شماره 101   فروردین ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 5 باراحزاب سياسي رژيم شاه و تحقيقات محرمانه ساواك
تحقيقات محرمانه ساواك به وضوح از نامقبوليت 80 درصدي احزاب سه‌گانه شاه يعني حزب مردم، حزب مليون و حزب ايران‌نوين سخن مي‌گويد. ساواك به طور مكرر از فقدان كادرهاي خوشنام و از فقدان حضور مردم در انتخابات و در حوزه مخاطبين حزب در دل احزاب شاهانه سخن گفته و تصريح كرده كه مردم حتي نام نمايندگان را نمي‌شناسند، مگر افرادي كه به قول كارشناسان دستگاه امنيتي شاه به خاطر شوخي روزنامه‌هاي فكاهي به مردم شناسانده شده‌اند ! يعني حتي رهبران طراز اول حزبي فقط هنگامي كه توسط نشريه توفيق تبديل به «چهره» مي‌شدند مي‌توانستند نامي آشنا در حوزه « بله‌قربان گويي» براي خود دست‌و‌پا كنند.


تعداد نمايش: 67 باربي اعتنايي امام به حسن البكر و صدام
وقتي حسن البكر رئيس حزب بعث عراق و معاونش صدام حسين به مجلس ختمي كه از سوي امام خميني براي بزرگداشت آيت الله شاهرودي ترتيب يافته بود وارد شدند امام كمترين اعتنايي به آنان نكردند و حاضران مجلس هم به تبعيت از ايشان در جاي خود نجنبيدند . در نتيجه رهبران حزب بعث مجبور شدند در برابر امام زانو بزنند و اداي احترام كنند ....


تعداد نمايش: 91 باررواج پرونده سازي با هدف اخاذي در عصر رضاخان
در دوره رضاخان تمامي رجال، شخصيتها، نمايندگان مجلس ، افراد بانفوذ و صاحب مقام، صاحبان حرفه‌ها و مشاغل تجاري پرونده‌هايي نزد رئيس تأمينات داشتند. او هرگاه اراده مي‌كرد با همين پرونده‌سازيها فرد موردنظر را به خاك سياه مي‌نشانيد؛ اين رفتار، راهي پرسود براي ثروت‌اندوزي رؤساي شهرباني بود. بسياري از دارندگان پرونده سياسي در شهرباني مبالغي كلان در ازاء مطرح نشدن آن، به رئيس شهرباني مي‌پرداختند تا از عقوبت فرجام خلاصي يابند.


تعداد نمايش: 85 بارسفیر انگليس : شاه ماندنی است !
آنتونی پارسونز، سفیر وقت انگليس در ايران : سرنگوني حكومت شاهنشاهي غير ممكن است . حکومت شاه چندان در خطر نیست، بلکه وضعیتش شبیه به خودرویی است که در زمین نرم گیر کرده و فقط معلوم نیست چه زماني دوباره با سرعت به راه می افتد !


تعداد نمايش: 82 بارروايت كاردار آمريكا از سقوط سید ضیاء
كاردار آمريكا در تهران : سیدضیاء انگليسي ها را نااميد كرده بود . او تلاش كرد پاي شركت‌هاي نفتي آمريكا را به ايران باز كند. او به يكي از مشكلات بريتانيا تبديل شده بود . سیدضیاء پس از بركناري ، كشور را ترك كرد . البته خيلي خوش شانس بود كه از كشور خارج شد ، چون اگر مي‌ماند ....


تعداد نمايش: 178 بارساواك و سانسور
بسياري از كساني كه در بخش‌هاي مختلف راديو و تلويزيون رژيم شاه مشغول كار بودند و برنامه توليد مي‌كردند از سانسورچيان زبده و تاثيرگذار ساواك بودند . گاهي ساواك براي بي اعتبار كردن افرادي كه مخالف حكومت بودند ، مقالاتي را در تمجيد از حكومت شاه به قلم اين افراد در نشريات مختلف چاپ مي كرد ، در حالي كه خود آنان از آن اطلاعي نداشتند و امكاني هم براي تكذيب اين مقالات نبود .


تعداد نمايش: 92 بارشب‌نشيني‌هاي اسرائيلي در تهران
دفتر نمايندگي رژيم صهيونيستي در ايران در رژيم شاه كه در حكم سفارت‌خانه عمل مي‌كرد جشنها و شب نشيني‌هاي فراواني را در تهران با حضور گسترده مقامات پهلوي به راه مي‌انداخت و از اين فرصت براي كسب اطلاعات ، علني كردن روابط ، آشنايي با افراد جديد ، و از همه مهمتر جمع آوري پول و اعانه براي اسرائيل استفاده مي‌كرد .


تعداد نمايش: 455 بارهر يك از گوشه‌اي فرا رفتيم
انصاري : در سال 1352 كنستانتين پادشاه سابق يونان را در گفت و گويي دوستانه متهم كردم كه خيلي راحت و به آساني از تاج و تختش گذشته است. به او مي‌گفتم كه اگر همچو اتفاقي در ايران بيفتد ما مي‌مانيم و مبارزه مي‌كنيم و تا پاي جان هم پيش مي‌رويم. اما چند سال بعد وقتي اين اتفاق در ايران رخ داد ، همه ما خيلي زود جا زديم و هر يك از گوشه‌اي فرا رفتيم و ...!


تعداد نمايش: 1 بارهراتي : قرارداد كاپيتولاسيون از پنتاگون ارسال شده بود
دكتر هراتي : وقتي لايحه كاپيتولاسيون در مجلس شوراي ملي مطرح شد ، اكثر نمايندگان از آن بي خبر بودند ، مجلس در تعطيلات تابستاني بود ، نمايندگان را در ساعت 12 شب موقعي كه آنان خسته و خواب آلود بودند و از هيچ چيز خبر نداشتند در فضايي بسيار نامناسب به مجلس فراخواندند ، از 60 نماينده فقط 23 نفر شركت كردند و لايحه توسط همين عده تصويب شد !


تعداد نمايش: 27 بارنقد كتاب
« من و برادرم »

هرچند تناقض‌گويي در سراسر اين كتاب به وفور يافت مي‌شود و خواننده كتاب نيز از يك اثر تبليغي براي تبرئه پهلوي‌ها بيش از اين انتظار ندارد، با اين وجود كتاب «من وبرادرم» برخي زواياي اختلافات بين دو جناح انگليسي و آمريكايي را براي محققان و تاريخ‌پژوهان روشن مي‌سازد كه مي‌تواند در نوع خود جالب باشد.


بيدارى اسلامي و سهم سيد جمال
مراتب و مراحلى كه سيد جمال الدين اسدآبادي براى تجديد حيات تمدن اسلامى قايل بود و بر آن پاى مى فشرد، حلقه مفقوده اى داشت كه سيد آن را يافت: آگاه سازى و بسيج رهبران دينى.
سيد چون در طول زندگى پرفراز و نشيبش، خود را به چند زبان زنده جهان عصر خويش مسلّح كرد و در پهنه هاى مختلف علوم انسانى، به خصوص تاريخ و سياست، تبحّر يافت، بر ضرورت مطالعه تاريخ و اطلاع از وقايع و تحولات زمانه و توجه به علل ترقى و تنزّل ملت ها، كه «موجب تصحيح حركت ها و تحريك همت ها» ست، به ويژه براى رهبران فكرى و اداره كنندگان جوامع تأكيد فراوان داشت. كارنامه عملى سيد جمال الدين مرحله اى حسّاس در قوس زندگى اوست؛ آشنايى وى با استعمار، حسّى و شهودى بود؛ مدت ها در كشورهاى انگليس، فرانسه و روسيه به سر برد و در خلال آشنايى با تمدن جديد، تضاد آشكار بين دموكراسى موجود در سرزمين اصلى استعمارگران با برده پرورى و استثمار در سرزمين هاى استعمار شده را دريافت. او در هر سرزمين از مشرق كه پا نهاد، انديشه ضد استعمارى را تأسيس كرد. شاگردان و انديشه هاى او در مبارزات ضداستعمارى هند، مصر، تركيه و شمال آفريقا تأثيرات بسزايى داشتند. در ايران نيز، پس از جنبش تنباكو ـ كه به دنبال نامه سيدجمال به ميرزاى شيرازى، با صدور فتواى معروف، فصلى جديد گشوده شد ـ «سيدجمال الدين با تيغ زبان و نوك قلم خود زمينه سازى كرد و شالوده اصلى حكومت مشروطه جديد را در ذهن علماى روحانى مملكت فراهم آورد». در نتيجه پيروزى سيد جمال و ميرزاى شيرازى، در كنار ساير علماى بزرگ تهران و شهرستان ها و توده هاى وسيع مردم، استعمار و استبداد ـ هر دو ـ عقب نشينى كردند و روحانيون و مردم به قدرت لايزال خود بيش از پيش پى بردند. همين امر، نطفه نهضت مشروطيت را منعقد ساخت.
«حملات بى پرواى سيد جمال الدين، به سرعت در حلقه روشنفكران مذهبى، پيروان از جان گذشته و پروپا قرصى را جلب كرد. معتبرترين افراد كه به وسيله او به عقايد جديد گرويدند، سيد محمد طباطبايى و سيد عبداللّه بهبهانى بودند كه در سال هاى مشروطيت، متنفّذترين رهبران مذهبى ايران به شمار مى آمدند». زمانى هم كه علماى ايرانى مقيم نجف، پس از تعطيل مجلس شوراى ملى دوره اول به وسيله محمدعلى شاه، فتوا صادر كردند كه «به عموم ملت حكم خدا را اعلام مى داريم: اَلْيَوم همّت در دفع اين سفّاك جبّار (محمدعلى شاه) و دفاع از نفوس و اَعْراض و اموال مسلمين از اهمّ واجبات است و دادن ماليات به گماشتگان او از اعظم محرّمات و بذل جُهد در استحكام و استقرار مشروطيت به منزله جهاد در ركاب امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ و سر مويى مخالفت و مسامحه به منزله خذلان و محاربه با آن حضرت ـ صلوات اللّه و سلامه عليه ـ است»، در حافظه تاريخى مردم فتواى ميرزاى شيرازى را تداعى مى كرد. اهتمام و ابتكار سيد جمال الدين اسدآبادى در جهت «اتحاد اسلام» و «وحدت مسلمين»، با اينكه تصور مى شود ناكام ماند، سه ثمره ناگزير و انقلابى داشت:
نخست ـ آغاز تلاش در جهت به فراموشى سپردن مايه هاى اختلاف افكن و موضوعات مورد نزاع سنّيان و شيعيان. وى با طرح مبارزه با استعمار و استبداد و تلاش در احياى اسلام و عزّت مسلمين، سعى داشت اختلافات مذهبى را تحت الشعاع قرار دهد.
دوم ـ انتقال برخى از نظرات كليدى تشيّع به برخى از علماى اهل تسنّن و تسرّى آن به حوزه هاى بزرگى چون «الازهر». چاپ و انتشار نهج البلاغه توسط شيخ محمد عبده، شاگرد و يار مصرى سيد جمال و شكستن ممنوعيت و انسداد «اصل اجتهاد» در بين اهل سنت، نتيجه همين اهتمام است.
سوم ـ ترويج نوعى «ناسيوناليسم مثبت»؛ سيد جمال، در عين تكيه بر شعار «وحدت مسلمانان»، بر حفظ «استقلال ملى» در سرزمين هاى مختلف اسلامى (در برابر استعمار) تكيه مى كرد.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir