ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 178   شهريور ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 178   شهريور ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
اقتصاد عصر پهلوی در آینه مطبوعات آن زمان

سالهاست که تلاشی خزنده و برنامه‌ریزی شده برای تطهیر حکومت پهلوی جریان دارد. در این تلاش که به مدد گزارش‌های بدون منبع و ماخذ و فیلم‌های تقطیع شده راجع به تحولات عصر پهلوی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، تلاش شده تا معضلات و زشتی‌های حکومت پهلوی و آنچه که دلایل اصلی انقلاب مردم ایران علیه آن حکومت در سال 1357 بوده به فراموشی سپرده شود. بدیهی است در این تلاشها نه تنها اثری از گرانی و تورم افسارگسیخته عصر پهلوی نمی‌توان مشاهده کرد، بلکه اساساً تصویری از آن عصر ارائه می‌شود که نسلی که آن دوران را ندیده تصور کند آن زمان، ایران بهشت بوده است.
برای کسانی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند به راحتی نمی‌توان واقعیت‌های اقتصادی و شرایط زندگی مردم آن زمان را نشان داد. از این رو برای شناخت بهتر تورم دهه 1350 به سراغ روزنامه‌های این دهه رفتیم تا واقعیت اقتصاد ایران در این دهه را بهتر درک کنیم. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در دهه 1350 روزنامه‌ها تحت سیطره ساواک قرار داشتند و از درج اخبار منفی پرهیز می‌کردند، به همین دلیل پیدا کردن اخبار واقعی راجع به گرانی و تورم و فقر و بدبختی مردم در بین روزنامه‌های این دهه چندان آسان نیست، اما همین تعداد نیز می‌تواند برهم‌زننده این تصور پوشالی باشد که «قیمت خودکار یا کبریت طی سال‌های نخست‌وزیری هویدا (1343-1356) در همه جای کشور ثابت بوده است!»

این مطلب تاکنون 1230 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir