ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 10   دي‌ماه 1385
 

 
 

 
 
   شماره 10   دي‌ماه 1385


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
كمك 100 ميليون دلاري شيخ زائد به شاه در آستانه پيروزي انقلاب

يكي از دولتهائي كه تا آستانه سقوط رژيم پهلوي و پيروزي انقلاب اسلامي حامي شاه و رژيم او محسوب مي‌شد، حكومت امارات متحده عربي و شخص شيخ زائد بن سلطان آل نهيان حاكم اين دولت بود.
محمد يگانه رئيس كل بانك مركزي رژيم شاه و وزير دارائي اين رژيم كه كتاب خاطراتش اخيراً توسط مركز مطالعات خاورميانه دانشگاه هاروارد و به كوشش حبيب لاجوردي در مؤسسه انتشاراتي نشر ثالث منتشر شده به نمونه‌اي از حمايت رژيم شيخ زائد از شاه اشاره كرده است.
محمد يگانه، فرزند حاج محمد‌اسماعيل شكرچي از دولتمردان حكومت محمد‌رضا پهلوي بود. او فارغ‌التحصيل دانشگاه حقوق تهران و دانشگاه كلمبيا در كشور امريكا است و از سال 1949 وارد سازمان ملل متحد گرديد.
محمد يگانه در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در حكومت محمد‌رضا پهلوي مشغول به كار گرديد كه مهمترين آن‌ها رئيس كل بانك مركزي، وزارت آباداني و مسكن (1348)، وزير مشاور كابينه هويدا و وزارت دارايي دولت شريف امامي بود.
يگانه در كتاب خاطراتش مي‌نويسد:
يكي از كمكهاي شيخ زائد به شاه چك يكصد ميليون دلاري او به محمد‌رضا پهلوي در آستانه پيروزي انقلاب بود. به گفته يگانه اين چك به صورت كاملاً سري در زمان كابينه «شريف امامي» ارائه گرديد و تصور شيخ امارات اين بود كه مردم ايران به خاطر «كمبود نان» انقلاب كرده‌اند لذا حمايت مالي از شاه مي‌تواند سبب رسيدگي به مردم شود.
يگانه مي‌گويد شيخ زائد بسيار متمول بود و بسيار به شاه عبوديت داشت از اين رو دولت امارات به سفير خود در تهران پيغام داد چك 100 ميليون دلاري شيخ زائد را كه به اسم «محمد‌رضا شاه پهلوي» نوشته شده به وي تحويل دهد. اين دستور اجرا شد و شاه نيز چك را به شريف امامي داد و به او گفت «اين را ببريد و با نظر وزارت اقتصادي و دارائي به مصارف لازم برسانيد.»
يگانه افزود:
در آن زمان من عهده دار وزارت دارائي بودم. شريف امامي با من تماس گرفت از من خواست حساب محرمانه‌اي باز كنيم و اين پول را به آن حساب بريزم. من از شريف امامي خواستم بيشتر فكر كنم. بعد با اطرافيان خود از جمله با حسن عرب كه قائم مقام من بود مشورت كردم و به اين نتيجه رسيدم كه من به عنوان وزير اقتصادي و دارائي از نظر قانوني يك حساب بيشتر نمي‌توانم داشته باشم و آن حساب خزانه است كه تمام عوايد دولت بايد وارد آن شود وهر ديناري كه از آن خارج مي‌شود بايد با مصوبه مجلس يا مجلسين صورت گيرد. از اين رو موضوع را به اطلاع شريف امامي رساندم و از او خواستم در بودجه محرمانه‌اي كه در اختيار خودش قرار دارد، واريز كند. اما شريف امامي نهايتاً توصيه مرا پذيرفت و موافقت كرد كه اين پول به خزانه ريخته شود.

این مطلب تاکنون 3415 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir