ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 126   ارديبهشت ماه 1395
 

 
 

 
 
   شماره 126   ارديبهشت ماه 1395


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
روزشمار اشغال لانه تا تعرض به طبس

13 آبان 1358
حدود 400 دانشجوی مسلمان، سفارت آمریکا در تهران را تصرف می‌کنند و همه کارکنان آن را به گروگان می‌گیرند. هدف این عمل: استرداد شاه.
14 آبان
دولت آمریکا از استرداد شاه سر باز می‌زند. در این هنگام شاه در یکی از کلینیک‌های نیویورک بستری است. آیت الله خمینی قرارداد دوستی ایران و آمریکا را لغو می‌کند.
15 آبان
بازرگان نخست وزیر از اقدام دانشجویان فاصله می‌گیرد و استعفا می‌دهد. کارتر رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند که برای آزادی گروگانها به زور متوسل نخواهد شد.
17 آبان
شورای انقلاب، بنی صدر را به وزارت امور خارجه منصوب و نیز امور وزارت اقتصاد و نفت را به او محول می‌کند. پاپ به آیت الله خمینی نامه می‌نویسد.
18 آبان
شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت ایران تقاضای آزادی گروگانها را می‌کند و بنی صدر اعلام می‌دارد که گروگانها اعدام نخواهند شد. نماینده آمریکا، «بروس لینگن» با بنی صدر ملاقات می‌کند.
19 آبان
کارتر دستور اخراج ایرانی‌هایی را که مهلت اقامتشان در آمریکا به پایان رسیده است ، صادر کرد.
21 آبان
کارتر واردات نفت از ایران را ممنوع اعلام کرد. تقریباً ایران نیز در همین زمان صادرات نفت به آمریکا را تحریم نمود.
22 آبان
ایران تقاضای تشکیل اجلاس شورای امنیت سازمان ملل را کرد. ولی این ارگان به اتفاق آراء تشکیل جلسه پیش از آزادی گروگانها را رد کرد.
23 آبان
آمریکا نسبت به تهدید دولت ایران مبنی بر خارج کردن ذخائر ایران از بانکهای آمریکایی پیشدستی کرد و کلیه این ذخائر را مسدود ساخت. مقدار این ذخائر حدود شش میلیارد دلار است.
24 آبان
دولت ایران اعلام کرد از این پس دلار به عنوان وسیله پرداخت خریدهای نفتی از ایران پذیرفته نخواهد شد.
27 آبان
آیت الله خمینی دستور آزادی گروگانهای سیاه پوست و زنان را صادر کرد. دولت آمریکا برای نخستین بار از احتمال اقدام قهر آمیز جهت آزادی گروگانها صحبت کرد.
28 آبان
سه تن از گروگانها آزاد شدند و به آلمان فدرال رفتند.
29 آبان
ده تن دیگر از گروگانها آزاد شدند.
30 آبان
دانشجویان مسلمان در مقابل احتمال اقدامات نظامی از سوی آمریکا تهدید کردند که گروگانها را خواهند کشت. کشتی های جنگی آمریکا وارد خلیج فارس شدند.
1 آذر
پنج گروگان آمریکایی و یک غیر آمریکایی آزاد شدند.
4 آذر
والدهایم دبیر کل سازمان ملل متحد با فوریت، شورای امنیت را به تشکیل جلسه دعوت کرد. شوروی و ایتالیا از آیت الله خمینی خواستار آزادی گروگانها شدند.
7 آذر
صادق قطب زاده جانشین بنی صدر در وزارت امور خارجه شد.
8 آذر
54 نفر از اعضای کنگره آمریکا از کارتر خواستند که برای آزادی گروگانها ضرب الاجل تعیین کند و اعلام دارد در صورت عدم اجرا ، احتمال دخالت نظامی وجود خواهد داشت.
10 آذر
سازمان ملل متحد دستور آزادی گروگانها را صادر کرد. شاه به بیمارستانی در تگزاس منتقل شد. سفارت آمریکا در طرابلس (لیبی) مورد تهاجم قرار گرفت و تخریب شد.
12 آذر
اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها به قانون اساسی جدید رای دادند.
16 آذر
کارتر علناً اعلام کرد که به اقدام نظامی متوسل نخواهد شد.
17 آذر
قطب زاده پیشنهاد کرد یک کمیسیون بین المللی جهت بررسی نقش و دخالتهای آمریکا در ایران تشکیل شود.
19 آذر
سایروس ونس کشورهای غربی را به اعمال محدودیت و مجازاتهای اقتصادی دسته جمعی علیه ایران تشویق کرد.
21 آذر
دولت آمریکا از کلیه دیپلماتهای ایرانی به استثنای تعدادی که خدمات اساسی را بر عهده داشته اند خواست خاک آمریکا را ترک کنند.
22 آذر
آیت الله خمینی با ملاقات یک کمیسیون بین المللی مستقل با گروگانها موافقت کرد.
24 آذر
شاه از آمریکا خارج شد و به پاناما رفت.
25 آذر
دیوان عالی لاهه آزادی گروگانها را به دولت ایران توصیه کرد.
30 آذر
دولت آمریکا از شورای امنیت خواست مجازاتهای اقتصادی علیه ایران وضع کند.
2 دی
دولت آمریکا پذیرفت که تا هنگامی که والدهایم مشغول مذاکره جهت جهت آزادی گروگانها است از اعمال مجازاتهای اقتصادی علیه ایران صرفنظر کند.
6 دی
شوروی در افغانستان مداخله نظامی کرد.
10 دی
والدهایم به تهران سفر کرد. شورای امنیت اعلام کرد در صورت آزاد نشدن گروگانها مجازاتهای اقتصادی علیه ایران را تصویب خواهد کرد.
13 دی
آیت الله خمینی حاضر به ملاقات با والدهایم نشد.
18 دی
کارتر باز هم موضوع مداخله نظامی در ایران را نفی کرد.
23 دی
شوروی مجازاتهای سازمان ملل علیه ایران را وتو کرد. دولت آمریکا اظهار داشت که کماکان به اعمال مجازاتهای اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد.
3 بهمن
کارتر اعلام کرد در صورتی که گروگانها مورد اذیت و آزار قرار گیرند اقدام تلافی جویانه علیه ایران اتخاد خواهد کرد.
7 بهمن
بنی صدر با حد اکثر آراء به ریاست جمهوری انتخاب شد. سفارت کانادا در تهران موفق شد چهار نفر از دیپلماتهای آمریکایی و همسران دو نفر از آنان را از ایران خارج کند.
13 بهمن
شورای انقلاب به پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر تشکیل کمیسیون تحقیق جهت رسیدگی به اتهامات ایران علیه آمریکا و شاه سابق موافقت کرد.
18 بهمن
دولت آمریکا مجازاتهای اقتصادی علیه ایران را به تعویق انداخت.
24 بهمن
بنی صدر اعلام کرد در صورتی که دولت آمریکا اعلام کند که از شاه سابق پشتیبانی کرده است و مسئولیتهای ناشی از آن را عهده دار شود آیت الله خمینی با آزادی گروگانها موافقت خواهد کرد.
4 اسفند
کمیسیونی متشکل از 5 عضو از سوی سازمان ملل وارد تهران شد. آیت الله خمینی اعلام کرد مجلس شورا بعد از تشکیل – خرداد آینده – در باره سرنوشت گروگانها تصمیم خواهد گرفت.
15 اسفند
دانشجویان مسلمان که تصور می‌شد با سپردن گروگانها به مقامات دولتی ایران موافقت کرده‌اند، تغییر عقیده دادند.
20 اسفند
کمیسیون منتخب سازمان ملل بدون ملاقات با گروگانها تهران را ترک کرد.
25 اسفند
حزب جمهوری اسلامی در اولین انتخابات مجلس شورا پیروزی وسیعی کسب کرد.
4 فروردین 1359
شاه سابق قبل از پایان مهلت رسمی استردادش به ایران، پاناما را ترک کرد. سادات اعلام کرد وی را در مصر می‌پذیرد.
6 فروردین
دور دوم انتخابات مجلس ایران به بعد موکول شد. کارتر نامه ای به آیت الله خمینی نوشت.
18 فروردین
کارتر اعلام کرد که ادامه نگهداری گروگانها قیمت گزاف تری را برای ایران به همراه خواهد داشت. آمریکا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. ارزهای مسدود شده ایران در بانکهای آمریکا برای تامین خسارات ناشی از مجازاتهای اقتصادی علیه ایران و خانواده گروگانها به کار گرفته می‌شود.
19 فروردین
دولت ایران اعلام کرد نفت خود را به روی هر کشوری که از مجازاتهای اقتصادی علیه ایران حمایت کند خواهد بست. کارتر از دولتهای غربی تقاضای حمایت کرد.
28 فروردین
آغاز اعمال مجازاتهای جدید آمریکا علیه ایران : منع کامل واردات از ایران، منع مسافرت آمریکائیان به ایران، تهدید به قطع ارسال مواد غذایی و دارویی به ایران.
2 اردیبهشت
9 کشور عضو بازار مشترک برای اعمال مجازاتهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران مهلت 28 اردیبهشت را تعیین کردند. اگر تا این تاریخ که بعد از دور دوم انتخابات مجلس ایران است گروگانها آزاد نشوند متحدان اروپایی آمریکا به اعمال مجازاتهای اقتصادی اقدام خواهند کرد.
5 اردیبهشت
آمریکا ئیها در طبس نیرو پیاده کردند. ولی عملیاتشان در همان روز شروع، در مواجهه با توفان شن به شکست انجامید و به ناچار با تحمل تلفات انسانی و لجستیکی سنگین از ایران گریختند.

منبع:هدف : تهران، تهاجم کارتر و وقایع پشت پرده، جولیتو کیه‌زا، ترجمه : هادی سهرابی،انتشارات نشر نو، ص 171 تا 176

این مطلب تاکنون 2625 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir