ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 179   مهر ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 179   مهر ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
معرفی کتاب«پیرامونی»

در روزهای اخیر و با اقدام خیانت‌کارانه رژیم‌های امارات متحده عربی و بحرین برای برقراری ارتباط دوستانه با رژیم غاصب صهیونیستی، موضوع مهم فلسطین دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و اهمیت آشنایی با نقشه‌ها و ترفندهای صهیونیستها برای نفوذ در کشورهای اسلامی را دوچندان کرده است.
موضوع کتاب «پیرامونی»، بررسی استراتژی رژیم صهیونیستی در منطقه تحت عنوان «دکترین پیرامونی» است که سال‌ها با شدت و ضعف از سوی این رژیم اجرا می‌شود. کتاب «پیرامونی» توسط «یوسی‌آلفر» به رشته تحریر درآمده است. آلفر در اطلاعات ارتش و سازمان جاسوسی «موساد» متعلق به رژیم صهیونیستی خدمت کرده و تا سال 1995 مدیریت مرکز مطالعات استراتژیک «جافی» در دانشگاه تل‌آویو را عهده‌دار بوده است. او از دست‌اندرکاران اجرا و احیای «دکترین پیرامونی» است و در جولای ۲۰۰۰، به عنوان مشاور ویژه نخست‌وزیر در گفت‌وگوهای کمپ‌دیوید خدمت کرده است. او نتایج پژوهش‌های خود درخصوص امور استراتژیک اسرائیل را در کتاب «پیرامونی» عرضه کرده است.
یکی از آثار ارزشمندی که قبلاً در همین زمینه انتشار یافته بود عنوان «استراتژی پیرامونی اسرائیل» را داشت و توسط استاد محمدتقی تقی‌پور گردآوری شده بود. آن اثر عمدتاً به اسرار عملیات پنهانی موساد با سیا و ساواک در خاورمیانه و آفریقا اختصاص داشت و مبتنی بر اسناد ساواک در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بود. ولی کتاب حاضر این راهکار را از زبان یک مقام اسرائیلی که خود درگیر این استراتژی است، تشریح می‌کند. «یوسی‌آلفر» که دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند با استفاده از تجربه خویش، این استراتژی را اکنون به عنوان یک راهکار حکومتی بیان می‌کند؛ راهکاری که هم اینک به گونه‌ای در حال اجراست
اصل «دکترین پیرامونی» بر نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای پیرامون این رژیم از راه‌های مختلف جهت دسترسی به اهداف این رژیم اشاره دارد.
آقای علیرضا سلطانشاهی مترجم کتاب «پیرامونی» از فعالان عرصه پژوهش در مباحث مربوط به فلسطین و صهیونیسم است و تاکنون آثار متعددی از وی در این حوزه چاپ و منتشر شده است. پان ترکیسم و صهیونیسم، از جولانگاه استر تا وادی صهیون، اسرائیلیات تاریخی، فروپاشی اسطوره هولوکاست، کتابشناسی فلسطین، کتابشناسی تفصیلی فلسطین (دوجلد)، یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی، و .... عناوین چند نمونه از کتابهایی است که توسط علیرضا سلطانشاهی به رشته تحریر درآمده است.
آقای سلطانشاهی در مقدمه این اثر می‌نویسد:
.... از سال ۱۳۷۶ در جهت تبیین اهداف «استراتژی پیرامونی رژیم صهیونیستی» فعالیت کرده و سلسله مقالاتی را در این رابطه انتشار داده و سپس این فعالیت علمی را به عنوان مسئول «مرکز مطالعات فلسطین» در ریاست جمهوری نیز ادامه داده است. طی این بیست و چند سال نیز آثار ارزشمندی دیگری در این حوزه منتشر شده است ولی مطلب یا کتابی از نگاه یک اسرائیلی در مورد استراتژی پیرامونی رژیم صهیونیستی تاکنون به رشته تحریر در نیامده بود و کتاب حاضر که کارنامه جامعی از این استراتژی را بیان می‌کند اولین بیان مهم راجع به این سیاست و استراتژی از زبان یک اسرائیلی است. «یوسی‌آلفر» اگرچه به دلیل جریان داشتن این استراتژی در منطقه، از طرح برخی مسائل به دلایل امنیتی و نظامی پرهیز می‌کند ولی افشاء روابط پنهانی اسرائیل با برخی کشورها از زبان یک اسرائیلی گویای واقعیت تلخی است که بر این منطقه با سوابق تاسف‌بار آن رفته است. مطالعه کتاب یوسی‌آلفر از آن جهت که هم اکنون صهیونیستها در حال اجرای نسخه جدید همین استراتژی در منطقه هستند، بسیار مهم و ضروری است. در این کتاب نویسنده اسرائیلی از برخی حقایق کمتر بیان شده نسبت به نفوذ و نقش اسرائیل در منطقه پرده برداری می‌کند. حقایقی که مطالعه آنها توسط محققان ما برای پژوهش‌های علمی و تاریخی بسیار مهم و کلیدی است. از جمله: حضور اسرائیلی‌ها در مراکش با سابقه طولانی، رابطه با سلطان‌نشین عمان، کمک‌های جدی برای تجزیه سودان با هدف دسترسی به منابع آب و نفت، حضور در اتیوپی، سومالی و مهم‌تر از همه کمک به سلطنت‌طلبان یمنی به همراه انگلیس و عربستان، حضور پرسابقه در کردستان عراق، رابطه با مارونی‌ها در لبنان، حمایت از اریتره و روند استقلال آن، و سایر کشورهای منطقه.
ایران بخش مهمی از کتاب «یوسی‌آلفر» را به خود اختصاص داده است. گویی وی ایران را پایه اصلی دکترین پیرامونی اسرائیل می‌داند. آلفر در این کتاب به فراز و فرود نگاه‌ها و اقدامات در برابر ایران می‌پردازد. این رویکرد و این نگرش، ما را با فضای تصمیم‌سازی استراتژیک در صحنه رسانه‌ای، نظامی و امنیتی اسرائیل آشنا می‌سازد.....
«یوسی‌آلفر» در این کتاب، عملکرد اسرائیل در قبال بیداری اسلامی را تشریح می‌کند و از این پدیده‌ به عنوان «ظهور اسلام سیاسی» یاد می‌کند.
وی در بخش نتیجه‌گیری کتاب موضوع دستیابی اسرائیل به کسب هویت سیاسی در منطقه را مطرح می‌کند و مطالبی را مطرح می‌سازد که حاکی از نگرانی استراتژیست‌های اسرائیلی در رسیدن به مشروعیت منطقه‌ای است. این در شرایطی است که افرادی همچون «بنی‌موریس» اسرائیلی آینده تاریکی را برای اسرائیل ترسیم کرده‌اند.
کتاب «پیرامونی» در 454 صفحه و در قطع رقعی توسط بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سال جاری(1399) چاپ و منتشر شده و با بهای 50 هزار تومان در اختیار محققان و پژوهشگران مسائل مربوط به فلسطین و صهیونیسم قرار گرفته است.

این مطلب تاکنون 1150 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir