ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 120   آبان ماه 1394
 

 
 

 
 
   شماره 120   آبان ماه 1394


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
جلال آل احمد: سعودی‌ها لیاقتِ اداره حج را ندارند

کتاب نفیس «خسی در میقات» از معروف‌ترین سفرنامه‌های حج است که سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۳ نوشته شده است. اهمیت این سفر و این سفرنامه به جز روایت دقیق حج و اوضاعش در آن روزگار، روایت آغاز فصل جدید زندگی نویسنده نیز هست. فصلی که با گذر آل احمد از کوچه‌های تاریک روشنفکریِ کفرآمیز و رسیدن به روشنای ایمان و آگاهی است.
دکتر علی شریعتی در این باره می‌گوید «اگر کسی ادوار زندگی آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال‌های ۲۴ و ۲۵ - که توده‌ای شده بود - مقایسه کند، نمی‌تواند بپذیرد نویسنده‌ی سفر نامه‌ی حج، همو باشد.»
۵۱ سالِ قبل!
«…چاره‌ای نیست جز این‌که بگوییم، سعودی‌ها لیاقتِ اداره‌ی این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بین‌المللیِ اسلامی اعلام کرد…»
باری، با تورق برگ‌های دیگر کتاب «خسی در میقات» باز هم سطرهایی از این دست و رستخیزهایی مرتبط با فاجعه‌ی منا، بی کفایتی آل سعود و پیشنهاد مدیریتی نوین با حضور کشورهای اسلامی دیده می‌شود. از جمله:
«چاره‌ای نیست جز بین‌المللی کردن این «مشاهد»؛ – مکه و مدینه و عرفات و منا- و اداره آن‌ها را در اختیار هیئت مشترکی از نمایندگان ملل مسلمان گذاشتن و از اختیار عرب سعودی درآوردن و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمین کردن و به‌جای پلیس و شرطه سعودی، راهنما از هر ملتی گذاشتن؛ و جواز دادن به مراسم خاص هر یک از مذاهب و باج راه را برداشتن…»
و در جای دیگر، بسیار دقیق‌تر و عجیب‌تر می‌نویسد:
«باز امروز از یک بعد از ظهر آماده‌ی راه افتادن بودیم. از منی به مکه. بساط جمع‌شده و آماده. عده‌ای زود جنبیدند و پیاده یا سواره رفتند. ولی ما ماندیم… از منا تا مکه راهی نیست. ولی این بسته‌شدن راه‌ها عذابی است. هیچکاریش هم نمی‌توان کرد. جز گستردن جاده. که سعودی‌ها همتش را ندارند.»

منبع:جلال آل احمد، خسی در میقات، ص 36

این مطلب تاکنون 2968 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir