ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 174   ارديبهشت ماه 1399
 

 
 

 
 
   شماره 174   ارديبهشت ماه 1399


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
برگی از دفتر خیانت‏ های بنی‌‏صدر

سمیرا افراسیابی
دولت آمریکا در پی تسخیر لانة جاسوسی، دست به اقدام نظامی برده و با طراحی عملیاتی حساب شده در صدد بر آمد از طریق نظامی ناکامی های خود در برابر انقلاب اسلامي را جبران نماید . در ارديبهشت سال 1359 تعدادی از کماندو های آمریکایی با تجهیزات پیشرفته عازم ایران شدند اما به هنگام فرود در صحرای طبس دچار توفان شن شده و عملیات به شکست انجامید. پس از شکست عملیات، کاخ سفید اعلامیه ای به این شرح منتشر ساخت: "آمریکا در عملیاتی‎ ‎در صحرای طبس جهت آزادی جان گروگان های اسیر در ایران با شکست روبه رو شد و اسناد‎ ‎سری و مهمی در درون هلی کوپترها به جای مانده است".
اندک زمانی پس از‎ ‎پخش این اعلامیه از سوی کاخ سفید، به دستور مستقیم بنی‌صدر، رئیس جمهور وقت و فرمانده کل قوا، بالگردها و تجهیزات به جا مانده از عملیات آمریکایی ها در طبس‎ ‎بمباران شد و بدین ترتیب اسناد سری و مهم باقیمانده در آتش سوختند. علاوه بر امحای اسناد، محمد منتظر قائم، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب‎ ‎اسلامی یزد که برای بررسی مسئله در محل حادثه حاضر بود به شهادت رسید. یکی از همراهان وي در جریان این واقعه، در خاطرات خود چگونگی شهادت محمد را این گونه بیان داشته است: «... در یکی از بالگردها اشیای مختلفی پیدا کردیم. از جمله یک کلاسور که چند ورقه درجه بندی شده و مقداری هم رمز در آن بود... وقتی فانتومهای خودی آمدند و رفتند، محمد و من از بالگردها پایین آمدیم و به سرعت دور شدیم اما بلافاصله فانتومها برگشتند. ما روی زمین خوابیدیم و به حالت خیز درازکش پیش می رفتیم. عباس گفت : من تیر خوردم. بعد بلند شد ولی تلوتلو خورد و بر زمین افتاد. فرمانده شهید منتظر قائم هم در طرف دیگر خوابیده بود. رفت و برگشت فانتومها همچنان ادامه داشت. به طرف محمد برگشتم، دیدم که دست چپش قطع شده و پشت سرش افتاده است. او را صدا زدم ولی جوابی نشنیدم. چهره بسیار آرامی داشت. چشمانش تقریبا باز بود و لبانش مثل همیشه لبخند داشت، آن قدر آرام روی کتفش بر زمین افتاده بود که فکر کردم خواب رفته است، اما زیر بغل او پر از خون بود، فهمیدم محمد شهید شده و به آرزویش رسیده است. »

منبع:روزنامه رسالت 7 اردیبهشت 1390

این مطلب تاکنون 1442 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir