام سلطان امير احمد، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق‌خان، حمام محتشم و... اشاره کرد.
حمام فين همانگونه كه گفته شد در داخل باغ فين واقع شده است . باغ تاريخي فين کاشان با وجود درختان سر به فلک کشيده سرو فيني که هم رديف با سرو شيرازي است يکي از نمونه‌هاي ستودني باغ‌هاي اصيل ايراني محسوب مي‌شودکه تمام مشخصات و جنبه‌هاي مختلف باغ‌هاي ايراني در آن جمع شده و از بناهاي ارزشمند تاريخي ايران به شمار مي‌رود . قرينه‌سازي محور باغ، خيابان‌ها و نهرهاي متعدد با کفپوش‌هاي آبي رنگ و فواره‌هاي تعبيه شده در باغ فين آن ‌را به عروس باغ‌هاي ايراني تبديل کرده است.
مجموعه باغ فين و حمام فين كاشان در سال 1382 در فهرست ميراث جهاني يونسکو ثبت شد.

منبع:روزنامه اطلاعات اول آبان 1391

این مطلب تاکنون 2830 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir