ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 185   فروردين ماه 1400
 

 
 

 
 
   شماره 185   فروردين ماه 1400


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
پاسخ کوبنده دبیر کل سازمان ملل به محمدرضا پهلوی

ساجدی
روز 29 فروردین 1350 شجاع الدین شفا سخنگوی کمیته برگزارکننده جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت بسیاری از پادشاهان و روسای جمهور کشورهای جهان برای شرکت در این جشنها که مهرماه سال جاری برگزار می‌شود به تهران دعوت شده‌اند.(1) وی در پاسخ به این سئوال که آیا دبیر کل سازمان ملل نیز به این میهمانی خواهد آمد یا خیر، اظهار بی اطلاعی کرد.
واقعیت این بود که در آن زمان«اوتانت» دبير كل وقت سازمان ملل دعوت شاه براي شركت در اين جشنها را نپذيرفته بود. وی در پاسخ به دعوت محمدرضا پهلوی برای شرکت در جشنهای 2500 ساله با صراحت اعلام كرد: « در حالي كه نيمي از جمعيت كره زمين به سبب فقر با مرگ دست به گريبان هستند و در حال گرسنگي مطلق به سر مي‌برند، اين همه اسراف معني ندارد....»(2) این خبر در هیچیک از مطبوعات ایران آن زمان بازتاب نیافت.
یادآوری می شود هزینه کل مراسم برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورده شده است.(3) ممکن است امروز این رقم خیلی جلوه‌ای نداشته باشد ولی همین رقم در آن زمان معادل درآمد یک سال ۶۴۰ هزار نفر ایرانی بود.(4) این در حالی است که این ارقام به صورت واقعی خرج جشن‌ها و میهمانان نیز نشد‌. پرواضح است زمانی که حساب و کتاب دقیقی در کار نباشد حتماً فساد هم در آنجا لانه می‌کند و چنان که در برخی منابع گفته شد، بخش بزرگی از این مخارج غیر مضبوط به جیب شخصی برگزارکنندگان و دست اندرکاران رفته است.(5)
منابع:
1 - روزنامه اطلاعات، 29 فروردین 1350، شماره 13470، صفحه 1 و 12
2 - علی میرسعید قاضی، زندگينامه دبيران كل سازمان ملل، انتشارات دفتر مطالعات سياسي و بين‌‌المللي وزارت امور خارجه، 1378، ص 292
3 – ویلیام شوکراس، آخرین سفر شاه، نشر البرز، 1370، ص 48
4 – محمد سمیعی، نبرد قدرت در ایران، چرا و چگونه روحانیت برنده شد، نشر نی، 1399، ص 23
5 - محمد سمیعی، همان، همان صفحه

این مطلب تاکنون 1133 بار نمایش داده شده است.

فروردین 100 سال پیش


پاسخ کوبنده دبیر کل سازمان ملل به محمدرضا پهلوی


ریشه‌یابی اصرار آمریکا بر ایجاد «فضای باز سیاسی» در ایران


حق‌الزحمه‌ای برای قاتل!


اولين تشكيلات صهيونيستي در تاریخ ايران


نیم‌نگاهی به اقتصاد ایران در «عصر طلایی» پهلوی دوم


«سیا» پیش از صدور حکم شاه، از متن حکم خبر داشت!


روایت پژوهشگران خارجی و داخلی از پیشینه امراض ویروسی در تاریخ ایران


هدیه پانصد تومانی برای قرآن نخواندن!


معرفی کتاب: «مروری کوتاه بر تاریخ کتاب در ایران از آغاز تا کنون»


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir