ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 143   مهر ماه 1396
 

 
 

 
 
   شماره 143   مهر ماه 1396


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
سهم اسرائیل در جشن‌ تاجگذاری، جشن2500 ساله و جشن هنر

مقاله زیر به بررسی نقش رژيم صهيونيستى در جشن تاجگذارى شاه، جشن هنر شيراز و جشن‏هاى 2500 شاهنشاهى پرداخته است:
رژيم صهيونيستى و جشن تاجگذارى
تاجگذارى محمدرضا و فرح پهلوى در سال 1346 براى پر كردن خلاء جانشينى رژيم پهلوى صورت گرفت . از طرف ديگر رژيم صهيونيستى چون حامى‏ دیگری جز شاه ايران نداشت در بزرگداشت چنين مراسمى تبليغ زيادى نمود و سعى كرد با اين اقدام نظام شاهنشاهى در ايران مستحكم‏تر از گذشته به حياتش ادامه دهد و در اين صورت اتحاد و همبستگى دو رژيم ادامه يافته و رژيم صهيونيستى در سايه قدرت محمدرضا و با استفاده از منابع گوناگون ايران بتواند به امنيت ملى رژيم صهيونيستى كمك نمايد، به همين دليل مطبوعات اسرائيل درباره اين جشن‏ها قلمفرسايى‏هاى زيادى نمودند و سران رژيم صهيونيستى جشن گرفته و سخنرانى كردند و خوشحالى نمودند و هداياى گرانبهايى تهيه و تقديم شاه و فرح نمودند. در این رابطه سند ساواك به نقل از نشريات صهيونيستى مى‏نويسد:
«بهايى‏هاى اسرائيل در بيت‏المقدس تاجگذارى شاهنشاه آريامهر را جشن گرفتند. وزير پست و تلگراف اسرائيل در اين جشن سخنرانى كرده و گفته است كه دولت وى تلگرام تهنيت‏آميزى براى اعليحضرت مخابره نموده و شلومو صليل از كارمندان عاليرتبه وزارت خارجه اسرائيل در اين جشن، ايران را به عنوان يكى از كشورهاى دوست اسرائيل معرفى كرده است - 18/8/1346»
ابوالفضل وكيلى ضمن مذاكراتى اظهار داشت: در بين روحانيون قم شايع است دولت اسرائيل دو پيكره از جمشيد جم و داريوش كبير به مناسبت جشن‏هاى تاج‏گذارى براى شاهنشاه فرستاده‏اند كه براى اين دو پيكره مبلغ چهار ميليون تومان ارزش تعيين شده و اين اقدام ثابت مى‏كند كه شاه و دولت ايران قلبا با اسرائيل هستند و پشتيبانى آنها از اعراب ظاهرى است،
در خبرى ديگر مطبوعات اسرائيل از تقديم هديه‏اى از طرف يهوديان ايران گزارش مى‏دهند. روزنامه اسرائیلی داوار درباره هديه يهوديان به شاه چنين می‌نویسد:
«يهوديان ايران به مناسبت روز تاجگذارى هديه جالبى به شاه ايران تقديم كردند. اين هديه لوحه‏اى است از طلاى ناب به وزن 56 كيلوگرم. در بالاى اين لوحه تصوير حضرت موسى كه دو لوحه ده فرمان او به دست دارد ديده مى‏شود و در وسط آن تصوير كوروش پادشاه ايران كه در دوران سلطنت خويش با يهوديان بسيار خوشرفتار بود حك شده و در زير آن تصوير خاندان سلطنتى ايران به صورت برجسته حكاكى گرديده است. محمدرضا شاه پهلوى، شهبانو فرح و والاحضرت وليعهد رضا در اين تصوير ديده مى‏شوند. در زير لوحه با حروف مزين به الماس چنين نگاشته شده است : هديه يهوديان ايران به شاهنشاه محبوب به مناسبت روز تاجگذارى. هزينه اين لوحه كه در پاريس ساخته شده بر 5/2 ميليون تومان (يك ميليون ليره اسرائيلى) بالغ گرديده است. روزنامه‏هاى ايران كه به مناسبت روز تاجگذارى شماره‏هاى مخصوص انتشار داده‏اند مى‏نويسندكه هديه يهوديان ايران گرانبهاترين هديه‏اى بوده كه به مناسبت تاجگذارى به شاه تقديم شده است.(نيسان شموئلى)
عناصر يهودى ـ صهيونيستى داخل نيز فعالانه در تدارك جشن شركت نمودند و پيام دادند و جشن گرفتند و برنامه‏هاى گوناگونى در سراسر كشور اجرا كردند و هديه‏اى اختصاصى به فرح تقديم نمودند؛ سند جشن تاجگذارى در اين زمينه مى‏نويسد:
«تابلوى مشهورى براى هديه به شهبانوى عاليقدر و هنرشناس و هنرپرور ايران تهيه شده است. اين تابلو اثر«اوژن بودن» نقاش مشهور فرانسوى قرن گذشته است كه در سال 1875 كشيده شده است.
روزنامه «داوار» رژيم صهيونيستى نيز از شركت گروه رقص حيفا در مراسم تاجگذارى و اجراى برنامه خبر داد. این روزنامه در تاریخ 27/10/1967 نوشت:
«دسته رقص گروهى شهردارى حيفا روز سه‏شنبه اين هفته براى شركت در مراسم تاجگذارى شاه ايران عازم تهران گرديد. به دنبال تقاضايى كه از تهران دريافت شد وزارت خارجه تصميم گرفت گروه رقص حيفا را به عنوان نماينده اسرائيل براى شركت در اين مراسم به تهران اعزام دارد....»
***
اسرائيلى‏ها در جشن هنر شيراز
اسرائيلى‏ها كه خود را وقف حمايت و تعريف از رژيم و سياست‏هاى آن كرده بودند، در جشن هنر نيز شركت نمودند و به تعريف و تمجيد از آن پرداختند و آن را نشانه‏اى از علاقه فرح به هنر دانستند. سفير اسرائيل در اين زمينه مى‏نويسد:
«شهبانو فرح با برپايى جشنواره‏هاى هنرى كه هر دو سال يك بار انجام مى‏شد، هنرمندان و هنرشناسان كشور، به ويژه جوانان را برمى‏انگيخت به گسترش هنر ناشكفته ايرانى دست يازند تا زمينه‏اى براى جوشش و شگفتى‏هاى نيروهاى جوان گردد. ژرف‏نگرى در كاربرد و پيشينه سازها و آوازها، نگارگرى‏ها (نقاشى‏ها) و نمايش‏ها گوشه‏هايى از اين نگرش گسترده بود كه هر از گاهى هنرمندان يا كارشناسان اروپايى نيز با پاره‏اى همكارى‏ها فراخوانده مى‏شدند. در تكه‏اى از نمايشى كه در يكى از اين جشنواره‏ها به نمايش درآمده بود و هنرمندان نيمه‏برهنه پايكوبى مى‏كردند، با واكنش‏هاى خشمگينانه گروهى از كيشمداران روبرو شدند. در سومين جشنواره هنر شيراز، گروهى از هنرمندان گيلانى، آذرى، قوچانى، بختيارى به رهبرى ريناشارت رقص‏هاى زيباى بومى اين تكه‏ها از خاك ايران را نمايش دادند كه بازتاب گسترده آن به رسانه‏هاى گروهى كشور كشيد. ولى نگارندگان گزارش‏ها در شناسايى اين رهبر چيره‏دست كوتاهى كردند كه كوشيدم آنها را از مليت اسرائيلى وى آگاه نمايم (رينا عروس موشه شارت نخستين وزير خارجه و نخست‏وزير پيشين اسرائيل بود.)
***
اسرائيل و جشن‏هاى 2500 شاهنشاهى
يكى از رويدادهاى دوران محمدرضا پهلوى، برگزارى جشن‏هاى 2500 ساله بود. اين جشن كه به اصطلاح به مناسبت دو هزار و پانصدمين سال پادشاهى كوروش در تخت‏جمشيد برگزار شد، هزينه‏هاى هنگفت و پيامدهاى گوناگونى را دربرداشت و اين در حالى بود كه بسيارى از مردم در فقر و گرسنگى به سر مى‏بردند. در اين جشن، بيست پادشاه و امير عرب، پنج ملكه، 21 شاهزاده، شانزده رئيس جمهور، سه نخست‏وزير، چهار معاون رئيس جمهور، و دو وزير خارجه، از 69 كشور شركت كردند. مراسم جشن در نهايت گشاده‏دستى و اسراف انجام گرفت و هزينه آن بيش از دويست ميليون دلار برآورد شد. متأسفانه، زمانى كه ميليونها دلار صرف هزينه خريد و ارسال مشروب، گل و غذا از اروپا شد و مهمانان جشن در تخت‏جمشيد، جگرغاز و خاويار مزه‏مزه مى‏كردند، هزاران ايرانى در ايالات سيستان و بلوچستان، و حتى روستاهاى فارس گرسنه بودند. اما جشن اينچنينى با پيشنهاد اسرائيلى‏ها برنامه‏ريزى و اجرا گرديد.
تدى كولك مديركل نخست‏وزيرى و رئيس اتحاديه توريستى دولت اسرائيل، به رياست هيئتى اسرائيلى به عنوان برنامه‏ريز، برگزيده شده بود. وى به همراه دو نفر ديگر بنا به دعوت اسداللّه‏ علم ـ نخست‏وزير ـ روز 4 مرداد 1341 به تهران عزيمت كردند و پس از ده روز توقف در ايران و چند بار ملاقات و مذاكره با علم، روز 14 مرداد به اسرائيل بازگشتند. در اين سفر كولك با گردانندگان جشن‏هاى 2500 ساله نيز همكارى زيادى داشت. وى توصيه كرد كه ضمن تأسيس هتل‏ها، جاده‏هاى جديد و وسايل نقليه مدرن در تخت جمشيد ايران، با واقعه مهمى مطرح شود تا نظر خارجيان را به اين تسهيلات جديد جهانگردى جلب كند.
اسرائيلى‏ها مبناى تبليغات خود را براى نفوذ بيشتر در ايران بر زنده نگهداشتن نام كوروش متمركز كرده و دستگاه پهلوى نيز علاقمند به طرح اين موضوع بود تا همرديف پادشاهان باستانى از جمله كوروش قرار گيرد. كنگره بين‏المللى يهود، كميته‏اى براى اداره فعاليت جهانى يهود برنامه‏ريزى نمود و اقدامات مختلفى انجام داد. اسرائيل در اين جشن‏ها فعال بود و نت آهنگ كوروش، مخصوص جشن 2500 ساله توسط عزرا كيا ـ آهنگساز اسرائيلى ـ ساخته شد تا هنگام جشن نواخته شود. سند وزارت امورخارجه در اين زمينه مى‏نويسد:
«از وزارت امورخارجه اسرائيل خواسته شد كه يك نسخه از نت آهنگ مزبور را تهيه و در اختيار اينجانب بگذارند. تا براى ارسال به شوراى مركزى جشن‏هاى شاهنشاهى ايران از وزارت خارجه فرستاده شود. اينك به‏طورى كه از وزارت امورخارجه اسرائيل اطلاع مى‏دهند، سازنده آهنگ مزبور اظهار مى‏دارد اين آهنگ را كه با مراجعه به اسناد تاريخى و با زحمت بسيار براى جشن دو هزار و پانصدمين سال پادشاهى كوروش تهيه و در اينجا به ثبت رسانده است، مايل نيست قبل از موقع آن را منتشر سازد. ولى مع‏هذا حاضر است اگر دعوتى از او و ارگستر پنجاه شصت نفرى او بشود، با كمال ميل به تهران مسافرت كرده و آن را براى ايرانيان نيز اجرا نمايند.»
مجله لبنانى العياد نيز مدعى شده كه كميته امنيتى جشن 2500 ساله توسط اسرائيلى‏ها اداره مى‏شد.

منبع:زنان دربار به روایت اسناد ساواک، فرح پهلوی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، برگرفته از مقدمه کتاب

این مطلب تاکنون 9814 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir