ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 52   اسفندماه 1388
 

 
 

 
 
   شماره 52   اسفندماه 1388


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 1937 باراولين مصاحبه امام
«لوسين ژرژ» خبرنگار لوموند: خانه محقري كه آيت‌الله در آن اقامت دارد، به خانه فقيرترين افراد نجف شباهت دارد. در 3 اتاق اين خانه كوچك 12 نفر به سر مي‌برند. از داخل اين خانه كه در يكي از كوچه‌هاي تنگ و قديمي نجف قرار گرفته، آيت‌الله توانسته است همه ايران را به حركت درآورد.


تعداد نمايش: 3649 بارساواك و ارتش در آخرين روز
بررسي گزارش شوراي عالي نيروهاي مسلح كه صبح روز 22 بهمن 57 با شركت فرماندهان نيروهاي سه‌گانه، رئيس ستاد، رئيس ساواك و جمعي از ژنرالهاي ارتش تشكيل شد، به خوبي عمق نابساماني در سازمان نظامي و امنيتي كشور و علت اعلام بي‌طرفي ارتش را نشان مي‌دهد. گزارش حاضر، خاطرات ارتشبد قره‌باغي رئيس ستاد ارتش، درباره آن جلسه است.


تعداد نمايش: 2291 باربازخواني پرونده كودتاي سياه
آيرون سايد : يك ديكتاتوري نظامي مشكل انگلستان را حل ميكند ... در ميان افسران ايراني ، رضاخان بهترين آنهاست ... او خود مايل است كاري انجام دهد و از اينكه مشغول هيچ كاري نيست ، آزرده خاطر است .


تعداد نمايش: 4447 باريهوديان بهائي
در بسياري از نقاط جهان و به ويژه ايران، بهائيان در خدمت اهداف و مقاصد دولت اسرائيل بوده و بسياري از آنها به درون تشكيلات جاسوسي «موساد» كشيده شده و كمك‌هاي مالي فراواني در اختيار صهيونيسم و سازمان اطلاعاتي آن قرار داده‌اند.


تعداد نمايش: 2165 بارآيا از تاريخ مي توان آموخت؟
تصور اينكه تاريخ بايد موعظه كند، سرگذشتى دراز دارد. به عقيده "تاكيتوس" مهمترين نقش تاريخ اين است كه نمي‌گذارد كارهاى شايسته فراموش شوند و آدميان را از ترس تقبيح آيندگان از كردار بد باز مي‌دارد.


تعداد نمايش: 1913 بارجلسات قمار
مسئولين لشكري و كشوري هفته‌اي يك بار در روزهاي سه‌شنبه جلسه ويژه‌اي تشكيل مي‌دهند. ساواك متوجه شد كه اين جلسات با اهدف بازي قمار است. بعداً خانم‌ها نيز به اين جلسه راه يافتند.


تعداد نمايش: 1942 باردرباره فرهنگستان رضاخاني
فرهنگستاني كه به دستور رضاشاه و توسط فروغي تأسيس شد به يك كارخانه لغت‌سازي و جعل الفاظ ساختگي تبديل شده بود و هدف از آن زدودن زبان عربي بود كه 70 درصد زبان فارسي را تشكيل مي‌داد. بر اثر اين لغت‌سازيها فهم نوشته‌ها دشوار شد و موجب تشويش اهل ادب گرديد.


تعداد نمايش: 3350 بارتأسيس ساواك
مستشاران آمريكايي براي محافظت از ايران به عنوان پايگاه اصلي نفوذ خود در منطقه به يك سازمان اطلاعاتي نيرومند نياز داشتند و شاه نيز خود پس از 28 مرداد 1332 ضرورت چنين سازماني را براي بقاي خود احساس مي‌كرد. در چنين شرايطي مجلس شوراي ملي در اسفند 1335 لايحه تأسيس ساواك را تصويب كرد.


تعداد نمايش: 2792 بار«نقد كتاب»
ايران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگليسي‌ها


شايد بتوان گفت وجه مميزه اين كتاب از ساير كتابهاي با همين موضوع، ابتناي آن بر مجموعه گسترده‌اي از اسناد منتشره توسط وزارت امور خارجه انگليس و البته بعضاً وزارت امور خارجه آمريكاست؛ به طوري كه بايد كتاب حاضر را روايت بازسازي شده براساس اسناد مزبور از وقايع و تحولات منتهي به كودتاي 1299 و سالهاي پس از آن، تا تأسيس سلسله پهلوي توسط رضاخان، به شمار آورد.



درس‌هاي تاريخ
در زندگي انسان‌ها وقايع بسياري رخ مي‌دهد، اما همه آنها در تاريخ ثبت نمي‌شوند. اين از آن روست كه در تاريخ، فقط وقايع «مهم» مورد توجه قرار مي‌گيرند. اگر قيد «مهم بودن» را براي وقايع جهت ثبت در تاريخ مورد توجه و دقت كافي قرار دهيم، نيك درمي‌يابيم كه از ميان انبوه وقايع و شمار فراوان فعاليت‌هاي انساني، آنچه كه بزرگ، تأثيرگذار، سرنوشت‌ساز، تعيين‌كننده، نقطه عطف، دگرگون‌ساز و حيات‌بخش است، «مهم» به شمار مي‌آيد. در واقع آن هنگام كه تاريخ يك ملت را مي‌خوانيم، در ميان چند هزار سال تاريخ و سرگذشت ميليون‌‌ها انسان، فقط با وقايعي آشنا مي‌شويم كه تأثيري سرنوشت‌ساز و يا نتايجي طولاني براي آن ملت داشته‌اند. نيز با اشخاصي آشنا مي‌شويم كه كارهاي بزرگي انجام داده‌اند يا انديشه، اخلاق و عمل آنان، نسل‌هاي پي‌در پي را تحت تأثير خود قرار داده است.
تاريخ هيچ ملت بزرگي خالي از كارهاي بزرگ و مردان و زنان بزرگ نيست. نياز به گفتن ندارد كه كارهاي بزرگ، به دست انسان‌هاي بزرگ صورت مي‌گيرد. بزرگ بودن هر انساني بستگي مستقيم به عقل و انديشه، اعتقاد و ايمان، درايت، همت، تلاش، كوشش، دورانديشي، بزرگ‌منشي و تعالي جويي او دارد. آنان كه در تاريخ نامي يافته‌اند و براي مردم خويش و تمامي بشريت كاري انجام داده‌اند، در پرتو سعي و تلاش، از خودگذشتگي و مجاهدت وعشق به هم‌نوع، به جايگاهي بلند دست يافته‌اند.
شكي نبايد داشت، همان‌گونه كه انسان‌هاي بزرگ، ملت‌هاي خويش را به سوي قله‌هاي تعالي و ترقي رهنمون مي‌گردند، اين ملت‌هاي بزرگ و صاحب فرهنگ هستند كه انسان‌هاي بزرگ را مي‌سازند، زيرا آنان به واقع تربيت شده و پرورش يافته فرهنگ ملت خويش هستند. از ارزش‌ها و آرمان‌هاي جامعة خويش الهام گرفته‌اند و براي هدفي تلاش مي‌كنند كه نزد جامعه خويش، عزيز و ارجمند يافته‌اند.
اما ملت‌ها و فرهنگشان و نيز بزرگانشان (اعم از فرمانروايان و دانشمندان) چگونه و از كجا انديشة تعالي و ترقي و گام برداشتن به سوي قله‌هاي افتخار را مي‌يابند و انگيزه دست زدن به كارهاي بزرگ را الهام مي‌گيرند؟ همه صاحب‌نظران بر اين باور هستند كه اغلب با مطالعه تاريخ است كه انسان‌ها طريق يافتن همت عالي، طبع بلند، نامجويي و سربلندي را مي‌يابند. از رهگذر اطلاع از تاريخ است كه بعضي از انسان‌ها معمولي بودن، پائين بودن، اشتغال به كارهاي كوچك و كم‌اهميت و زندگي يك‌نواخت و گرفتار روزمرگي شدن را برنمي‌تابند و گمنامي و ضعف وزبوني را نمي‌پذيرند، زيرا:
* تاريخ مشحون از كارهاي بزرگ و دربردارندة شرح احوال مردان بزرگ است.
* تاريخ دربردارندة مقايسه جوامع مختلف با يكديگر و نشان دادن علت بدبختي يا سعادت هر جامعه است.
* تاريخ نشان‌‌دهنده سير تعالي و ترقي يا تدني و تنزل جوامع است و علل و عوامل آنرا بازگو مي‌كند.
* تاريخ امكان مي‌دهد كه هر جامعه‌اي را در سه برهه «گذشته، حال و آينده» مورد مطالعه قرار دهيم و درباره آن انديشه كنيم.
* تاريخ بازگوكنندة قوانين و سنت‌هاي حاكم بر جوامع است كه همين قوانين وسنت‌ها نشان مي‌دهند، چرا ملت‌هايي نابود شدند، چرا ملت‌هايي باقي ماندند، چرا ملت‌هايي پيشرفت كردند و چرا ملت‌هايي عقب ماندند.
از اين نوع ويژگي‌ها براي تاريخ فراوان مي‌توان برشمرد كه رابطه اطلاع از تاريخ و داشتن همت بلند و هدف بزرگ را بازگو مي‌كند. از رهگذر همين ويژگي‌هاست كه از قديم ميان تاريخ و تربيت رابطه قائل بوده‌اند و همواره يكي از ابزارها و شيوه‌هاي تعليم و تربيت، بهره‌گيري از تاريخ بوده است. در عين حال، همواره ميان تاريخ و سياست، يعني فن حكومت و اداره جامعه قائل به رابطه بوده‌اند و يكي از دانش‌هاي موردنياز فرمانروايان را تاريخ دانسته‌اند و باز بر همين اساس بوده است كه باور داشته‌اند، ميان تاريخ و اخلاق به عنوان مجموعة منش فردي و مبناي رفتار و عمل، و نيز ميان تاريخ و جامعه، يعني هويت جمعي و نظام زندگي عمومي، ‌رابطه وجود دارد.
نگاهي گذرا به تاريخ به ما نشان خواهد داد كه:
* پيامبران، امامان، اوليا و صلحا چه نقشي در تمدن و فرهنگ و تداوم و تعالي آن داشته‌اند.

ادامه مطلب...

 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir