ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 183   بهمن ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 183   بهمن ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
ساختمان انقلاب

گزارش: ساجدی
یکی از ساختمان های پر خاطره‌ای که نقش برجسته‌ای در انقلاب اسلامی ایران داشته، ساختمان شماره 110 خیابان آزادی تهران است؛ ساختمانی که در تقاطع خیابان های شادمهر و آزادی و در نبش شمال غربی این تقاطع قرار دارد. این ساختمان در روزهای پر التهاب سال 1357 نیمه کاره و محل تجمع مردمی بود که در تمامی راهپیماییهای سراسری آن سال به طبقات بدون حفاظ آن می‌رفتند و آن را صحنه حضور صدها هزار نفری خود قرار می‌دادند و همصدا با سایر مردم فریاد استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و سایر شعارهای انقلابی سر می‌دادند . این فریاد که توسط حاضران در 5 طبقه و بام این ساختمان ابراز می‌شد چنان هماهنگ بود که شعارها و فریادهای مردم در خیابان آزادی را که از مقابل ساختمان عبور می‌کردند، تحت الشعاع قرار می‌داد. در آن زمان هر تصویر بردار خارجی یا داخلی که مایل به ثبت خاطرات انقلاب بود و از آن مکان می‌گذشت از این ساختمان تصاویر جالبی تهیه می‌کرد. امروز نیز در تمامی کتاب‌های عکس که راجع به حوادث انقلاب سال 1357 منتشر شده می‌توان تصویر زیبای این ساختمان همراه با انبوه جمعیت حاضر در طبقات آن را مشاهده کرد. ذکر این نکته ضروری است که در سال 1357 نیز مانند امروز راهپیمایی‌های سراسری معمولا در طول خیابان‌های انقلاب و آزادی برگزار می‌شد و تا میدان آزادی ادامه می‌یافت. اینک 42 سال از آن روزهای خاطره انگیز می‌گذرد. قطعا بسیاری از ساکنین این ساختمان به ویژه آنهایی که صحنه‌های حضور مردم در انقلاب را در سال 1357 به چشم دیده و یا در آنها حضور یافته بودند هنوز آن روزها را به یاد دارند.
این ساختمان اکنون یک بنای اداری است و اماکنی چون آزمایشگاه، دفتر اسناد رسمی، پاساژ، مطب چند پزشک، دفتر پیشخوان خدمات دولتی، دفتر بیمه و... در آن به چشم می خورد. بعضی از اهالی و ساکنین این ساختمان که قدیمی‌تر از دیگران هستند از سابقه تاریخی این بنا در تحولات انقلاب اسلامی باخبرند و جوان‌ترها نیز سابقه بنا را از آنان شنیده‌اند. تصاویر فوق ساختمان مزبور را در دوران انقلاب و اکنون نشان می دهد.

این مطلب تاکنون 1148 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir