ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 205   دي ماه 1401
 

 
 

 
 
   شماره 205   دي ماه 1401


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 81 بارروایت آیت‌الله جوادی آملی از تسلیم نامه امام به گورباچف
آیت‌الله جوادی آملی: حضور یک خواهر محترمه‌ در هیئت ما از آن جهت بود که نگویند نظام اسلامی نیمی از مردم را از مزایای اجتماعی محروم کرده و «زن» در اسلام سمتی ندارد. وقتی رهبر شوروی ایشان را دید، تعجب کرد و در هنگام خداحافظی در همان کاخ کرملین دست دراز کرد تا با او مصافحه کند، اما این خانم حاضر نشد با او مصافحه کند. این یعنی اینکه زن می‌تواند در عرصه‌های سیاسی با حجاب شرکت کند و با عفت و حجاب بهترین سمت‌ها را داشته باشد ولی در هنگام معصیت، خود را حفظ کند.


تعداد نمايش: 73 بارخاطراتی از دیدار وزیر خارجه پیشین شوروی با امام خمینی
وزیر خارجه شوروی به هنگام ارائه پاسخ گورباچف به پیام امام‌خمینی، از دیدار با ایشان استرس داشت. او نگران بود که چگونه با امام ملاقات کند. امام بدون لباس رسمی روحانیت و بدون عبا و عمامه آمدند و یک سره رفتن روی کاناپه نشستند. وزیر خارجه شوروی رنگ‌پریده و با لکنت زبان حرف می‌زد. امام جوری برخورد کردند که گویی این ماییم که ابرقدرت هستیم و....


تعداد نمايش: 72 بارحجاب زن ایرانی در گذر تاریخ
حجاب و فرهنگ عفاف، در سال‌های قبل از ظهور اسلام نیز در ایران رواج داشته است. هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان سلسله‌های عمده ایرانی طی قرون قبل از اسلام بودند. در این سلسله‌ها پوشش زنان ایرانی عمدتاً از پارچه‌ها، لباس‌ها و پیراهن‌های بلندی تشکیل می‌شده و اکثر این لباس‌ها از سر تا قوزک پای آنان را می‌پوشانده است.


تعداد نمايش: 73 بارخاطره‌ای عبرت‌آموز از دوران صدارت امیرکبیر
رویداد آموزنده زیر مثال کوچکی از اقدامات مستمر میرزا تقی‌خان امیرکبیر برای توسعه و پیشرفت کشور است. این مثال از یکسو به دلمشغولی امیرکبیر برای قطع نیاز کشور به بیگانگان اشاره دارد، و از سوی دیگر تلاش متقابل کسانی را نشان می‌دهد که به خاطر منافع خویش، وجود او را در کشور تحمل نمی‌کردند.


تعداد نمايش: 72 بارعالمی که آینده رضاخان را پیش‌بینی کرد
آیت‌‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت می‌گفت: « مرحوم آقا شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء (ره) روزی به رضاخان پهلوى گفت: هر قدر هم که قدرتمند باشى (یا بشوى) به اندازه قدرت و شوکت عبدالمجید (خلیفه معزول عثمانی) نخواهى شد که اکنون اولاد او بعد از مرگش در خیابان‌هاى هندوستان گدایى مى‌کنند!»


تعداد نمايش: 72 بارناگفته‌هایی از اقدامات جاسوس انگلیس در ایران
شاپور ریپورتر به کمک سرویس اطلاعاتی انگلیس، شبکه‌ای مخفی را در ایران به وجود آورده بود که وظیفه آن نفوذ در هیئت رئیسه احزاب و سازمان‌های سیاسی و فکری در ایران و تطمیع و ترغیب آن‌ها و همچنین استخدام اراذل و اوباش برای گسیل آن‌ها به خیابان‌ها در موعد مقرر جهت ایجاد ناامنی و هرج و مرج در کشور و به آتش کشیدن و غارت اموال مردم بود. هزینه این شبکه در جریان کودتای ۲۸ مرداد، مستقیما از سوی آمریکایی‌ها تامین می‌شد.


تعداد نمايش: 67 بارسوء استفاده بیگانگان از خشکسالی و قحطی ایران در عصر قاجار
لرد سالیسبوری نخست‌وزیر وقت انگلیس، زمانی به وزیر مختار خود در تهران گفته بود: «باید آنقدر در ایران نفوذ داشته باشیم که به وقت بحران قادر باشیم اوضاع را در مسیر درست هدایت کنیم»! بیگانگان از یک‌سو خود باعث و بانی ایجاد قحطی و فقر در ایران، طی جنگ‌های جهانی اول و دوم بودند، و از سوی دیگر در سایه نفرت مردم از ظلم و استبداد قاجاری، در پوشش‌های مختلف، اهداف خاص خود را دنبال می‌کردند.


تعداد نمايش: 69 بارجیره‌بندی آب تهران در دوره قاجار
تهران عصر قاجار روزگاری‌ آبادی کوچکی در شمال ری، و دامنه کوه‌های البرز بود. زمانی چشم امید همه اهالی برای تأمین آب مورد نیاز به رود‌ها و قله‌ها بود که اغلب زمستان‌ها پوشیده از برف بودند و مردم در بهار و تابستان با آب شدن برف‌ها روزگار می‌گذراندند. با روی کارآمدن قاجارها پدیده‌هایی چون افزایش مهاجرت، رشد جمعیت و استفاده بی‌رویه از منابع آبی سبب کم‌آبی و خشکسالی در تهران به‌ویژه در فصل تابستان شد و دربار هم راه‌حل را در حفر قنات یافت. اما قنات‌ها هم تکافو نکرد و قاجارها را به جیره‌بندی آب واداشت و...


تعداد نمايش: 73 بارچگونگی آشنایی شاه با اخبار مملکت و دنیا
گزارش محرمانه محمدرضا پهلوی به ملکه انگلیس: «هر روز 400 الی 500 برگ گزارش و خبر به صورت کتبی راجع به رویدادهای مملکت و دنیا برای من ارسال می‌شود. روزها که کار دارم و شب‌ها هم وقت مطالعه ندارم. لذا دستور می‌دهم در حضور خودم این گزارش‌ها را در بخاری بسوزانند.....!»


حرمت حجاب، در تمامی ادیان الهی
روز ۱۴ دی 1314، روز علنی‌شدن عزم رضاخان پهلوی برای مبارزه با یکی از جلوه‌های زیبای جامعه اسلامی ایران یعنی حجاب، روز «کشف حجاب»، و روزی است که در تاریخچه گردنکشی‌های سلسله ظالم و دیکتاتور پهلوی در برابر باورهای دینی و تعلقات آرمانی و مذهبی ملت ما، یک نقطه عطف محسوب می‌شود. زیرا از آن روز به بعد تنها کسانی در برابر فریضه اسلامی حجاب، قد علم کردند که از آبشخور همان نظام سیاه تغذیه فکری می‌شوند.
حجاب، پدیده مقدسی است که نه فقط در اسلام، بلکه نزد همه ادیان الهی دارای حرمت و منزلت و وجوب شرعی است و در کتب مقدس همه آنها توصیه شده است. مسیحیان و یهودیان به پوشیده بودن موی زنان اهمیت بسیار می‌دادند و آن را از نشانه‌های عفت زن برمی‌شمردند. در کتاب «تلمود» که یکی از کتاب‌های دینی و مقدس یهودیان است، بر اهمیت حجاب زنان تاکید شده است.(1) در آیین مسیحیت هم زنان دارای پوشش بودند. جُرجى زِيدان ، مورّخ عربِ مسيحى در اين باره مى‌گويد:
«اگر مقصود از حجاب، پوشانيدن تن و بدن است، اين وضع، قبل از اسلام و حتى پيش از ظهور دين مسيح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقى مانده است.»(2)
مسيحيت، نه تنها احكام شريعت يهود در مورد حجاب زنان را تغيير نداده، بلكه قوانين شديد آن را نيز استمرار بخشيده و حتّى در برخى موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأكيد بيشترى، وجوب حجاب را مطرح ساخته است؛ زيرا در شريعت يهود، تشكيل خانواده و ازدواج، امرى مقدّس محسوب مى‌شد. در كتاب «تاريخ تمدن» ويل دورانت آمده است :
«.... در آیین یهود، ازدواج در سن بيست سالگى واجب بود؛ اما از ديدگاه مسيحيت كه تجرّد، مقدس شمرده شده است، جاى هيچ شبهه‌اى باقى نخواهد ماند كه براى از بين رفتن تحريك و تهييج، اين مكتب، زنان را به رعايت پوشش كامل و دورى از آرايش و تزيين، به صورت شديدترى فراخوانده است.»(3)
تصويرهايى كه از پوشاك مسيحيان و مردم اروپا انتشار يافته است، به وضوح نشان مى‌دهد كه حجاب در بين زنان، كاملاً رعايت مى‌شده است. براون و اشنايدر، در كتاب «پوشاك اقوام مختلف»، برخى از تصاوير مربوط به زنان مسيحى را آورده‌اند كه نشان مى‌دهد همگى آنها داراى لباسى بلند و پوشش سر هستند.(4) همچنان كه قرن‌ها تصاوير مريم مقدّس و ديگر مادران مقدّس و راهبه‌هاى بزرگ، با پوشش، ترسيم شده است و هم اكنون، لباس رسمى زنان خدمتگزار خداوند (راهبه) در مسيحيت، بسيار پوشيده است و سنّتى مسيحى در سراسر جهان شناخته شده كه زنان، به ویژه در هنگام دعا، همچون مريم مقدس، موى سر خود را مى‌پوشانند و اين البته از تعاليم انجيل است.
در انجیل از زنان خواسته شده به‌خصوص وقتی مشغول عبادت با خدا هستند سر خود را بپوشانند.
تِرتولیانوس (از آباء کلیسا، متوفی ۲۲۵ میلادی)، در اثرش تحت عنوان: «درباره پوشش زنان»، زنان مسیحی را ملزم می‌کرد در لباس پوشیدن، آرایش مو، راه رفتن و استفاده از زیورآلات همانند زنانِ مشرک نباشند.(5)
در فرهنگ‌نامه‌ی لاروس، حجاب زنان یونان، پوششی بوده که تا روی پای آن‌ها را می‌پوشانده است.(6) در آن زمان، زنان قبل یا بعد از ازدواج اجازه نداشتند بدون حجاب در خارج از منزل حاضر شوند. در برخی از دوره‌ها پوشش زن به صورت پارچه‌ای بلند و سیاه از سر آنان تا روی پا ادامه داشته و فقط دو جای خالی برای چشم‌ها در نظر گرفته می‌شد. زنان رومانی پوشش محکم و بلندی از پارچه‌ی سیاه بر تن می‌کرده‌اند. آنان که پیرو آیین رهبانیت و ریاضت بودند، اعتقادشان این بود که: «رسیدن به منبع حقیقت و خدا تنها از راه دور شدن از مواهب و لذات دنیایی امکان‌پذیر است.» بر اساس این اعتقاد، مرد از نگاه به زن امتناع می‌ورزید و زن نیز برای دور ماندن از چشم مرد، خود را می‌پوشاند. یکی دیگر از دلایلی که بعضی مورخین برای حجاب زن در دوران باستان تعریف کرده‌اند، فعالیت اقتصادی زنان بوده است. حجاب، زنان را در برابر نگاه دیگران محافظت می‌کرد و به آنان در عرصه اجتماع، امنیت می‌بخشید.
نوع حجاب در ادیان و فرهنگ‌ها متفاوت بوده است. بنابر متون تاریخی، در حکومت‌های قدیم بیزانس روم و شاهنشاهی ساسانی ایران، حجاب برای زنان به معنای پوشاندن بدن و موی سر بوده است. اصطلاح «آفتاب مهتاب ندیده» صفت زنان دربار شاهان ساسانی بوده که حتی هنگامی که از خانه بیرون می‌آمدند نیز غریبه‌ها موفق


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir