ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 176   تير ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 176   تير ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
سفیر آمریکا: سوق دادن مردم ایران به سوی غرب کار آسانی نیست

روز اول دی 1351 «ریچارد هلمز» رئیس سابق سازمان سیا به عنوان سفیر جدید آمریکا در تهران معرفی شد. ریچارد هلمز در 1292 متولد شد و در 1326 با تاسیس سازمان سیا به عضویت آن درآمد. با کودتای 28 مرداد 1332 به ریاست اداره اجرایی سیا برگزیده شد، در 1341 معاون عملیاتی سیا گردید و در 1345 به ریاست این سازمان رسید. او نزدیک به 7 سال عهده‌دار ریاست سیا بود، سپس در پی رسوایی واترگیت مجبور به استعفا از مقام خود شد و در اول دی 1351 به عنوان سفیر آمریکا همراه با همسر انگلیسی‌اش وارد تهران شد. دوران ماموریت هلمز در تهران تا دی 1355 که وی برای همیشه ایران را ترک کرد، ادامه یافت. بدین ترتیب چهارچوب مناسبات آمریکا با حکومت پهلوی در دهه 1350 تا سقوط شاه توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا - سیا – شکل‌دهی شد.
هلمز خاطراتی نیز از سال‌های سفارت خود در تهران دارد. او از جمله سیاستمدارانی بود که فرح پهلوی را به خاطر تلاش‌هایی که برای اشاعه تمدن غربی در ایران انجام می‌داد، سرزنش می‌کرد. او روحانیون را افراد باسواد می‌دانست و می‌گفت: در مقایسه با عکس روستانشینان که به کلی بی‌سواد هستند، روحانیون باسوادند.
هلمز در عین حال می‌گفت هیچ گاه نمی‌تواند ایرانیان را به درستی درک کند. زیرا آنان افکار بسیار عجیبی دارند. مثلاً حتی بانوانی که لباس‌های دوخت پاریس می‌پوشند و بریج بازی می‌کنند، ترجیح می‌دهند پیش از سفرهای خارجی خود ابتدا چادر به سر کنند و برای زیارت به مشهد بروند و توکل کنند. به همین دلیل یک بار به اتفاق همسرش «سینتیا» به مشهد رفتند و از بارگاه امام هشتم دیدن کردند. هلمز درباره اجتماع مردم در بارگاه امام رضا(ع) می‌نویسد: این صحنه بسیار موثر و آموزنده بود. مردم ضجه می‌زدند و علیرغم تراکم جمعیت تلاش می‌کردند دستشان را به ضریح برسانند و این در حالی است که عرق از سر و روی مردم می‌ریخت. بنابراین تلاش در سوق دادن چنین مردمی به سوی غرب کار آسانی نیست.
منبع: آخرین سفر شاه، ویلیام شوکراس، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، نشر البرز، 1370، ص 346 تا 348

این مطلب تاکنون 1252 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir