ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 165   مرداد ماه 1398
 

 
 

 
 
   شماره 165   مرداد ماه 1398


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
دو خاطره خواندني در باره کودتای 28 مرداد


آیت‌الله کاشانی مدت زمانی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 بیمار شد و عملاً از صحنه سیاسی کشور کنار رفت. در بهمن سال 1340 هنگامی که در بستر بیماری بود، محمد رضا شاه به اصرار دکتر علی امینی نخست وزیر وقت جهت دلجویی نزد ایشان رفت، وقتی وارد اتاق گردید، آیت‌الله کاشانی پتو را بر سر خود کشید و در حالی که پشت خود را به شاه نموده بود، از رویارویی با او اعراض نموده و تنها جمله‌ای که بر زبان راند این بود که: «روز قیامت جواب مرا چه خواهی داد؟». این مبارز خستگی ناپذیر تا آخرین روز زندگی تن به سازش نداد و در 20 اسفند 1340 دار فانی را وداع گفت.(1)

***

در مورد محل اجتماع روزولت، شوارتسكف و زاهدي در روزهاي قبل از كودتاي 28 مرداد به اختلاف سخن گفته شده ولي بيشتر سفارت آمريكا را قيد كرده‌اند . از جمله «هرالد ايرنبرگر» در كتاب خود به نام «ساواك يا دوست شكنجه گر غرب» مي‌نويسد: بعد از كودتاي نافرجام 25 مرداد سه نفر جان سالم به در بردند: شاه كه به خارج گريخته بود و از او مهمتر زاهدي و ژنرال نورمن شوارتسكف آمريكايي كه حلقه استراتژيك زنجير عمليات به شمار مي‌آمدند. اين دو مرد در سفارت آمريكا در تهران كنار هم نشستند و نقشه كودتا را طرح نمودند.(2)

منابع :
1 - خبرگزاری فارس 17 آبان 1392
2 - سيد جلال‌الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر ايران، دفتر انتشارات اسلامي، ج اول، تابستان 1387، ص 515

این مطلب تاکنون 1608 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir