ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 174   ارديبهشت ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 174   ارديبهشت ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
یک ورق از تقویم تاریخ ایران: رادیو تهران 80 ساله شد

ایستگاه رادیویی تهران که در ساختمانی در محل بی‌سیم قصر قاجار (خیابان قدیم شمیران) توسط کارشناسان فنی آلمانی ساخته و با تمام تجهیزات و وسایل فنی پرداخته و آماده کار شده بود، روز 4 اردیبهشت 1319 در مراسمی با حضور هیات دولت، وزیر و روسای دربار، رئیس مجلس و جمع دیگری از سران کشور، با سخنان متین دفتری نخست‌وزیر و توسط محمد رضا پهلوی ولیعهد ایران، افتتاح شد.(1)
متین دفتری در سخنان خود گفت: «از این پس فاصله‌ای که پایتخت ما را از شهرستانهای اطراف و اکناف کشور و ایران ما را از دیگر کشورهای جهان دور نگه می‌داشت در میان نخواهد بود. اخبار داخلی و وقایع خارجی بی‌درنگ به اطلاع مردم خواهد رسید.»
صدای ایران یا رادیو تهران مشتمل بر یک فرستنده موج متوسط دو کیلوواتی برای تهران و یک فرستنده موج کوتاه برای شهرستانها و برای خارج از کشور بود. با افتتاح رادیو، دستگاه پخش صدای ایران، صبح و ظهر و شب سه بار در ساعات معین و محدود، برنامه اخبار و برنامه‌های متنوع پخش می‌کرد و از این زمان مردم ایران به رادیو، این مدرن‌ترین وسیله ارتباط جمعی دست یافتند و به «مارکنی» مخترع ایتالیایی که با استفاده از امواج مغناطیسی و اختراع رادیو، این خدمت بزرگ را به جهانیان عرضه داشت، درود گفتند.
به زودی بازار رادیو و رادیو فروشی رونق یافت و مردم به وسیله رادیو زودتر از خواندن روزنامه‌های خبری ایران در جریان خبرهای روز قرار می‌گرفتند. برنامه‌های آموزنده و برنامه‌های موسیقی و داستانسرایی و ورزشی نیز از رادیو پخش می‌شد. «طوسی حائری» نخستین سخنگوی زن و «محسن فرزانه» نخستین سخنگوی مرد رادیو بودند. رادیو آهنگسازان و نوازندگان و خوانندگان را هم شهرت بخشید. تنظیم برنامه موسیقی رادیو زیر نظر سرهنگ «غلامحسین مین‌باشیان» رئیس اداره موسیقی و رئیس هنرستان موسیقی قرار داشت که از استادان مسلم موزیک کلاسیک و موسیقی ایرانی بود.
رادیوهای کوچک و متوسط و بهترین رادیوهای چند موج مبلی با بهایی در حدود یکصد یا دویست و یا حد اکثر پانصد تومان خریو و فروش می‌شد. رادیو علاوه بر پخش اخبار، برای مردم یک وسیله آموزنده و سرگرم کننده بود ولی گاهی هم به صورت یک وسیله تبلیغاتی از آن استفاده می‌شد.
1 – روزنامه اطلاعات، 5 اردیبهشت 1319

منبع:سعید قانعی و محمد علی علمی، نخست‌وزیران ایران از صدر مشروطه تا فروپاشی دولت بختیار، انتشارات علمی با همکاری نشر آسونه، 1391، ص 353 و 354

این مطلب تاکنون 1397 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir