ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 75   بهمن ماه 1390
 

 
 

 
 
   شماره 75   بهمن ماه 1390


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
طرح ربودن هواپيماي حامل امام خميني

در 2 بهمن 1357 هارولد براون گزارش داد كه هايزر، گفته است كه بختيار براي روياروئي با آيت‌الله خميني به هنگام تلاش او براي بازگشت به ايران، آمادگي دارد. هواپيماي او بروي آسمان ربوده شده و خود او دستگير خواهد شد. مساله اين بود كه آيا ما حاضريم بختيار را براي به عهده گرفتن اين اقدام و قاطع كردن تصميمش به منظور اجراي اين عمل، تشويق كنيم يا نه. اين موضوع طي دو روز بعدي ميان سايروس ‌ونس، هارولد براون، و من مورد بحث قرار گرفت. روز 23 ژانويه (3 بهمن 57) ما درخواستي از هايزر و سوليوان دريافت كرديم، كه اوضاع را پيچيده‌تر كرد. در اين درخواست سوليوان و هايزر مي‌خواستند تا دستورات صادره به آنها را تغيير داده، ‌و اجازه دهيم تا در مورد امكان برقراري يك ائتلاف ميان ارتش و عناصر مذهبي اقدام كنند، اين چيزي بود كه مورد توافق شديد سايروس ‌ونس قرار داشت، و من شديداً با آن مخالف بودم. اختلافات ما بر سر چگونگي پاسخ به اقدام بختيار، بيشتر شد. سايروس‌ونس شديداً با اين اقدام مخالف بود، و احساس مي‌كرد كه ما بايد هم بختيار و هم خميني را نصيحت كنيم، كه خميني نبايد به ايران برگردد، والا رويارويي ميان اين دو براي هر دو طرف مصيبت‌‌آميز خواهد بود. هم هارولد براون و هم من، يك واكنش سخت در قبال مساله داشتيم، و احساس مي‌كرديم كه اگر بختيار در حال حاضر مجبور به برخاستن است، بايد از سوي ما مورد حمايت قرار گيرد. در 23 و 24 ژانويه، بر سر موضوع چندين جلسه ميان خودمان و نيز با رئيس جمهور داشتيم. عكس‌العمل ابتدائي رئيس جمهور فوق‌العاده مثبت بود، وقتي من طرح بختيار را داشتيم، و احساس مي‌كرديم كه اگر بختيار در حال حاضر مجبور به برخاستن است، بايد از سوي ما مورد حمايت قرار گيرد.
در 23 و 24 ژانويه،‌ بر سر موضوع چندين جلسه ميان خودمان و نيز با رئيس جمهور داشتيم. عكس‌العمل ابتدائي رئيس جمهور فوق‌العاده مثبت بود، وقتي من طرح بختيار را براي او تشريح كردم با صداي بلند گفت:‌ «عاليست». اما، سايروس ‌ونس به شدت اظهار مي‌كرد كه نتيجه اين عمل ايجاد بي‌نظمي‌هاي شديد خواهد بود، و ممكن است حتي آيت‌الله خميني در اين جريان كشته شود و رويهم رفته نتايج پيش‌بيني نشده‌اي ببار آورد. ما به جلسه‌هاي خودمان در سراسر روز 24 ژانويه (4 بهمن 57) ادامه داديم،‌ من و هارولد براون معتقد بوديم كه اگر بختيار مايل به دستگيري خميني است بايد او را به اين كار تشويق كرد، و اگر به او علامت برعكس بدهيم، از سوي ما اشتباهي بزرگ سر زده است. بخاطر اختلافاتمان، نتوانستيم يك دستور پيشنهادي تهيه كنيم، و من ناچار شدم چند ديدگاه آلتر ناتيو را بجاي آن براي رئيس جمهور تشريح كنم. رئيس جمهور تصميم گرفت تا پيشنهاد سايروس‌ ونس را مبني بر مخالفت با تصميم بختيار تصويب نكند، اما،‌ پس از چند بار صحبت با من در «دفتر اوال» يك نظر اصلاح شده كه مورد توافق من و هارولد براون بود، تصويب گرديد. بر اساس اين نظريه بايد به بختيار چراغ سبز داده شود تا آنچه را كه پيشنهاد كرده بود، به انجام برساند. بدبختانه آيت‌الله خميني تصميم گرفت بازگشت خود را به تعويق اندازد، و اگر چه در آن كش‌مكش اوليه شايد بختيار يك پيروزي رواني محدود بدست آورد، اما مساله همچنان حل نشده باقي ماند.

منبع:اسرار سقوط شاه، برژينسكي، ترجمه: حميد احمدي، انتشارات جامي، ص 103 ـ 101.

این مطلب تاکنون 3236 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir