ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 43   خردادماه 1388
 

 
 

 
 
   شماره 43   خردادماه 1388


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
ثروت‌اندوزي سرمايه‌داران يهودي ايران در اسرائيل

محمدتقي تقي‌پور
بي‌شك سرمايه‌داران يهودي كشورهاي مختلف جهان نقش مؤثري در تحكيم و تقويت بنيانهاي اقتصادي و سياسي رژيم صهيونيستي دارند. در 18 ارديبهشت 1349 ساواك در گزارشي به نقل از نمايندگي ايران در اسرائيل مي‌نويسد:
عطف به رونوشت نامه 2535 مورخ 7/2/1349 راجع به انتقال سرمايه از ايران به اسرائيل به استحضار مي‌رساند كه صحت موضوع براي اين نمايندگي مورد ترديد نيست[...]. موضوع انتقال سرمايه از ايران به اسرائيل از لحاظ خبري [هم] به تواتر رسيده است. به طور كلي مي‌توان گفت: هيچ يهودي متمكن ايراني نيست كه لااقل يك آپارتمان در اسرائيلي خريداري نكرده باشد. البته اشخاصي هم مثل فاميل «اتحاديه» در اين جا چندين ساختمان خريداري كرده‌اند. يهوديان ايراني در حيفا، ناتانيا [هرتصليا، تل آويو] و اورشليم با مبالغ هنگفت مشغول سرمايه‌گذاري مي‌باشند.
گفته مي‌شود تمام تجار فرش خيابان فردوسي تهران در اسرائيل خانه دارند. قسمت مهمي از سرمايه‌هاي [يهود] ايران در رشته هتل سازي در اسرائيل گذاشته مي‌شود. [...] مقامات جلب مهاجرت هفتصد نفر يهودي متمكن را به مرور به اين محل آورده‌اند و تشويق به سرمايه‌گذاري كرده‌اند. آژانس اسرائيل تاكنون 80000 يهودي [ايراني] را به اسرائيل مهاجرت داده است. ساواك همچنين در گزارشي به تاريخ هفتم ارديبهشت 2535 (1355) تحت عنوان «برادران القانيان» مي‌نويسد:
آقاي حبيب القانيان رئيس انجمن كليميان تهران و سرمايه‌دار معروف يهودي در حال حاضر مشغول احداث ساختمان بزرگ چندين طبقه در بين راه هرتصليا و تل‌آويو در اسرائيل مي‌باشد. بلندي اين ساختمان سه برابر بلندي ساختمان آلومينيوم يا پلاسكو [در تهران] مي‌باشد. و در گزارش مورخ 29 دي 2535 (1355) مي‌خوانيم: داود القانيان برادر حبيب سرمايه‌دار معروف كليمي در حال حاضر در بين راه تل‌آويو و تيكوا 12 كيلومتري محل بورس جواهرات اسرائيل مشغول احداث ساختمان 33 طبقه مي‌باشد كه عنقريب آماده بهره‌برداري است.
ساواك در گزارش مورخ 17/9/1350 تحت عنوان «سرمايه‌گذاري و انتقال سرمايه به اسرائيل» مي‌نويسد:
آقاي ابراهيم راد (قرين) كه نام سابقش ميزراحي بوده، رئيس شركت سهامي كارتن ايران و نيز شركت برنت است. وي به وسيلة سندسازي چه شخصاً و چه به وسيله ايادي (مورد اطمينان) خويش ظاهراً به صورت قانوني و در حقيقت به صورت غيرمجاز از ايران ارز خارج مي‌كند. او هميشه با استفاده از ريزه‌كاريهاي امور تجارت يكي دو برابر سرمايه خويش اعتبار در اختيار دارد. مشاراليه به طرز محسوسي سعي دارد با پول و ثروتي كه در ايران عايدش مي‌گردد حتي‌الامكان سود حاصله را به اسرائيل منتقل نمايد[...].
نامبرده سكرتري دارد كه نامش خانم «زوزو باخاش» است كه تقريباً كليه امور محرمانة شركت را زير نظر دارد و در جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل (1967م/1346ش] ابراهيم راد با كمك اين خانم به جمع‌آوري پول به نفع اسرائيل از ميان سرشناسان يهود ايران اقدام نمود. [...]
شايع است كه ابراهيم راد با همكاري موشه دايان (وزير دفاع اسرائيل) اقدام به كار آپارتمان‌سازي در اسرائيل كرده است. نماينده وي در اسرائيل يك يهودي ايراني به نام نادر دادبخش است كه در اسرائيل مقيم است ولي در بانك‌هاي ايران حساب دارد. ابراهيم راد كليه معاملات را از حساب مزبور وكالتاً برداشت مي‌كند و با اين عمل، نامبرده حساب شخصي قابل‌توجه براي خودش ايجاد نمي‌كند. در حالي كه كليه اعتبارات بانكي نادر دادبخش عملاً به او تعلق دارد. البته بخشي از مكاتبات نامبرده با نام پيتر نيوتون انجام مي‌گيرد.
در گزارش ساواك مورخ 15/2/1341 تحت عنوان ‌«بورس و دلالي زمين» ثروت‌اندوزي و انتقال سرمايه به اسرائيل» نيز چنين مي‌خوانيم:
در تاريخ 18/10/1336 عده‌اي از سرمايه‌داران يهود [ايران] تبعة اسرائيل كه از خريد و فروش زمين از طريق بورس استفاده‌هاي شاياني برده‌اند، كليه وجوه نقدي خود را پس از تبديل به دلار به بانك‌هاي آمريكا منتقل كرده‌اند. از جمله كساني كه در خارج از ايران سرمايه دارد، سليمان همت اهل اصفهان مي‌باشد كه 2 ميليون دلار به يكي از بانك‌هاي آمريكا سپرده است. [... در اين گزارش با اشاره به بورس بازي و بازارگرمي سرمايه‌داران و شركت‌هاي يهودي در بخش زمين و مسكن و جمع‌آوري و غارت ثروت و پول از اين طريق مي‌افزايد:] در نتيجه اين بورس‌بازي‌ها و عدم توجه مسئولين امر، عده‌اي از مردم طبقه سه نسبت به گذشته وضع بدتري پيدا كرده ولي در عوض پول‌هاي آنها در دست يك عده معدودي كه اكثر آنها، همين يهودي‌ها هستند، جمع شده و پس از تبديل به دلار به بانك‌هاي خارجي منتقل مي‌گردد. در تاريخ 7/6/1337 بر اثر فعاليت نمايندگان اسرائيل قرار شد يهوديان ايراني مبلغ 50 ميليون دلار با سود بسيار كم به اسرائيل وام دهند و در تاريخ 17/6/1337 توانستند حدود 3 ميليون دلار وام از سرمايه‌داران يهود جمع‌آوري و تشريفات ارزي آن را پايان و به اسرائيل حواله دهند.

به نقل از:
سازمان‌هاي يهودي و صهيونيستي در ايران
مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي

این مطلب تاکنون 8517 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir