ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 169   آذر ماه 1398
 

 
 

 
 
   شماره 169   آذر ماه 1398


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
معرفی كتاب
«53 سال عصر پهلوى به روایت دربار»

از جمله مشهورات رایج در زمینه تاریخ معاصر ایران ، توصیفاتی است كه از اوضاع جامعه ایرانی (به ویژه اوضاع اقتصادی و اجتماعی) است كه گاه مكتوب و گاهی به صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده و در ذهن برخی به صورت بدیهی های تاریخی درآمده است ! امروزه به ویژه تلاش برای تطهیر پهلوی، یکی از تهدیدات واقعی و در حال روی دادن در سطح جامعه و فضای مجازی است. گروه هنر و ادبیات مركز اسناد انقلاب اسلامی، پیش از این سه جلد از دوره‌ی «دربار به روایت دربار» را با نام‌های «فساد سیاسی دربار»، «فساد اقتصادی دربار» و «فساد اخلاقی دربار» با هدف مقابله با این تهدید فرهنگی منتشر كرده است و اینك، چهارمین جلد، با هدف بررسی جامعه‌ای كه چنان درباری به آن حكومت می‌كرد، در در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران است. نگاهی به جامعه ایران در پنجاه و سه سال حكومت پهلوی به لحاظ ابعاد و شاخصه‌های درونی، از سطح معیشت و خدمات عمومی و رفاهی گرفته تا وضعیت آموزش و اداره و فرهنگی و.. البته از زبان و بیان رجال درباری، موضوع این اثر می‌باشد. نگاهی به جامعه ایران در پنجاه و سه سال حکومت پهلوی به لحاظ ابعاد و شاخصه های درونی، از سطح معیشت و خدمات عمومی و رفاهی گرفته تا وضعیت آموزش و اداره و فرهنگی و.. البته از زبان و بیان رجال درباری، موضوع این اثر می باشد.این اثر گامی کوچک در جهت ترغیب ساختن خواننده به کشف حقایق مستور است و در پرده تاریخ معاصر نقطه آغازی برای تحقیق و پژوهش جوانانی است كه مایلند به دانستن درباره هویت و تاریخ گذشته خود بدانند !
کتاب «٥٣ سال عصر پهلوى به روایت دربار» نگاهی است بر اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در طول پنجاه و سه سال حکومت پهلوی که به نقل از رجال دربار بازگو شده است. برای نمونه در بخشی از این خاطرات به صنعتی شدن اقتصاد ایران، انقلاب سفید شاه، اجرای اصلاحات ارضی و پیامدهای آن، افزایش قیمت نفت و افزایش صادرات نفتی کشورهای صادرکننده از جمله ایران از ابتدای دهه‌ی 50 شمسی، نیز پدید آمدن اختلاف طبقاتی در بین اقشار مختلف مردم، نابسامانی اوضاع اداری، رواج غرب‌گرایی، نظام بیمار آموزشی و نحوه‌ی برخورد حکومت با مذهب اشاره شده است.
کتاب «٥٣ سال عصر پهلوى به روایت دربار» که توسط ریحانه درودی در 194 صفحه به رشته تحریر در آمده و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است، از جمله آثاری است که در قالب یک مجموعه با هدف شناساندن حقیقت خاندان پهلوی به نسل جوان از سوی این مرکز به چاپ رسیده است.
كتاب‌هاي سير مطالعاتي مركز اسناد انقلاب اسلامي براي شناخت ماهيت دوره پهلوي و خلاصه اي كه اين مركز از اين كتاب ها آورده، شامل عنوان هاي زير است:
- «سرگذشت ديكتاتور» اين اثر بخش‌هايي از زندگي عبرت‌آموز رضاخان پهلوي را به تصوير مي‌كشد. آشنايي با شخصيت رضاخان و مراحل زندگي‌ش، تصوير روشني از وضعيت اسفبار ايران را در دوران وي ارائه مي‌دهد. با مطالعه‌ اين كتاب پي مي‌بريم كه چگونه يك قزاق دون‌پايه به خاطر خشونتي كه عليه مردم كشورش از خود نشان مي‌دهد، به سرعت مدارج ترقي را طي مي‌كند و از پايين‌ترين مراتب نظامي‌گري با انتخاب مستقيم انگليسي‌ها به پادشاهي مي‌رسد.
- «روياهاي بر باد رفته» اين كتاب روايت‌گر زندگي «محمدرضا پهلوي» از تولد تا مرگ است. شيوه‌ طرح افكار، احساسات، انگيزه‌ها و عكس‌العمل‌هاي او به‌خصوص واكنش‌ها و موضع‌گيري‌هاي اتخاذشده در مواقع بحران‌هاي سياسي، در اين كتاب به گونه‌اي است كه او را از قالب تشريفاتي معمول خارج كرده، با نثري خاطره‌گونه، اسلوب تازه‌اي از نوشتار و زندگي‌نامه‌هاي تاريخي و سياسي او را ارائه مي‌كند.
- «53 سال عصر پهلوي به روايت دربار» اين كتاب اوضاع اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي ايران در طول 53 سال حكومت پهلوي را به نقل از رجال دربار بازگو كرده است. اقداماتي نظير صنعتي‌شدن اقتصاد ايران، نحوه اداره مملكت، انقلاب سفيد شاه، اصلاحات ارضي و.... مي‌باشد.
- «پلنگ سياه» اين كتاب روايتي داستان‌گونه از زندگي اشرف پهلوي يكي از سرمستان باده قدرت از تولد تا خروج از ايران است كه روزگاري دراز بر مسند زر و زور تكيه زده بود و اكنون از آن ايام قدرت‌، تنها خاطراتي به ياد مي‌آورد.
- «عروس آخر» فرح پهلوي، آخرين همسر محمدرضا پهلوي بود كه نقش مؤثري در جريانات مهم كشور داشت.تأثير وي در تصميم‌گيري‌هاي كشور (جشن‌هاي 2500 ساله، جشن تاجگذاري و...) و نفوذ وي در دربار و...از جمله مباحثي است كه در اين كتاب، ضمن تشريح زندگي فرح ديبا و نحوه‌ي ورود او به دربار به قلم ساده و روان تحرير شده است.
- مجموعه «دربار به روايت دربار» (شامل موضوعاتی چون فساد مالي و اقتصادي؛ فساد سياسي؛ فساد اخلاقي و ... این مجموعه، فساد موجود در بخش‌هاي مختلف دستگاه پهلوي اعم از مفاسد اقتصادي، سياسي و اخلاقي را بررسي كرده و تصوير روشني از عملكردها واقدامات اين خاندان و نحوه‌ اداره‌ مملكت را به مخاطب ارائه مي‌دهد.

این مطلب تاکنون 1819 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir