ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 137   فروردين ماه 1396
 

 
 

 
 
   شماره 137   فروردين ماه 1396


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 22 بارافشاء نقشه اسرائیل برای ترور امام خمینی
در دسامبر سال 1978 طرحي از طرف «رافائل ايتان» مشاور امور ضدتروريستي نخست‌وزير اسرائيل تهيه شد كه بر اساس آن امام خميني در پاريس ترور شود. براي حمله به اقامتگاه امام در نوفل لوشاتو تيم كماندوئي سرهنگ «آصف هف تز» رئيس گارد ويژه پليس ضد ترويسم اسرائيل در نظر گرفته شده بود. «لوبرانی» نماینده سیاسی اسرائیل در تهران موضوع را به شاه انتقال داد اما شاه با وحشت از تبعات حادثه، با این طرح مخالفت کرد.


تعداد نمايش: 17 بارآیا وزیر دربار رضاشاه جاسوس روسها بود؟
ماجرای تیمورتاش و ارتباط او با سرویس اطلاعاتی شوروی، از رمزآمیزترین حوادث دوران رضاخان است. در این باره هرچند مطالبی منتشر شده، ولی به نظر می‌رسد خاطرات ارتشبد فردوست، حداقل در ترسیم صمیمیت متقابل میان تیمورتاش و شورویها و رابطه مرموز او با «بلبل» همسر عبدالحسین خان دیبا (وکیل الملک) سهمی در ایضاح این پرده مبهم از تاریخ معاصر ایران داشته باشد.


تعداد نمايش: 20 بارتخریب آثار تاریخی و تأثیر آن بر امنیت ملی
خانه قدیمی و اعیانی «فقیهی» در بافت تاریخی ابرندآباد یزد که متعلق به دوره قاجار است قرار است تخریب شود و به دستشویی تبدیل گردد! کاخ قاجاري حميديه (در نزديکي اهواز) به انبار کالا تبديل شده و قصر ناصرالدین شاه قاجار به پادگان سپاه تبدیل گردیده است.


تعداد نمايش: 16 بارچرایی رد درخواست اقامت شاه در انگلیس
در سالهای اخير متاثر از اقدامات صورت گرفته در کشور خصوصاٌ در حوزه انتشار اسناد توسط موسسات اسنادی، بنگاه خبري بی بی سی نیز تاکيد ويژه اي بر انتشار اسناد انگليسي و آمريکايي نموده و هرازگاهي با سرو صداي زياد خبر کشف اسنادي جديد را رسانه اي
مي کند؛ اسنادی غالباً سطحی و کم ارزش که با تبلیغات فراوان منتشر می‌شوند.


تعداد نمايش: 17 بارسپاه‌دین!
«سپاه دین» که محمد رضا پهلوی در آبان 1350 تشکیل داد، و «موسسه وعظ و خطابه» که پدرش رضاشاه در خرداد 1315 تاسیس کرد، هر دو یک هدف داشتند و آن تلاش در جهت منحرف کردن دین از مسیر حقیقی بود.


تعداد نمايش: 21 بارشاهنامه فعلی متعلق به فردوسی نیست
ملک الشعرای بهار: اشعار بی پدر و مادر را کنار هم قرار داده‌اند و اسم آن را شاهنامه گذاشته‌اند. بنده وقتی می‌گویم این اشعار مال فردوسی نیست، می‌گویند تو وطن پرست نیستی... هرچه دلشان خواسته در آن گنجانده‌اند، فردوسی را تحریف و ابیات او را جعل کرده‌اند...


تعداد نمايش: 14 بارکاسبان هولوکاست
سینمای صهیونیستی هالیوود اولین بار یا آخرین بار نیست که فیلمی همچون «انکار» را تولید و پخش می‌کند. آثار بسیار زیادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم موضوع هولوکاست را به ویژه ظرف 25 سال اخیر مطرح کرده‌اند . ضریب القای مفاهیم صهیونیستی از پدیده هولوکاست در سایر آثار هنری آن‌قدر بالاست که افکار عمومی دنیا، اجازه تردید به خود در باب وقوع آن را نمی‌دهد و اندک سؤال و یا تردیدی در نطفه خفه می‌شود...


تعداد نمايش: 18 بارکمبود شدید نان در تهران و خیانتهای رضاشاه
در حالی که مردم ایران از کمبود شدید گندم و فقدان نان رنج می‌بردند، گندم‌های محدود تولید شده به کشورهای آلمان و شوروی صادر می‌شد و پول آن به حسابهای شخصی رضاشاه در بانکهای نیویورک واریز می‌گردید.


تعداد نمايش: 15 بارمعیارهای دوگانه در بررسی های اسنادی
عناصر مغرض و ضد انقلاب، هرگاه اسناد ساواک پرده از فساد يا وابستگي رجال عصر پهلوی و احزاب و تشکيلات آنها بردارند آن را ناديده گرفته و پيرامونش سکوت مي‌کنند، اما اگر به صورت مبهم يا تلويحي عليه رجال انقلابي يا جمهوري اسلامي مطلبي داشته باشند آن را در بوق و کرنا کرده و از کاه کوه مي‌سازند...


تعداد نمايش: 17 بارنفرت از اولین رئیس الوزرای عصر پهلوی
تحمیل مالیاتهای سنگین بر مردم فقیر کشور و زندانی کردن بسیاری از متنفذین، رویدادهایی بودند که سبب نفرت مردم از سید ضیاء الدین اولین رئیس الوزرای عصر پهلوی شده بود. «انگرت» کاردار سفارت آمریکا در تهران تصریح داشت که : سید ضیاء بسیار منفور بود.


علم تاریخ، پویاترین دانش

برخلاف نگرش رايج در کشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته در خصوص ناکارآمدي و غيرکاربردي بودن علوم انساني خصوصاً تاريخ، بايد گفت که در کشورهاي توسعه يافته يکي از پوياترين دانشها، علم تاريخ است. اهميت تاريخ در اين کشورها به حدي است که تقريباً در همه دانش‌ها محل رجوع قرار مي‌گيرد. به رغم اهميت دانش تاريخ در غرب، ريشه‌هاي نگاه کاربردي به تاريخ را بايد در قرون نخستين اسلامي و در آثار مورخاني مانند بيهقي، ابن مسکويه و... جستجو کرد. اين نگاه کاربردي به تاريخ باعث شده بود تا بخشي از ديوانسالاري ايران بنا به اغراض خاص به نگارش تاريخ اقدام کنند. متاسفانه اين سنت ريشه‌دار در سده‌هاي اخير به شدت تضعيف شده و کمتر مورخي از اين زاويه به نگارش تاريخ پرداخته است.
اصولاً نسلهاي بشري بنا بر مقتضيات زماني و با توجه به سوالاتي که با آن مواجه هستند در هر دوره به بازخواني متون تاريخي پرداخته و سئوالات نسل خود را پاسخ مي‌دهند. در برخي کشورهاي منطقه، علم تاريخ از چنان اهميتي برخوردار شده است که بسياري ازمباني هويتي و حتي سياسي بر پايه آن شکل گرفته‌اند. جمهوري آذربايجان، ترکيه و رژيم اشغالگر قدس از کشورهايي هستند که سرمايه‌گذاري زيادي بر روي تاريخ به عنوان سلاحي کاربردي در جنگ نرم عليه کشورهاي ديگر انجام داده‌اند.
متاسفانه در کشور ما به رغم تاکيدات فراوان قرآني و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري بر نگاه کاربردي به تاريخ و علوم تاريخي، هنوز بسياري از مسئولين ارشد کشور اين موضوع را جدي نگرفته و در سياست‌هاي کلان کشور براي تاريخ جايگاه ويژه‌اي قايل نشده‌اند. در سالهاي اخير مراکز اسنادی کشور براي کاربردي کردن علم تاريخ در حوزه‌هاي امنيتي و هويتي تلاشهايي انجام داده اند که خوشبختانه با نگاه مثبت کارشناسان امنيتي و تاريخي مواجه شده است. ولی این اقدامات هنوز به نتیجه مورد انتظار نرسیده است.
تاريخ يك ملت و امت نيز كه بيانگر ويژگي‌ها و سرگذشت نياكان آنهاست به منزله شناسنامه ايشان است. همانگونه كه براي هر انساني شناسنامه‌اي صادر مي‌كنند و خصوصيات اصلي او مانند نام، شهرت، نام پدر، نام مادر و... در آن ثبت مي‌شود، زمان پيدايش و ظهور و چگونگي رشد، توسعه و حيات، بالندگي و بالاخره حوادثي كه بر يك قوم و یک ملت مي‌گذرد، فراز و فرودها، شكست و پيروزي‌‌ها، سقوط و از دست رفتن عزت و افتخار هر قوم و ملت و در نهايت اضمحلال كامل آنها تاريخ آن ملت را مي‌سازد. به بيان ديگر براي شناخت هر قوم و ملت مي‌بايد به بررسي و جستجو در تاريخ آنها پرداخت.
از سوي ديگر شرط پايداري و ماندگاري اقوام و ملل آنست كه نسل‌هاي آينده، گذشته خويش را نيك بشناسند و با ديده عبرت به سير تاريخي گذشتگان خود نظر كنند و با تأمل، دقت و هوشياري كامل و عميق، موجوديت، استقلال و افتخارات خويش را پاسداري كنند و با درس‌آموزي از آنچه در بخش‌هايي از تاريخ موجب ضعف و شكستشان شده است از تكرار آنها جلوگيري نمايند.
لذا براي هر مجموعه از انسانهايي كه داراي پيشينه و تاريخ مشترك هستند اطلاع دقيق از گذشته بسيار حائز اهميت است. زيرا اين شناخت مقدمه‌اي است براي آگاهي از هويتي كه يكپارچگي، وحدت و انسجام را در پي خواهد داشت و رشته‌هاي پيوند و تعلقات جمعي آنها را مستحكم ساخته و در نهايت تلاش جمعي آنها را براي رسيدن به اهداف مشترك به دنبال خواهد داشت. اگر اين شناخت نباشد آحاد يك مجموعه انساني كه ممكن است در كنار هم نيز زندگي كنند احساس تعلقي به يكديگر نخواهند داشت و هيچ يگانگي، وحدت و انسجامي در ميانشان وجود نخواهد داشت.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir