ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 117   مرداد ماه 1394
 

 
 

 
 
   شماره 117   مرداد ماه 1394


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
4 سند در باره هویدا

مشخصه اصلي دوران صدارت سیزده ساله هويدا ( 1356ـ 1343) گسترش فساد در ابعاد مختلف بود و فساد مالي منشأ بسياري از مفاسد ديگر بود. علاوه بر فساد مالي، فساد و بي‌بند و باري اخلاقي در زمان صدارت هويدا بيداد مي‌كرد. افراط در تجمل‌گرايي و فساد اخلاقي و توسعه فحشا مهمترين عامل در آلوده ساختن جامعه بود تا مردم و جوانان از آنچه در كشورشان مي‌گذرد بي‌خبر بمانند و اصولاً دنبال مسائل جدي نباشند. گسترش فساد از سرفصل سياستهاي به اصطلاح فرهنگي دولت هويدا بود.
وقتی حسنعلی منصور به نخست وزیری رسید هویدا را به سمت وزیر دارائی کابینه خویش برگزید و زمانی که منصور کشته شد شاه هویدا را که وزیر دارایی بود مامور تشکیل دولت جدید نمود و بدين ترتيب نخستین کابینه این مرد در 11 بهمن 1343 معرفی گردید.
هویدا به انواع رذایل اخلاقی آلوده بود و از فساد و کارهای مبتذل استقبال می کرد. گاهی اوقات مثل زنها پیراهن گلدار قرمز می پوشید و حتی در مجامع عمومی حرکات سخیف از خود بروز می داد!
فریده دیبا در خاطراتش می گوید:«روی هم رفته در دروان نخست وزیری هویدا دو پدیده در مملکت ایران چشمگیر شد: یکی همجنس بازی و دیگری افزایش بهایی گری. شاه در مورد همجنس بازی هویدا حساسیتی نشان نمی داد. تنها آدمی که آشکارا با هویدا برخورد می کرد و در انظار به او فحشهای ناموسی می داد و نقطه ضعف او (همجنس بازبودن) را با کلمات و عبارات سخیف فاش می گفت آقای اردشیر زاهدی بود.»
اسناد زیر معرف گوشه ای از فساد اخلاقی هویدا می باشد :



موضوع : اظهارات حاج كريم‏بخش سعيدى درباره نخست‏وزير
به : 321 تاریخ 30/8/50
از : 20 ه 21 شماره : 23550/20 ه 21
در هفته گذشته حاج كريم بخش سعيدى عضو فراكسيون پارلمانى حزب مردم در يك صحبت خصوصى درباره علت جدايى آقاى نخست‏وزير و همسرش اظهار داشت در مسافرتى كه نخست‏وزير به اتفاق همسرش به شاهرود رفته بود در آنجا با زن بانفوذى به نام لقاءالدوله كه فاميل هويدا نيز هست ملاقات و به انجام امور مملكتى نيز مى‏پردازد. پس از ورود و اتمام تشريفات دولتى هويدا به خانم ليلا مى‏گويد تو در منزل لقاءالدوله بمان چون من بايد با مقامات محلى ملاقات كنم و شام را نزد آنها باشم . موقع خوابيدن نزد شما خواهم آمد. پاسى از شب گذشته از آمدن آقاى هويدا خبرى نمى‏شود و خانم هويدا به بهانه گردش در شهر از خانه لقاءالدوله خارج و به خانه فرماندار شاهرود مى‏رود چون مامورين گارد او را مى‏شناخته‏اند طبعا مانع نمى‏شوند و خانم هويدا سرزده وارد اطاقى كه نخست‏وزير در آنجا استراحت مى‏كرده است مى‏شود ولى با كمال تعجب مشاهده مى‏كند كه هويدا با يك پسربچه كه از قرار معلوم به وسيله فرماندار براى او آورده شده مشغول لواط مى‏باشد. مشاهده اين منظره باعث ناراحتى شديدى براى خانم هويدا مى‏شود و بلافاصله منزل را ترك و در تهران از هويدا تقاضاى طلاق مى‏كند.
نظريه شنبه : با اينكه صحت و سقم اين داستان معين نيست ولى از نظر اينكه اين اظهارات را يك نماينده مجلس شوراى ملى درباره اخلاق نخست‏وزير نموده و امكان دارد در جاهاى ديگر نيز بازگو شود بسيار مهم مى‏باشد.
نظريه سه شنبه : ضمن تاييد نظريه شنبه با توجه به اينكه مذاكرات دوستانه بوده است هرگونه مراجعه يا تحقيق مستقيم موجب شناخته شدن شنبه خواهد شد. انجمن
نظريه چهارشنبه : نظريه سه‏شنبه تاييد مى‏گردد. ارشاد
پرونده هويدا 62423 بايگانى شود
14/9/50



موضوع : آقاى هويدا و دكتر برهمن فرماندار كل همدان
به : 322 تاریخ 2/11/50
از : 20 ه 22 شماره : 28298/20 ه 22
در مورخه 27/10/50 آقاى نصرت‏اللّه‏ فيروز كارمند اداره بودجه و تشكيلات در منزل خود در حضور آقايان منوچهر ربيعى معاون اداره تشكيلات و طالبى كارمند بانك ملى شعبه بازار اظهار داشت خانم ليلا امامى چون دفعتا وارد منزل مى‏شود ملاحظه مى‏كند كه آقاى برهمن1 فرماندار كل سابق سمنان با آقاى نخست‏وزير مشغول عمليات بوده است روى اين اصل ايشان تقاضاى طلاق نموده است.
نظريه شنبه : نظرى ندارد
نظريه يكشنبه : شنبه شخص مطلعى مى‏باشد
پى‏نوشت مديريت كل اداره سوم
بهره‏بردارى گردد.
1ـ رونوشت برابر اصل و اصل در پرونده ايرج برهمن بايگانى است
2ـ در پرونده كلاسه 62423 بايگانى شده
16/11/50

1ـ ايرج برهمن فرزند عطاءاللّه‏ در سال 1315 در كرمانشاه بدنيا آمد. تحصيلات خود را تا دكتراى پزشكى ادامه داد. مشاغلى منجمله، رئيس دفتر وزير كشور، رئيس دفتر نخست‏وزير، مدير كل نخست‏وزيرى، فرماندار سمنان، استاندار همدان و... را عهده‏دار بود. در زمان تصدى پست فرماندارى كاشان و استاندارى همدان گزارشات زيادى بر عليه مشاراليه مبنى بر سوء استفاده‏هاى مالى به ساواك ارسال گرديد كه ساواك جهت پيگيرى مسئله در سال 51 بازرسانى به محل اعزام داشته و آنان پس از تحقيقات لازم سوء استفاده مالى وى را تائيد كرده‏اند. بدنبال آن نامبرده طى گزارشى به هويدا و نصيرى معدوم تمام مطالب تحقيقات را تكذيب نموده است. بازرسان مجددا طى گزارشى اعلام نموده‏اند كه فعاليتهاى برهمن در فرماندارى سمنان از لحاظ پيشرفت طرحهاى مجتمع عمرانى و امور برگزارى جشنهاى 2500 ساله خوب و چشمگير بوده ولى كارهاى انجام شده اصولى و منطبق با مقررات ادارى و مالى نبوده و در ضمن متذكر مى‏شوند كه اعزام حسابرسان خبره جهت محاسبه دقيق الزامى مى‏باشد. طبق سند بيوگرافيك ساواك، نامبرده و همسرش پاى‏بند عفت نيستند و در اين باره شايعات زيادى در افواه وجود دارد كه مورد تائيد مى‏باشد. ضمنا مشاراليه در مجالس قمار شركت داشته و گزارشات زيادى مبنى بر شب زنده‏دارى، روابط نامشروع، ميخوارگى و قماربازى وى به ساواك سمنان ارسال شده است. برهمن از اعضاى مؤثر حزب ايران نوين بوده و به پاس خدمت به رژيم پهلوى به دريافت نشان همايون مفتخر شده است!
اسناد ساواك ـ پرونده انفرادى



موضوع : سپهبد حميدى معاون شهربانى
به : 322 تاریخ 22/10/50
از : 20 ه 22 شماره : 28191/20 ه 22

در چند روز اخير در دادگسترى و دادگاههاى بخش واقع در خيابان فرصت شايعات زننده‏اى در مورد آقاى هويدا به شدت رواج دارد از جمله گيل دشتى قاضى دادگسترى و مشايخ وكيل دادگسترى اظهار مى‏داشتند كه سپهبد حميدى با هويدا روابط نامشروع دارد.
نظريه يكشنبه : صحت خبر بعيد به نظر مى‏رسد.
نظريه چهارشنبه : چنين اظهاراتى از طرف دو نفر قاضى با توجه به دسترسى شنبه بعيد به نظر نمى‏رسد ضمنا در بين مردم بعد از متاركه هويدا با همسرش شايعات مختلفى وجود دارد.
2ـ در صورت نياز به اقدام مقتضى حفاظت شنبه ضرورى است.
اديب
ملاحظه شد
27/10
در پرونده كلاسه 62423 بايگانى شود
29/10/50
خانم بهرامپور 30/10/50



به : 322 تاريخ : 4/12/50
از : 20 ه 22 شماره : 28612/20 ه 22
موضوع : اهانت به نخست‏وزير

شب يكشنبه 1/12/50 ساعت 2030 سرپل تجريش مردى در حال عصبانيت جلو دكان قصابى شروع به فحاشى به هويدا نموده و با فرياد اظهار داشت اى هويد اى ابنه‏اى كثيف جان مردم را به لب آوردى اى مردم دو روز شاه در مملكت نيست ببينيد اين مردتكه چه مى‏كند شما وزرا بى‏عرضه‏ايد.
توضيح شنبه : شنبه در محل بوده و جريان را مشاهده نموده است ولى شناسايى يادشده ممكن نشده.
نظريه چهارشنبه : اين گرانى اخير به كلى اعصاب و زندگى مردم را فلج و يك حالت عصيان و انفجار در مردم پديد آورده است.
3/12/50
اداره كل سوم 4/12/50


منبع:امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک ، مرکز بررسی اسناد تاریخی

این مطلب تاکنون 4014 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir