ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 15   خردادماه 1386
 

 
 

 
 
   شماره 15   خردادماه 1386


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
اظهارات چامسكي درباره ايران

«نوام چامسكي» زبان‌شناس، نويسنده و متخصص در امور سياست خارجي آمريكا است. وي اخيراً در مصاحبه‌اي با «مايكل شنك» خبرنگار آمريكائي نقطه نظرهاي خود را درباره تحولات ايران، كره شمالي، ونزوئلا و عراق و عملكرد آمريكا در قبال اين كشورها بيان كرده است.
چامسكي در بخش ايران، به حقائقي اعتراف كرده كه خواندن اظهاراتش خالي از لطف نيست. وي در اين مصاحبه كه در تاريخ 9 فوريه 2007 / 20 بهمن 1385 برگزار شد، در مورد علت تيرگي رابطه آمريكا با ايران گفته است:
ايران يك كشور مستقل است و اين استقلال براي آمريكا قابل تحمل نيست. واژه استقلال در ادبيات داخلي آمريكا به منزل گستاخي و سرپيچي موفقيت‌آميز است. درست مانند كوبا. بخش عظيمي از مردم آمريكا موافق ايجاد روابط ديپلماتيك با كوبا هستند اما دولت آمريكا اجازه چنين امري را نمي‌دهد. حتي استقلال ويتنام نيز دليل حمله آمريكا به آن كشور بود. زيرا از ديدگاه آمريكا، توسعه استقلال مي‌تواند ويروسي باشد كه ديگران را نيز آلوده كند.
آمريكائيها مي‌خواهند منابع نفت و گاز خاورميانه را تحت كنترل خود داشته باشند حتي اگر آمريكا از انرژي خورشيدي استفاده كند، باز اين اصل را در خاورميانه‌ رها نخواهد كرد. ديك چني معاون رئيس جمهور اخيراً اعلام كرده بود كه كنترل لوله‌هاي نفت و گاز، ابزار تهديد و باج‌خواهي است. اين سياستي است كه آمريكائيها از اولين روزهاي پس از جنگ دوم جهاني دنبال كرده‌اند. آنها اگرمنابع انرژي خاورميانه را در كنترل خود داشته باشند، نسبت به رقباي صنعتي خود داراي حق وتو خواهند شد.
چامسكي مي‌گويد:
مسئله تنها اين نيست كه ايران منابع مهمي را در اختيار دارد و بخشي از نظام انرژي جهاني است. بلكه واقعيت اين است كه ايران از اطاعت آمريكا سرپيچي كرده است. ايالات متحده دولت پارلماني را در ايران ساقط نمود و به جاي آن يك ظالم بي‌رحم را بر سر كار آورد و او را كمك نمود تا قدرت هسته‌‌ايش را توسعه دهد. همان برنامه‌هائي كه امروز به عنوان «تهديد» مطرح مي‌شوند، سالها مورد حمايت آمريكا قرار داشتند. ديك چني، پل ولفوويتز، كيسينجر و ديگران در دهه 1970 تا زماني كه شاه بر سر قدرت بود، او را حمايت و تقويت كردند. وقتي هم كه ايراني‌ها شاه را از اريكه قدرت به زير كشيدند و صدها روز گروگانهاي آمريكائي را نزد خود نگاه داشتند‌، به عنوان مجازات ايران، به حمايت از صدام حسين برخاستند و از جنگ او عليه ايران پشتيباني كردند. آنها اين سياست را كماكان ادامه مي‌دهند. زيرا ايران در برابر آمريكا، مستقل عمل مي‌كند. اين در حالي است كه 75 درصد مردم آمريكا خواهان بهبود رابطه با ايران هستند و شركتهاي انرژي آن كشور نيز خوشحال خواهند شد كه مجوز بازگشت به ايران را بگيرند.
نوام چامسكي در بخش ديگري از اين مصاحبه با حمايت ضمني از اقتدار حزب‌الله لبنان گفت:
حزب‌الله لبنان يك عامل بازدارنده در برابر سياستهاي آمريكا و اسرائيل است و هدف اين دو كشور از حمله به لبنان حذف اين عامل بازدارنده است. آنها در تبليغات خود همواره اين عامل را با عنوان «حزب‌ا لله مورد حمايت ايران» ياد مي‌كنند ولي هيچ‌گاه از ا سرائيل به عنوان «اسرائيل مورد حمايت آمريكا» ياد نمي‌كنند. در حالي كه حمايت همه جانبه آمريكا از اسرائيل قطعي‌تر از حمايت ايران از حزب‌الله است.

این مطلب تاکنون 3081 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir