ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 143   مهر ماه 1396
 

 
 

 
 
   شماره 143   مهر ماه 1396


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 1425 بارزمینه های هجرت ...
امام: ....برای من جایز نیست که زنده باشم اما سکوت کنم. می بینید چگونه به خدا و مردم جواب می دهم، فقط با انجام دادن تکلیف و قیام به مسؤولیتم.... هنگامی که گفتند سکوت کنید تا بتوانید در عراق زندگی کنید من فهمیدم که حتی یک روز سکوت کردن نیز مضر است و محال است که من این را قبول کنم....


تعداد نمايش: 1475 بارتعلقات صهیونیستی هویدا
اميرعباس هويدا از طرفي به فرقه بهائیت تعلق داشت و تلاش براي تعالي دولت صهيونيستي اسرائيل از وظايف فرقه‌اي او بود، و از طرف ديگر نيز، خانواده مادري او، از خدمتگذاران تشكيل دولت اسرائيل بودند.


تعداد نمايش: 1422 بارپرونده «شریف امامی» در انقلاب
دولت شريف امامي آمده بود که مملكت را آرام كند. ولی اوضاع را بد و بدتر از پيش كرد و آن حركت‌ها و تشنج‌‌هاي گاه و بي‌گاه دوره آموزگار به تشنج و اعتصاب و تظاهرات سازمان يافته‌اي تبديل گرديد كه ديگر مقاومت در برابر آن ناممكن مي‌نمود. شاه گفته بود: ما دوبار شريف امامي را نخست‌وزير كرديم و هر دو بار كشور دچار هرج و مرج شد!


تعداد نمايش: 1514 بارسهم اسرائیل در جشن‌ تاجگذاری، جشن2500 ساله و جشن هنر
اسرائیل در جشن تاجگذاری شاه، یک هیات رقاص را به عنوان نمایندگان خود به تهران فرستاد، در جشن هنر، طراح برهنه شدن بعضی بازیگران در نمایشنامه ها اسرائیلی بود و در جشن 2500 ساله، برنامه ریز اصلی، سازنده موسیقی مراسم و مسئول کمیته امنیتی جشن، اسرائیلی ها بودند.


تعداد نمايش: 1461 بارنقش سفارتخانه های انگلیس و آمریکا در کشتار خونین 15 خرداد
ساعاتی قبل از آغاز عملیات سرکوب خونین مردم در قیام 15 خرداد، اسدالله علم، نخست وزیر تماسهای متعددی با سفارتخانه‌های دو کشور انگلیس و آمریکا برقرار کرده و نظر آن کشورها را درباره چگونگی برخورد با تظاهرکنندگان و مخالفان رژیم پهلوی جویا شده بود. پس از تأیید عملیات از سوی آن کشورها بود که اسدالله علم در به خون کشیدن مخالفان رژیم تردیدی به خود راه نداد...


تعداد نمايش: 1419 بارکارنامه شهید دیگری از جبهه محراب
آیت الله اشرفی اصفهانی پیش از شهادت، از دو سوء قصد منافقین جان سالم به در برده بود. سومين سوء قصد در روز جمعه 23 مهر 1361 بود. هنگامى كه وی خطبه اول نماز را آغاز كرده بود ناگهان يك نفر به طرف وى هجوم آورده، ايشان را در آغوش گرفت و بر اثر انفجار نارنجك، آیت الله اشرفى در حالى كه به صورت سجده به زمين افتاده بود به شهادت رسيد.


تعداد نمايش: 1457 بارتاریخ حجاب و بی حجابی در ایران
حجاب زنان در تمامی ادوار تاریخ کشورمان از جمله دورهٔ مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، صفویان، زندیه و قاجاریه نمایان بوده است. ناصرالدین شاه با سفرهای خود به غرب و بابی‌ها و بهایی‌ها با ماموریتی که داشتند، بانی بی حجابی در کشور شدند و رضاخان پهلوی با اجباری کردن بی حجابی، به این روند استعماری رسمیت بخشید.


تعداد نمايش: 1375 بارجنگ شهرها، جنگ نفتکش‌ها، و...
در جریان جنگ شهرها، حدود پنج هزار نفر از مردم غیر نظامی شهرهای کشورمان در حملات هوایی رژیم صدام به مناطق مسکونی به شهادت رسیدند. همچنین در طول دورہ ھای مختلف جنگ نفتکش‌ها بیش از هزار کشتی مورد اصابت بمبها و موشکهای عراقی قرار گرفتند.


تعداد نمايش: 1462 بارتاریخچه باستان شناسی در ایران
در طول ۵۰ سال از ۱۳۰۷ تا ۱۳۵۷، در حدود صد گروه باستان شناسی، از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، ایالات متحده امریکا، بلژیک، ژاپن، سوئد، کانادا و اتریش در مناطق مختلف ایران دست به حفاری زدند و آثار گرانقدر بسیاری از تمدن ایران را به موزه های کشورهای خود منتقل کردند.


تعداد نمايش: 1481 بارسفرنامه های حج در ادب فارسی
ادبیات سفرنامه نویسی در دورهٔ قاجاریه به شکل چشمگیری رشد کرد. از دلایل مهم آن توجه اندیشمندان آن زمان به سفرنامه هایی بود که به زبانهای اروپایی نوشته شده و به دست آنها می رسید. شماری از این سفرنامه ها به دستور ناصرالدین شاه و دیگر درباریان ترجمه شده که نسخه هایی از آنها در فهرست آثار خطی کتابخانهٔ ملی ایران و کتابخانه های دیگر موجود است.


تاریخ نگاران بهایی
شاید یکی از وجوه کمتر حساسیت برانگیز و تا حدودی نادیده گرفته شده ی فعالیت تشکیلات بهائیت در ایران، تلاش این جریان برای کنترل حوزه ی تاریخ نویسی یا حداقل ورود جدی به این عرصه مهم پژوهشی از آغاز پیدایش تاکنون است. این تشکیلات نگاهی کارکردگرا و هدفمند به تاریخ داشته و بیش از هر گروه و فرقه ی دیگری از تاریخ به مثابه ابزاری سیاسی و حتی تبلیغی استفاده کرده است؛ لذا تاریخ نویسی تشکیلات بهائیت را می توان در چند بستر و فضا مورد بررسی قرار داد:
۱) تاریخ از منظر درون تشکیلاتی. (تبلیغی و تبشیری)
۲) تاریخ در ارتباط با اسلام و تشیع
۳) رجوع به تاریخ برای فشار بر نظام جمهوری اسلامی
۴) تاریخ برای جریان سازی سیاسی - فرهنگی
تاریخ نویسان تشکیلات بهائیت در هر کدام از حوزه های فوق، ماموریت مشخصی را پی گرفته و تاکنون کتابهای زیادی را تالیف کرده اند. در بخش درون تشکیلاتی، آثار تاریخ نویسان بهائی بیشتر ناظر به بازنویسی تاریخ دینی این فرقه و زندگی شخصیتهای آن است که بیش از آنکه دغدغه های علمی- تاریخی در تألیف آنها نقش داشته باشد، بر تقویت مبانی اعتقادی اعضای تشکیلات ناظرند. این کتابها فاقد مبانی علمی تاریخ نویسی اند و بر مشاهدات و روایات شفاهی از زندگی کسانی مانند علی محمد باب، حسینعلی نوری معروف به بهاءالله، طاهره قرهٔ العین و... متکی هستند.
کتابهای تاریخ بهائیت در این بخش برای مطالعه اعضای معمولی و عادی تشکیلات نوشته شده و جنبه ی تعلیماتی و اعتقادی دارند. به همین دلیل دارای ادبیات و سبک نگارشی خاصی هستند که شباهت زیادی به سبک تاریخ نویسی مسلمانان و مسیحیان در سیره نویسی و... دارند.
بخش دیگری از کتابهای تاریخی تشکیلات بهائیت جنبه ی کلامی داشته و بیشتر به منظور دفاع از باورهای اعتقادی بهائیت در برابر مسلمانان و نقد باورهای فقهی و کلامی تشیع تالیف شده اند. در این کتب بیشترین حملات به روحانیت صورت گرفته است. بیشترین تمرکز تاریخ نویسی تشکیلات بهائیت در حوزه های «تاریخ به مثابه ابزار سیاسی» و «تاریخ برای جریان سازی» بوده و در سالهای اخیر به طور قابل تأملی بر حجم آنها افزوده شده است. بررسی ها نشان می دهد که دو موضوع اخیر بیش از سایر دلایل در رجوع به تاریخ و اصولا تاریخ نویسی برای تشکیلات بهائی از آغاز تا به امروز اهمیت دارد.
نگاه جریان بهائیت به تاریخ، تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران بوده و این تشکیلات به راحتی مسیر و موضوع خود را با حفظ اصول و اهداف خود تغییر داده است. به طور مثال اولویتهای این تشکیلات در دوره های مشروطیت، دوره ی پهلوی و انقلاب اسلامی متفاوت بوده و تاریخ نویسان این تشکیلات بر اساس نیازهای سیاسی روز، موضوع خود را انتخاب کرده اند. در دوره ی مشروطیت تضعیف روحانیت، تحریف تاریخ معاصر، بزرگنمایی نقش اعضای تشکیلات در رویدادهای سیاسی اولویت بیشتری دارد. در دوره ی پهلوی به دلیل نزدیکی تشکیلات به دربار پهلوی و آزادی عمل بیشتری که پیدا کرده بودند از تاریخ برای تقویت مبانی فکری و خواستگاه اجتماعی خود بهره برده و نهایتاً تضعیف تشیع و روحانیت را دنبال می کردند. در دوره انقلاب اسلامی ، تحریف تاریخ معاصر، شخصیت سازی، طرح دعاوی حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی و روزآمد کردن این جریان به روش تاریخ سازی از شخصیتهای بهایی را دنبال کرده است.
به همین دلیل در همه ی همایشی های پیرامون تاریخ معاصر در خارج کشور به وضوح ردپای این جریان برای بستر سازی در خصوصی تاریخ معاصر دیده می شود. تاریخ نویسان بابی، بهائی و ازلی از دوره ي مشروطیت با رخنه در میان جریان روشنفکری به ارائه ی روایتی خاصی از تاریخ معاصر خصوصا در مورد رجال پرداختند که تا کنون نیز تبعات منفی آن دیده می شود.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir