ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 159   بهمن ماه 1397
 

 
 

 
 
   شماره 159   بهمن ماه 1397


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
علت حمله گاردی‌ها به همافران


[دفتر ويژه اطلاعات]
وقتى فيلم ورود خمينى را نشان مي‌دهند 3 تا 4 نفر از همافران صلوات مى‏فرستند. سربازان گارد كه در آنجا بوده ‏اند اعتراض مى‏كنند و مى‏گويند شما نان اعليحضرت را مى‏خوريد و صلوات مى‏فرستيد كه بگو مگو و مشاجره لفظى شروع مي‌شود و سپس تبديل به زد و خورد مي‌گردد.
ـ اين خبر به فرماندهى نيروى هوائى مي‌رسد و تا ساعت 0430 صبح موفق مي‌گردد آنان را ساكت نمايد و سپس به منزل مي‌رود ساعت 0700 صبح همافران اسلحه خانه‏ها را شكسته و اسلحه مى‏گيرند و مى‏گويند ما بايد گاردى‏ها را بكشيم و مجددا زد و خورد شروع مي‌گردد. در اين جا مشخص گرديده كه يك قرار قبلى بين همافران و غيرنظاميان متظاهر وجود داشته كه در زمان معين نقاطى از ديوار پادگان را سوراخ نموده و اسلحه‏ها از آنجا خارج كرده‏اند و زد و خورد تا بعداز ظهر ادامه داشته است. فرمانده نيروى هوائى اظهار داشته كه گارد عقب نشينى كرده (دستور داده‏اند) و تعدادي‌كه در محاصره بوده‏اند نجات داده شده‏اند. ضمنا تعدادى اسلحه پس گرفته شده لكن بعلت اينكه آمار دقيقى از موجودى جنگ‏افزار و مهمات مركز آموزشى در دست نيست رئيس اداره دوم معتقد است مقدار زيادى اسلحه و مهمات در دسترس مردم قرار گرفته و در شرايط كنونى نمي‌توان مقدار واقعى آنرا تعيين نمود.1
افسر آماده
مطالعه شد. 22 / 11
1ـ حسين فردوست در ذيل يكى از اسناد روز گذشته دستور داده بود «واقعيت نبرد همافران و گارد چه بوده، مشروحا به اطلاع برسد، هم اكنون». اين گزارش مختصر در پى درخواست فردوست به وى داده شد.
* ديشب تيراندازى در اطراف تسليحات (خيابان پيروزى فعلى) تا صبح از هر دو طرف قطع نشد. «در اين فاصله مردم زير رگبار گلوله و باران سيل آسا با ديلم و كلنگ ديوار شرقى تسليحات ارتش را از 5 نقطه شكافتند و به داخل تسليحات نفوذ كردند. با روشن شدن هوا تيراندازى از داخل تسليحات كمتر شد، اما دقايقى بعد صداى روشن شدن موتور تانك همراه رگبار گلوله در ساعت اوليه روز تمام مردم اطراف فرح‏آباد را به محل كشاند. ساعت 7 بامداد (22 / 11 / 57) مردان مسلح كه بيشتر آنان پرسنل هوايى بودند اعلام كردند كه ديوارهاى انبار اسلحه تسليحات شكسته شده. با اين اعلام هزاران نفر پير، جوان، كودك و زن به طرف انبار اسلحه هجوم بردند و مسلح شدند.» (اطلاعات، ش 15782، ص 8) همچنين براى اطلاع از جزئيات بيشتر رويدادهاى شب 22 بهمن ر. ك: كيهان، ش 10635، ص 2.

این مطلب تاکنون 1681 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir