ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 178   شهريور ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 178   شهريور ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
خاطره‌ای در باره رئيسعلي دلواري

رئیسعلی دِلواری از رهبرانِ قیامِ مردم جنوب ایران علیه دولت انگلیس پس از اشغال بوشهر در میانه جنگ جهانی اول بود. وقتی در کشاکش جنگ جهانی اول، نیروهای انگلیسی شهر بوشهر را اشغال کردند. علمای بوشهر فتوای جهاد علیه نیروهای انگلیسی دادند. رئیسعلی به همراه جمعی از تنگستانی‌ها، با نیروهای انگلیسی جنگید. حملات آن‌ها، شب‌هنگام و به صورت شبیخون بود و تلفات بسیاری به نیروهای انگلیسی‌ها وارد کرد.
رئیسعلی دلواری در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ش، به‌دست یکی از همراهانش کشته شد. سالروز شهادت او به عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نام‌گذاری شده است.
سرگرد نيلستروم، افسر سوئدي ژاندارمري ايران نیز كه براي گردآوري اطلاعات از جنوب ايران مأموريت داشت، در پايان روزهاي اقامت خود در شيراز، واقعه‌اي را بيان مي‌دارد كه نه تنها نشان‌دهنده عمق نهضت جنوب است، بلكه استمرار و تداوم مبارزات ضد استيلاي خارجي را در ايران در طي نسل‌هاي بعد، نشان مي‌دهد. وي نوشته است:
امروز به آرامگاه حافظ رفتم و تمام عصر را به تنهايي در آنجا نشستم. به هنگام بازگشتن در ميداني چند بچه را ديدم كه در پي هم مي‌دويدند، به هم که ‌رسيدند، دست به گريبان هم انداختند. شنيدم يكي مي‌گفت: «بیا كارمون رو ول كنيم، بريم رئيسعلي بشيم.» پس رئيس‌علي هنوز زنده است....
كريستوفر سايكس نویسنده انگلیسی نیز درباره رئيسعلي دلواري نوشته است:
«به قراري كه شنيده مي‌شود، رئيسعلي از جنگجويان دلير اين منطقه بوده است. شخصاً با همه قبايل و تيره‌هاي مختلف تنگستان تماس گرفته و همگي به او قول داده‌اند كه در پيكارهاي بعدي با او همكاري نمايند. رئيسعلي يكي از دليرترين سواران تنگستان بوده كه تا به امروز هم شرح شجاعت‌هاي بي‌سابقه او در همه جاي جنوب و در تمام قهوه‌خانه‌ها ورد زبان است.»
منبع: ایران و استعمار انگلیس، سومين همايش ايران و استعمار انگليس، مجموعه مقالات، بهار 1393، جلد سوم

این مطلب تاکنون 1167 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir