ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 137   فروردين ماه 1396
 

 
 

 
 
   شماره 137   فروردين ماه 1396


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
چرایی رد درخواست اقامت شاه در انگلیس

ارائه گزارش هايي سطحي و نازل، تحت عنوان «اسناد تازه» همراه با تبليغات فراوان، به رويه اي معمول در «بي بي سي فارسي» در سال هاي اخير تبديل شده است. صرف نظر از نگرش خاص و جهت دار بي بي سي فارسي نسبت به تاريخ انقلاب اسلامي که اوج آن را مي توان در مجموعه «انقلاب ايران به روايت راديو بي بي سي» مشاهده کرد، اين بنگاه خبري به ویژه از اواخر دهه هشتاد خورشيدي توجه خاصي به مقوله تاريخ به معناي عام و تاريخ انقلاب اسلامي به معناي خاص نشان داده است. عمده محورهاي تاريخي بنگاه خبری بي بي سي فارسي که در برنامه هاي «به عبارت ديگر»، «پرگار»، «شصت دقيقه»، «صفحه دو آخرهفته» و... پخش مي شوند عبارت است از:
1) تحريف واقعيت هاي انقلاب و ارائه روايتي نادرست از وقايع انقلاب از قبيل فاجعه سينما رکس آبادان، کشتار17 شهريور و...
2) اهانت به حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري و برخي سران و چهره هاي برجسته نظام از طريق انتشار اسناد نادرست و ساخت برنامه هاي بي پايه و جهت دار.
3) دفاع از عملکرد رژيم پهلوي و رجال وابسته به آن.
4) دفاع از سران و عملکرد نهضت آزادي و جبهه ملي.
5) تلاش براي ايجاد شکاف قومي در ايران و همراهي با کشورهاي عرب حاشيه ي خليج فارس.
6) و...
به نظر مي رسد در دو سال اخير متاثر از اقدامات صورت گرفته در کشور خصوصاٌ در حوزه انتشار اسناد توسط موسسات اسنادی، اين بنگاه خبري نیز تاکيد ويژه اي بر انتشار اسناد انگليسي و آمريکايي نموده و هرازگاهي با سرو صداي زياد خبر از کشف اسنادي جديد را رسانه اي مي کند. واقعيت اين است که هنوز با قطعيت نمي توان راجع به خط فکري و انگيزه نهايي اين شبکه وابسته در خصوص انتشار اسناد تاريخي چيزي گفت، اما آنچه که مسلم است تا کنون تلاش هاي آنها برخلاف انتظار چندان موفقيت آميز يا غافل‌گير کننده در حوزه تاريخ انقلاب اسلامي نبوده است.
مقاله «نگراني بريتانيا از ورود شاه به ايران» مورخه 2/5/1395 که بر اساس اسناد تازه انتشار يافته دولت انگليس منتشر شده، بيانگر خالي بودن دست بي بي سي در ارائه اسناد ومطالب جديد است. مقاله به موضوع مخالفت «ملکه اليزابت دوم» ( زاده 31 فروردين 1305 خورشيدي برابر با 21 آوريل 1926 )و «مارگارت تاچر»(13 اکتبر 1925 - 8 آوريل 2013) با ورود و سکونت محمدرضا پهلوي به انگلستان پس از فرار از کشور پرداخته است.
در همين روز سايت «تاريخ ايراني» نيز در مطلبي مشابه با عنوان «اسناد جديد: تاچر به شاه ويزا نداد» منتشر کرده است. طرح اين موضوع از سوي بي بي سي فارسي در اين مقطع، به ظاهر براي فاصله گرفتن انگليس از رژيم پهلوي و همسو نشان دادن اقدامات دولت تاچر در راستاي نزديکي به انقلاب اسلامي است. بايد اخبار مرتبط با اين موضوع را با دقت و اشراف بيشتري دنبال کرد . به احتمال زياد بي بي سي از اين طريق به دنبال مقدمه چيني براي انتشار مقالات و اسناد ديگري است. اخيراً تلاش مي شود تا غرب ستيزي و شرق ستيزي جمهوري اسلامي ايران که از شعارهاي اصلي نظام است تضعيف و مورد سوال جدي قرار گيرد.
در خبر و گزارش بي بي سي فارسي آمده است که جيمز کالاهان(27 مارس 1912 - 26 مارس 2005 ) نخست وزير وقت حزب کارگر با درخواست اقامت دائم شاه در انگليس مخالفت کرده و ورود او را همراه با مشکلات امنيتي شديد براي کشورش دانسته است. با شکست حزب کارگر و روي کار آمدن مارگارت تاچر به عنوان نخست وزير، مجدداً شاه درخواست اقامت خود را مطرح مي کند، اما تاچر از طريق «دنيس رايت» سفير سابق آن کشور در ايران، مخالفتش را با اين درخواست به اطلاع شاه در باهاما مي رساند.
نگراني از انتقامجويي مردم عليه ديپلماتهاي انگليسي دليل مخالفت انگلستان با اقامت شاه عنوان شده است، بر اساس اين اسناد تاچر، همچنين از «لُرد شوکراس» خواسته بود در صورت تشکيل دادگاه بين المللي وکالت شاه را نپذيرد.
لرد کارينگتون وزير خارجه وقت انگليس در نامه ای به تاچر نوشت که از آگاهي رسانه ها نسبت به سفر رايت نگران است و اضافه کرد که در صورت اطلاع آنها، بايد به همه چيز اقرار کنيم و براي مثال بگوييم که او به عنوان نماينده انگليس به باهاما رفت تا راجع به درخواست سفر شاه به انگليس صحبت کند.
اين مقاله حرف تازه اي ندارد و عمده مطالب آن در خاطرات و کتاب هاي مختلف آمده است. مقاله، صرف نظر از اينکه گزارشي آشکار از روند تغيير رفتار استعمارگران نسبت به متحدانشان است، حاکي از فاصله گرفتن انگلستان از رژيم پهلوي و تلاش براي تبرئه سياست هاي آن کشور در قبال ملت ايران است.

منبع:آرشیو موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

این مطلب تاکنون 2381 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir