ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 103   خرداد ماه 1393
 

 
 

 
 
   شماره 103   خرداد ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 1248 بارآخرين ضربان قلب امام
... ضربان قلب نامنظم شده بود ، فشار خون افت شديد داشت ، درمانها بدون اثر مانده بود ، كار به مرحله تنفس مصنوعي رسيد ، حال عمومي امام بسيار وخيم شده بود ، امام بيهوش شدند ، هر لحظه انتظار حادثه‌اي دردناك وجود داشت ، نوار قلبي ايست كامل را نشان داد ، قلب در ساعت 23/10 دقيقه شب براي هميشه بازايستاد و ....


تعداد نمايش: 1314 بارحاشيه هاي يك نامه
گزارش خلعتبري وزير امور خارجه به شاه مبني بر اينكه امام خميني در رساله عمليه خود سلطنت را غير شرعي اعلام كرده و اين نظر در چاپ جديدي از توضيح‌المسائل ايشان چاپ و نشر شده ، دليل نگارش نامه توهين آميز به امام خميني در روزنامه اطلاعات بوده و فرهاد نيكخواه،‌ معاون سابق وزارت اطلاعات كه در وزارت دربار هويدا دفتر و دستك داشت نويسنده آن بود .


تعداد نمايش: 1349 بارروانشناسي امام خميني نسبت به مسائل پزشكي
امام خميني هيچ‌گاه از سلامت جسم به عنوان قالب روح و روان غفلت نمي‌ورزيدند . هميشه در رابطه با حركات و سكنات خويش اعم از خوراك و پوشاك و ورزش ، ارتباط آن را با سلامتي هم جويا مي‌شدند. براي نظرات پزشكان احترام خاصي قائل بودند . به متخصصان داخلي اعتماد فراوان داشتند و آنان را بر پزشكان خارجي ترجيح مي دادند و .....


تعداد نمايش: 1585 باررضا شاه : از هرچه زن چادري است بدم مي‌آيد !
رضاشاه : نزديك دو سال است كه اين موضوع ـ كشف حجاب ـ سخت فكر مرا بخود مشغول داشته است خصوصاً از وقتي كه به تركيه رفتم و زنهاي آنها را ديدم كه «پيچه» و «حجاب» را دور انداخته‌اند ديگر از هر چه زن چادري است بدم آمده است . اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقي و پيشرفت مردم است...


تعداد نمايش: 1366 بارريشه‌هاي تجزيه خاك ايران در ادوار گذشته
گسستهاي فرهنگي ، يورش اقوام غير بومي ، تعرضات و دخالتهاي همسايگان و بيگانگان ، ضعف دولت مركزي همراه با فقدان يك ساختار منظم و نظام‌مند در داخل كشور ، از جمله عوامل تجزيه خاك ايران در ادوار گذشته بوده است .


تعداد نمايش: 1279 بارغربگرايي و غربزدگي
انگيزه رويكرد ايران به غرب ناشي از عقب‎ماندگيهاي نظامي، صنعتي، اقتصادي، آموزشي و تقويت اين زمينه‎ها حتي براي مقابله و يا رقابت و يا خودكفائي، با دنياي سرمايه‎داري غرب و نه وابستگي صرف در زمينه‎هاي مزبور به آنان بوده است. اما دست‎پروردگان جديد همين نظام آموزشي كه بعدها در مصدر امور قرار گرفتند، غربگرايي را تبديل به غربزدگي كردند.


تعداد نمايش: 2168 باركاپيتولاسيون؛ تعرض به حاكميت كشورها
برخي از دولتهاي قدرتمند مثل امريكا نسبت به نظام حقوق بين‌الملل نيز ترديدهايي دارند. براي مثال كنگره امريكا و دادگاه عالي امريكا معمولاً خود را در جايگاهي بسيار رفيع تر و از نظر قضايي در موقعيت بالاتري مي‌بينند ! امروزه حتي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي جديدي پديد آمده كه به موجب آن رويدادهايي كه آثار جاني و مالي دارد بر طبق قوانين داخلي كشور ميزبان مورد رسيدگي قرار نمي‌گيرد بلكه براساس كميسيونهاي مختلط رسيدگي مي شوند. اين‌ها خدشه‌هاي جديدي بر مؤلفه‌ حاكميت كشورهاست.


تعداد نمايش: 2268 بارگزارش كاردار آمريكا از روحانيت ستيزي رضاشاه
.... شاه همچنان به جنگ خاموش ولی مؤثرش بر ضد قشر روحانی ادامه می‌دهد.... ملاهاي بانفوذ ربوده مي شوند و معمولا باز نمي‌گردند .... تا زمانی که شاه زمام امور را در اختیار دارد ، می‌تواند مخالفت‌ها را سرکوب کند؛ ولی آنچه با سرنيزه ایجاد مي‌شود دوام چنداني نخواهد داشت و مردم هرگز نمی‌توانند به شاه و به نهادهاي كشورشان اعتماد کنند، لذا هیچ حسن نيت پايداري به وجود نخواهد آمد.....


تعداد نمايش: 1255 بارگفت و گوى امام خميني با آیت‏الله حکیم در نجف
یکى از مشکلات اساسى در مسير مبارزه با رژيم شاه ، سایه سکوت بر حوزه علميه نجف و بخش اعظم روحانیت و مراجع در ایران بود. حاکمیت ارتجاع بر اوضاع نجف به حدى بود که امام خميني دوران اقامت خود را در نجف از تلخ‏ترین دوران حیات خود ‏ناميده‌اند.


تعداد نمايش: 1606 بارنقد كتاب
«تحرير تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي ايران»

بنگاه خبري بی بی سی در این کتاب با مطالبی که گردآورده تلاش کرده از ابعاد خيانتهايي كه دولتهاي سلطه‌گر به ويژه انگليس بر ملت ايران روا داشته‌اند، بکاهد. در این کتاب ارگان تبليغاتي لندن هنرمندانه سعی کرده تا حكومتي را كه سياست خارجي‌اش با اتكاء به سياه‌ترين ديكتاتوريها بر چپاول و غارت ملتها استوار بوده است ، تطهير كند . با اين وجود کتاب حاضر داراي بعضی اطلاعات نیز هست كه مي‌تواند براي محققين و پژوهشگران تاريخ مفيد واقع شود.


اعتراف به بيداري اسلامي

حوادث دهة نخستين انقلاب (1357 ـ 1367) صحت ارزيابي ميتران را نشان داد. امواج جهاني انقلاب اسلامي گسترش يافت و حضور خود را به عنوان واقعيتي انكارناپذير به نمايش گذارد.
در سراسر جهان اسلام، انقلاب اسلامي داراي پيش زمينة تاريخي ـ فرهنگي ژرف و سنت‌هاي مبارزاتي غني بود. براي نمونه، در آغاز قرن بيستم ميلادي، جنبش «اتحاد اسلام» (ساركات اسلامي) در اندونزي در ميان توده‌هاي مردم نفوذ ميليوني داشت. اين جنبش چنان نيرومند بود كه «كمينترن» درصدد اتحاد با آن برآمد و در سال 1923 به رهبري حزب كمونيست اندونزي توصيه كرد كه نامه‌اي به چوكروآمينوتو، رهبر برجسته «ساركات اسلامي»، بنويسد و به هر طريق شده با جنبش اسلامي متحد شود. كميتة اجرائيه كمينترن در رهنمود خود به رهبري حزب كمونيست اندونزي نوشت :
«شما خوب مي‌دانيد كه ما چه اهميت عظيمي براي جنبش «ساركات اسلامي» قائل هستيم. حاجت به پافشاري بر اين نكته نيست... مشكلاتي كه دو يا سه تن از رهبران «اتحاد اسلامي» بوجود خواهند آورد در مقايسه با آنچه كه، در جلب حمايت توده‌هاي پيرو «اتحاد اسلامي»، ما به دست خواهيم آورد، ناچيز خواهد بود.»
كمينترن تأكيد كرد كه جنبش «اتحاد اسلامي» اندونزي به هيچ‌روي يك حركت بورژوازي ملي نيست و داراي آرمان‌هاي ضد سرمايه‌داري است. روشن است كه اين توصيه كمينترن صرفاً به دليل پايگاه نيرومند جنبش انقلابي اسلام در اندونزي و با نيت بهره‌گيري از آرمان‌هاي ضدغربي و ضدسرمايه‌داري آن در جهت اهداف انترناسيونال كمونيستي بود و طبعاً با استقبال رهبري جنبش اسلامي مواجه نشد.
در دنياي معاصر عرب نيز، انقلاب اسلامي زمينه‌هاي نيرومند داشت. در آغاز دوران معاصر، روشنگر بزرگ مسلمان، سيد جمال‌الدين اسدآبادي، يكي از مراكز اصلي فعاليت خود را در مصر ـ قلب فرهنگي و ايدئولوژيك دنياي عرب ـ قرار داد و از آن زمان اسلام بعنوان يك جريان نيرومند سياسي ـ اجتماعي در مبارزات استقلال‌طلبانه اعراب جايگاهي رفيع يافت. ظهور «ناسيوناليسم عربي» جمال عبدالناصر، در يك مقطع كوتاه و گذراي تاريخي، تا حدودي ايدئولوژي اسلام انقلابي را تحت‌الشعاع قرار داد؛ و اين بيشتر با حربه‌هاي سياسي ـ دولتي و بويژه با شهادت انديشه‌پرداز بزرگ جنبش اسلامي عرب ـ سيد قطب ـ بود. با شكست «ناصريسم»، جهان عرب خود را با خلاء عميق ايدئولوژيك مواجه ديد و ناكامي ملي‌گرايي و قوم‌گرايي را در عمل آزمود. پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، اين اخگر نهفته در زير خاكستر سالها مبارزه را دگرباره شعله‌ور ساخت.
در سال 1361، اريك رولو، اسلام‌شناس فرانسوي، در مقاله‌اي در نشريه «مطالعات فلسطين» نوشت :
«پس از فوت جمال عبدالناصر، خلائي در خاورميانة عربي پديد آمد كه رهبران ناسيوناليست و ملي‌گراي عرب و يا احزاب چپ‌گرا و ماركسيست نتوانستند آن را پر كنند و در پايان اسلام در عرصة مبارزات سياسي ظاهر شد و آن خلاء را پر كرد.»
پروفسور جيمز بيل، محقق آمريكايي، در فصلنامه «مسائل خارجي»، نشريه وزارت خارجه آمريكا، امواج پوياي انقلاب جهاني اسلام را چنين توصيف كرد :
«موجي از هيجان توده‌اي اسلام را فراگرفته است؛ از يوگسلاوي و مراكش در غرب، تا اندونزي و مالزي و فيليپين در شرق. » اين اسلام نوظهور كه به لحاظ ظاهري يكپارچه نيست، ولي به لحاظ ايدئولوژيك منسجم است، در انقلاب 1978 ـ 1979 ايران، در اشغال مسجدالحرام در مكه در نوامبر 1979، در جنگ چهارسالة افغانستان اشعال شده توسط شوروي، در ترور انورسادات در اكتبر 1981، در مقاومت قهرآميز لبنان در سالهاي 1983 ـ 1984، انعكاس يافته است. اين نيروي توده‌اي، كه غالباً بعنوان «اسلام بنيادگرا» توصيف مي‌شود، از مرزهاي جغرافيائي گذشته، ايدئولوژي سياسي و رژيم‌هاي ملي را نيز فرا گفته است.


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir