شماره 105   مرداد ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 5 باراهمیت نگاه واقع گرایانه به بحران مشروطیت
اگر قرار است تاریخ را به مثابه چراغ راه آینده بدانيم باید تحولات را آن‌گونه که روی داده‌اند عرضه نماییم نه آن‌‌گونه که خود می‌خواهیم. ما برای هر‌گونه برنامه‌ریزی جهت آینده کشور نیاز‌مند این هستیم که واقعیات اجتماعی خود را همان‌گونه که بوده‌اند ارائه دهیم. مهم این نیست که محقق تاریخ چه چیزی را می‌پسندد؛ مهم این است که آیا او توانسته است آنچه را که در گذشته روی داده فارغ از تعلقات فردی خود منعکس سازد یا خیر؟ شناخت واقعیات گذشته به همان‌گونه که رخ داده‌اند راه را بر شناخت تاریخی درست و تحلیل سیاسی واقع‌بینانه می‌گشاید.


تعداد نمايش: 3 بار تیراندازی امام به تاج شاهی
.... در خلال تيراندازي ، امام خمینی نيز اظهار تمايل كردند كه در تيراندازي شركت كنند. تفنگ را گرفتند و گفتند ببينم و 5 تير پشت سر هم شليك كردند كه همگي به هدف (تاج شاهنشاهي) اصابت كرد. نشانه تاج را خوب به ياد دارم، زيرا بعدها با یادآوری آن خاطره دائماً مي‌گفتيم: اين حاج آقا مثل اينكه از روز اول با تاج شاهی مخالف بود كه اینگونه دقیق به خال هدف زد !


تعداد نمايش: 2 بارراز مخالفت مردم با جمهوری رضاخانی
مردم ایران همواره حامی نظام جمهوری منطبق بر قوانین شریعت اسلامی بوده اند اما ساختار جمهوری مورد نظر رضاخان بر طرح ها و نقشه های بهائیان استوار بوده و «بهاء الله» رهبر بهائیان در اواخر حکومت قاجاری تاسیس قریب الوقوع چنین ساختاری را در ایران پیش بینی کرده بود . مردم و به ویژه روحانیت ، رضاخان را در آن زمان مجری جمهوری مورد نظر بهائیان می دانستند .


تعداد نمايش: 16 باربرگ هایی از پرونده امیرکبیر
سرکوب غائله های قومی و فرقه ای برخوردار از حمایت بیگانگان در نقاط مختلف کشور ، مخالفت با واگذاری هرگونه امتیاز به خارجی ها ، کنترل رفت و آمد به سفارتخانه های بیگانه که سبب هراس مداخله جویان خارجی شده بود ، تلاش برای توسعه اقتدار ایران در خلیج فارس و ایستادگی در برابر زیاده خواهی انگلیس در این منطقه ، از جمله عملکردهای امیرکبیر در مقام صدر اعظم ایران بود .


تعداد نمايش: 16 بارادوار فعاليت حزب توده پس از انقلاب اسلامی
دوره انتقال (ماههای اول انقلاب) ، دوره تجدید سازمان (1358) ، دوره تثبیت (1360 – 1359) و دوره فروپاشی (1362 – 1361) ادوار چهارگانه فعاليت حزب توده در سالهای پس از پيروزي انقلاب اسلامی ایران است .


تعداد نمايش: 17 باراهداف واقعی ادوارد براون از سفر به ايران!
اگر چه براون با نگارش كتابهايي به ايران و ادبيات آن براي ما باغ باصفايي ايجاد كرده كه مملو ازگل و خار است اما رفتار استعمارگرانه او، پس از يك قرن، همان قضاوتي را مي‌طلبد كه اهالي شيراز نسبت به صاحب آن باغ باصفا روا مي‌داشتند. اما براون نيز همچون تمدن غرب دو رويه داشت و نبايد هيچ‌يك از اين دو رويه را فراموش كرد.


تعداد نمايش: 19 بارروایت یک مادر و دختر از زندان‌های مخوف شاه
شوک الکتریکی و اتصال جریان برق با ولتاژهای متفاوت به بدن ما ، شلاق ، باتوم برقی و سیلی ، کار مداوم و همه روزه شکنجه گران ساواک بود . آنها سیگار روشن خود را روی پوست دست من خاموش می کردند . بوی مشمئز کننده عفونت زخم هایم تمام سلول را فرا گرفته بود .


تعداد نمايش: 16 بارصهیونیسم گرایی در حکومت پهلوی دوم
بر اساس اسناد موجود، محمدرضاشاه به شدت تحت‌تأثير نفوذ و سيطره يهود بود ، طوری كه در بعضي نشست‌هاي محرمانه با مقامات اسرائيلي از آنها تقاضا مي‌كرد از نفوذ خود در آمريكا در جهت حمايت از حكومت او استفاده کنند و مقامات آمريكا را در پشتیبانی از سلطنت او بيش از پيش توجيه و ترغيب نمایند. او حتي از اسرائيلي‌ها خواسته بود اجازه ندهند رسانه‌هاي غربي عليه او و دستگاه حكومتش تبليغات كنند. محمدرضا ارتباط با اسرائيلي‌ها را به وسيله‌اي براي تثبيت و تحكيم سلطنت خود تلقي و ارزيابي مي‌كرد.


تعداد نمايش: 13 بارفحاشی به رئیس مجلس
تدین : از مدیر روزنامه پرسیدم شما با سید محمد تدین رئیس مجلس چه خصومتی دارید که او را این قدر از شماره اول فحش کاری کرده اید ؟ او بی آنکه مرا بشناسد گفت : آقا راستش را بخواهید من می خواستم روزنامه منتشر کنم ، دیدم روزنامه ها دسته جمعی به این مرد فحش می دهند من هم از همان شماره اول شروع کردم به فحش دادن .... والا من اصلا او را نمی شناسم ... !


تعداد نمايش: 11 بارنقد كتاب
«علما و انقلاب مشروطيت ايران»

وقتی در مقدمه كتاب مي‌آيد: «تكاپوي جامعه ايراني براي آزادي‌خواهي و تجدد طلبي، و چالش سنت و تجدد مهمترين ويژگي عصر مشروطيت ايران بود... شناخت هرچه صحيح‌تر و نقد مواضع فكري و عملكرد علما در عصر مشروطيت ايران، از آن رو كه مهمترين رهبران سنتي جامعه در برابر تفكر جديد و فعاليتهاي تجددطلبانه در عصر مشروطيت هستند، از اهميت فراواني برخوردار است.» در واقع از همان ابتدا روحانيت به عنوان حافظ سنت، در موضعي قرار مي‌گيرد كه حداكثر تلاش آن، دفاع از خود در برابر سيل اتهامات خواهد بود....


کالبد شکافی یک سند تاریخی
در بین اسناد متعددی که در ساواک در طول دهه 40 و 50 شمسی راجع به شهرت بهائیگری امیر عباس هویدا در بین مردم ، دوستی صمیمانه وی با سران بهائیت ، و کمک وی به محافل بهایی وجود دارد ، به بولتنی سری در ساواک مربوط به شهریور 1357 بر می خوریم که بر تبرئه هویدا از بهائیت اصرار می ورزد . توضیح اینکه :
پیرو شدت گرفتن طوفان انقلاب اسلامی بر ضد رژیم ستمشاهی نماینده آقای شریعتمداری در تهران با منوچهر آزمون (وزیر مشاور در امور اجرایی) دیدار کرد و ضمن اشاره به خواسته های آقای شریعتمداری اعلام کرد «کنارگذاردن امیر عباس هویدا وزیر دربار شاهنشاهی از این سمت یکی از تقاضاهای آقای شریعتمداری است. زیرا هویدا وابسته به فرقه بهائیت می باشد. »
بولتن ویژه و سری ساواک در مقام تبرئه هویدا از این اتهام (و در نتیجه دفاع از پست وزیر درباری او) برآمده و چنین نوشت :
« ..... در باره اتهام انتساب وزیر دربار شاهنشاهی به فرقه بهائیت به استحضار می رساند : تا زمان انتصاب امیر عباس هویدا به مقام نخست وزیری در هیچیک از سازمانهایی که وی خدمت می نمود و مشاغلی که بر عهده داشته به هیچ وجه حتی کوچکترین بحث و شایعه ای مبنی بر انتساب وی به این فرقه وجود نداشته و بین دوستان و نزدیکان وی نیز چنین بحث و گفت و گویی نبوده است . پس از انتصاب وی به این سمت ، مخالفین او شایع کردند که پدرش وابسته به این فرقه بوده است . برابر تحقیقاتی که به عمل آمده پدر هویدا هنگامی که وی و برادرش در سنین طفولیت بوده اند فوت شده است . مادر هویدا و افراد فامیل وی مسلمان بوده و می باشند . مادر هویدا که به مکه نیز مشرف شده مسلمانی متدین و با تقوی است و فرزندان خود را نیز با تقوی و فضیلت تربیت نموده و دارای خصائل نیکوی انسانی می باشد . امیر عباس هویدا هیچگاه منتسب به فرقه بهائیت نبوده و بعلاوه طبق یکی از تعالیم عالیه اسلامی که از زمان حضرت رسول (ص) جاری بوده ، و می گوید هر فردی که جملات شهادت مبنی بر اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علی ولی الله را ادا نماید مسلمان شناخته می شود ، امیر عباس هویدا طی 15 سال گذشته به مناسبتهای مختلف پیوسته اعتقاد خود را به دین مبین اسلام صریحا و علناً بیان داشته است ......»(1)
در اظهارات فوق نکات قابل تامل و ادعاهای مخدوشی وجود دارد که نهایتاً اصالت ادعای کلی مندرج در آن (مبنی بر تبرئه هویدا از بهائیگری) را به شدت زیر سوال می برد. برای نمونه در بولتن فوق ادعا شده که «تا زمان انتصاب امیر عباس هویدا به مقام نخست وزیری در هیچیک از سازمانهایی که وی خدمت می نمود و مشاغلی که بر عهده داشته به هیچ وجه حتی کوچکترین بحث و شایعه ای مبنی بر انتساب وی به این فرقه وجود نداشته و بین دوستان و نزدیکان وی نیز چنین بحث و گفت و گویی نبوده است . پس از انتصاب وی به این سمت ، مخالفین او شایع کردند که پدرش وابسته به این فرقه بوده است»
این سخن نادرست است و در گزارش محرمانه ای که ساواک در هفتم اسفند 1342 (هنگام انتصاب هویدا از سوی منصور به وزارت دارایی یعنی مدتها پیش از صعود او به مقام نخست وزیری) راجع به هویدا تهیه کرده ، ضمن اشاره به عضویت هویدا در فراماسونری و نیز فساد و بی کفایتی او در مسئولیت اداری ، تصریح شده که «معروف است که از فرقه بهایی پیروی می کند»(2)


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir