ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 58   شهريورماه 1389
 

 
 

 
 
   شماره 58   شهريورماه 1389


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 2010 باريادداشت‌هاي 5 آمريكايي درباره رضاشاه
«جان گونتر» نويسنده: حتي سگها هم از قساوت اعليحضرت در امان نبودند.
«ميلسپو» اقتصاددان: رضاشاه اراذل را پاداش مي‌داد و فضلا را مكافات مي‌كرد.
«چارلز هارت» وزيرمختار: رضاشاه چند قدم بيشتر با توحش فاصله نداشت.
«اترتن»كنسول:رضاشاه مدتي اصطبل‌بان سفارت انگليس و مدتي نگهبان بانك بود.
سروان «جدليكا» وابسته نظامي: رضاخان هيچ‌گاه اخلاق تند سربازي و قزاقي خود را كنار نگذاشت.


تعداد نمايش: 1502 بارخاطرات آقابكف
«آقابكف» جاسوس شوروي وقتي به فرانسه گريخت، خاطرات خود را از مأموريتهايش در ايران دوره رضاشاه انتشار داد. با انتشار اين خاطرات، 250 نفر در تهران، 130 نفر در خراسان و 50 نفر در آذربايجان دستگير شدند. 4 نفر اعدام و بسياري به زندان‌هاي زير 15 سال محكوم شدند و...


تعداد نمايش: 1800 بارموزه‌ها، آيينه‌هاي تاريخ و فرهنگ ملتها
موزه‌ها گذرگاه‌هايي هستند كه آثار تاريخي گذشتگان را براي آيندگان حفظ مي‌كنند. موزه‌ها گنجينه‌هايي عبرت‌آموز از ميراث فرهنگي ملتها هستند كه از ابتدا همواره در معرض تهديد سودجويان و غارتگران قرار داشته است.


تعداد نمايش: 2421 بارنگاه لرد كرزن به خليج فارس
لرد كرزن در سفرنامه خود ايران را تنها از آن جهت كه حافظ مرزهاي غربي شبه‌قاره هند و متصرفات خاورميانه‌اي انگليس مي‌داند، مهم دانسته است. نگاه او به خليج فارس نه تجاري كه كاملاً سياسي و رنگ و بوي سلطه‌جويي دارد و درباره كشورهاي خاورميانه و از جمله ايران با ادبياتي تحقيرآميز و متكبرانه قلم‌فرسايي مي‌كند.


تعداد نمايش: 1504 بارحمايت والاحضرت از توليدات داخلي!
درست در همان زمان كه اشرف پهلوي، مردم و مسئولان را به استفاده از لباسهاي توليد داخل تشويق مي‌كرد تصويري از او در يك مجله خارجي به چاپ رسيده بود كه وي يكي از گرانبهاترين پالتوپوست‌هاي خارجي را با بهاي گزاف خريده و به تن كرده بود.


تعداد نمايش: 1655 باراستخدام افراد موساد در ساواك
سپهبد ناصر مقدم رئيس ساواك در مذاكره با اسحاق هوفي همتاي اسرائيلي خود خواستار استخدام مأموران بازنشسته موساد در ساواك شد اما هوفي گفت بازنشستگان موساد از فعاليت‌هاي اطلاعاتي دور مانده و اطلاعاتشان كهنه است، بايد مأموران در حال خدمت را به ايران بفرستيم.


تعداد نمايش: 5144 بارچرا مجلس اول به توپ بسته شد؟
سركوب مجلس اول باعث از بين رفتن چهره‌هاي خالص مشروطه‌خواه و بنيان‌گذاران اصلي نظام مشروطه شد. پس از آن اداره امور به دست افرادي افتاد كه عمدتاً عضو مجامع فراماسونري و انجمن‌هاي سرّي بودند. در نتيجه ارزش‌هاي ديني مورد تعرض قرار گرفت. علماي بزرگ از مشروطه رويگردان شدند و استعمارگران از طريق دست‌نشاندگان خود به منافع خويش دست يافتند.


تعداد نمايش: 1445 بارگردهمايي مطبوعاتي!
به دعوت دولت براي دريافت سهميه كاغذ روزنامه به جلسه مربوطه رفتم. بيش از هزار نفر را ديدم كه در ميان آنها كبابي، شوفر، آب‌حوض كش، حلبي‌ساز و غيره حضور داشتند و همه براي دريافت كاغذ آمده بودند تا آنها را در بازار آزاد به فروش برسانند! بيرون از اجلاس نيز عده‌اي فرياد مي‌زدند: سهميه مي‌خريم...


تعداد نمايش: 3198 بارعوامل مؤثر در روابط رژيم شاه با اسرائيل
در سالهاي پاياني حكومت شاه، حدود 15 هزار نظامي ايراني در اسرائيل مشغول آموزش بودند، تمام فرماندهان عالي‌رتبه ارتش ايران به اسرائيل سفر كرده بودند، اسرائيل منبع عمده تأمين تكنولوژي برتر تسليحاتي ايران شده بود و شاه به بزرگ‌ترين مشتري تسليحاتي اسرائيل تبديل شده بود.


تعداد نمايش: 3538 بارنقد كتاب
خاطرات ابوالحسن ابتهاج
خاطرات ابتهاج، اطلاعات ارزشمندي براي تاريخ‌پژوهان دارد. زيرا برخلاف كساني كه از خاطره‌نويسي براي تطهير خود استفاده مي‌كنند، وي از ابتدا صادقانه وابستگي‌هاي خود و خانواده‌اش به انگليس و سپس آمريكا را در مقام رياست بانك ملي عنوان مي‌كند. بنابراين خواننده دقيقاً مي‌داند خاطرات چه كسي را مرور مي‌كند.



نوگرائي در آموزش تاريخ
برخلاف آنچه كه تصور مي‌شود تاريخ سنت‌گراست و به نوآوري در عرصه تحقيق و تأليف كمتر روي مي‌آورد، تاريخچه اين علم نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه تاريخنگاري و تاريخنگري توأم با تغيير و تحول بوده است. فهرست بلندي از مورخان، تأليفات گوناگون آنان،‌ تنوع و تفاوت سبك و سياق آنان در تحقيق و تأليف تاريخ، بر اين مدعا گواهي مي‌دهد. در واقع، در هر عصري و براي هر نسلي مورخان، تاريخ را به تناسب سطح علمي و نياز فرهنگي همان عصر و نسل عرضه كرده‌اند. قابليت انطباق‌پذيري تاريخ به همراه ضرورت اجتناب‌ناپذير پرداختن به آن موجب شده است، تا اين حوزه از دانش بشري به نحوي اجتناب‌ناپذير و بدون وقفه به طور رسمي يا غيررسمي سهمي اساسي در تعليم و تربيت عمومي يا تخصصي جوامع داشته باشد!
در روزگار ما نيز تاريخ بي‌نياز از تحول و تغيير نيست. قرن بيستم شاهد ظهور چندين مكتب تاريخ‌نگاري بوده است. مكتب تاريخ‌نگاري «آنالز» كه در اوايل قرن بيستم ميلادي به وسيله فرانسويان پايه‌گذاري شد، اكنون طرفداران بسيار يافته و تأليفات فراوان آن شيوه عرضه شده است.
تكنولوژي جديد در عرصه سمعي و بصري و نيز تجهيزات الكترونيكي و ارتباطي، تحولي اساسي در امر آموزش پديد آورده و عرصه‌هاي نويني را پيش روي بشر قرار داده است. بسياري از كشورها تحت‌تأثير تحولات تكنيكي يا ناگزيري بازسازي سياسي و فرهنگي خود، يا به ضرورت توسعه همه‌جانبه و نيازهاي جديد جمعيتي خويش، اقدام به بازنگري در مباني تاريخي خويش و نوگرايي در زمينه آموزش تاريخ كرده‌اند. در كشور ژاپن تاريخ‌‌نگاري كوشيده است تلفيق سنت و تجدد را بيشتر نشان دهد. در آلمان كتاب‌هاي درس تاريخ سعي كرده است مفهوم توسعه اقتصادي و تاريخ تحول اقتصادي را نشان دهد. در انگلستان بيشتر مفهومي اجتماعي و در فرانسه رويكردي فرهنگي به تاريخ، مطرح شده است. در ايالات متحده آمريكا، كانادا و استراليا سعي شده است درس تاريخ بيانگر نحوه تكوين زندگي مشترك مردماني باشد كه از جاهاي مختلف جهان در آن كشورها گرد آمده‌اند و ملت جديدي را ساخته‌اند. ساختن تاريخي با قاعده گسترده كه ريشه‌هاي متعددي را براي مبدأ تاريخ ملي نشان دهد و سپس نشان دادن وحدتي كه مبناي مدنيت و منافع مشترك و به عبارتي دموكراسي باشد مورد اهتمام آنها بوده است. تحولاتي از اين دست را بسيار مي‌توان سراغ گرفت و هنوز نيز تحولات جديدي در راه است كه ذكر آن به طول مي‌انجامد.
امروز استفاده از گردش علمي در آمورش تاريخ نظير بازديد از آثار تاريخي و موزه‌ها امري ساده و پيش پا افتاده به شمار مي‌آيد. در بسياري از كشورها در سطح دكتري رشته‌اي به نام «آموزش تاريخ» ايجاد شده است كه ترقي قواعد تربيتي و بهبود تكنولوژي آموزشي و ارزشيابي در درس تاريخ را پي‌گيري مي‌كند.
همه موارد فوق نشان مي‌دهد كه ما نيز بايد در جهت متحول ساختن آموزش تاريخ، گام‌هاي مؤثر و بلندي برداريم. تلاش‌هايي كه در ساليان اخير صورت گرفته همه ارزشمند و مفيد است اما وافي به مقصود نيست. جامعه ما جامعه‌اي جوان است و نيازهاي نوين دارد. تاريخ كهن ما، احتياج به رويكردهاي جديد تحقيقي دارد و لازم است به شيوه‌اي نوين در عرضه و ارائه آن همت گماشت. جهانگردي بيش از پيش به ميراث فرهنگي و تاريخي روي آورده است. شرايط جديدي در روابط بين‌الملل شكل مي‌گيرد و تحولات متعددي در ممالك همسايه ما از نظر روي آوردن به تاريخ در ساليان اخير رخ داده است. بدين لحاظ و دلايل متعدد و بسيار ديگر لازم است مدام به متحول ساختن درس تاريخ پرداخت.
منبع: رشد آموزش تاريخ
شماره 5، بهار 1380

 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir