ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 177   مرداد ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 177   مرداد ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
چرا از فرار بنی‌صدر و رجوی جلوگیری نشد؟

حجت‏‌الاسلام هاشمى رفسنجانى در خاطرات خود اشاره كرده است كه در ابتدا نسبت به فرار بنى‏‌صدر، تعمدا ممانعتى از سوى دستگاه‌‏هاى امنيتى، صورت نپذيرفته بود:
«....يك نظر اين است كه مانع فرارشان [ = بنى‏‌صدر و همكارانش] نشويم، زيرا به كلى از اعتبار ساقط مى‏‌شوند و چيزى بر مدنى و بختيار و پهلوى‏ها نمى‏‌افزايند. نظر امام، اين بوده كه نگذاريم بگريزند، ولى ديشب [ = 20 خرداد 60] از احمد آقا خمينى نقل شد كه امام هم، ديگر مخالفتى ندارند.» (1)
آقاى احمد قديريان معاون دادستان انقلاب در آن زمان، در خاطرات خود در مورد دستور اجتناب از دستگيرى و تعقيب بنى‏‌صدر چنين گفته است:
«....در رابطه با دستگيرى بنى‏صدر، ما در حدود سه روز دنبال وى بوديم. بنى‏‌صدر و مسعود رجوى در ابتداى كار از نظر اطلاعاتى و مراقبت در دست ما بودند. ساعت 12 شب آقاى قدوسى[دادستان انقلاب] نبودند، با آقاى بهشتى رحمت‏‌اللّه‏ عليه تماس گرفتم و خدمتشان عرض كردم كه بنى‏‌صدر در حدود 2 يا 3 ساعت است پيدايش نيست. آقاى قدوسى هم فرموده‌‏اند كه شما تعقيب نكنيد. ايشان (مرحوم بهشتى) فرمودند كه هرچه آقاى قدوسى فرمودند، عمل كنيد. آقاى قدوسى آن شب قم بودند... در هر صورت تماس گرفتيم و ايشان گفتند كه كنترل و تعقيب بنى‏‌صدر را قطع كنيد و ما هم قطع كرديم... موضوع از اين قرار بوده است كه حضرت امام فرموده بودند كه نسبت به دستگيرى بنى‏‌صدر اقدام نشود، كه اشتباها از فرمايشات حضرت امام چنين برداشت شده بود كه تعقيب و كنترل بنى‏‌صدر متوقف شود.(2)
طبق تصوير سندى كه در ضمايم كتاب خاطرات آقاى قديريان درج شده است، معاون دادستان انقلاب طى نامه‌‏اى به دادستان كل انقلاب در تيرماه 60، اعلام كرده است كه: «با توجه به تأكيد حضرتعالى، در خصوص قطع مراقبت از آقاى بنى‌‏صدر و رجوى اقدام شده است.»(3)
پی‌نوشت:
1 - هاشمی رفسنجانی، عبور از بحران، همان، ص 150
2 – قدیریان، خاطرات: ص 219 و 220
3 – همان، ص 289
منبع: سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ج 2، ص 616

این مطلب تاکنون 1261 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir