ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 170   دي ماه 1398
 

 
 

 
 
   شماره 170   دي ماه 1398


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
وزیر خزانه‌داری آمریکا: شاه «مرده متحرک» بود

روز 4 آبان 1358 مایکل بلومنتال وزیر خزانه‌داری وقت آمریکا ضمن سفر به خاورمیانه در جست‌و‌جوی دلارهای نفتی وارد تهران شد و با شاه ملاقات کرد. او شاه را یک سال پیش دیده و شاه با لحنی آمرانه درس‌هایی در باره لزوم نظم و قانون در امور دولتی به او داده بود. شاه گفته بود: «شما در ایالات متحده بلد نیستید چگونه کشورتان را اداره کنید.»
بلومنتال برای صرف ناهار به کاخ سلطنتی رفت او به زحمت توانست شاه را بشناسد. به جای پادشاه ورزشکار و مغرور و خوش قیافه 1977، با مردی بیمار و گیج رو به رو شده بود که نمی‌فهمید چه خبر شده است. شاه به بلومنتال گفت: «نمی‌دانم چه بکنم. نمی‌دانم آنها از من چه انتظاری دارند.» او این جملات را چندین بار تکرار کرد. گویی بر این باور بود که «آنها» هرکه می‌خواهند باشند ولی اگر به او بگویند چه بکند همه چیز درست خواهد شد. در میان این ناله‌های غم‌انگیز سکوت‌های طولانی و ناراحت کننده حکمفرما می‌شد و شاه به کف اتاق خیره می‌ماند. در نظر بلومنتال او مانند شبحی جلوه‌گر شده بود. بلومنتال پس از بازگشت به واشنگتن یکراست به دیدن برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر رفت و گفت: «شما یک مرده متحرک در آنجا دارید. ما در ایران چه می‌کنیم؟ آیا در موضع عقب‌نشینی هستیم؟ باید بدانی که دیگر نمی‌توانیم روی شاه حساب کنیم.»
اما کس دیگری وجود نداشت. در 25 سال اخیر سیاست غرب بر اساس کمک به شاه در نابود کردن هرگونه جانشینی برای حکومت او بود.

منبع:ویلیام شوکراس، آخرین سفر شاه، عبدالرضا هوشنگ مهدوی، نشر البرز، 1370، ص 16 و 17

این مطلب تاکنون 1484 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir