ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 107   مهر ماه 1393
 

 
 

 
 
   شماره 107   مهر ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
نصايح امام خميني به دانش آموزان

فرمايشات ، بيانيه ها و ديدارهاي عمومي و خصوصي امام سرشار از رهنمودهاي سازنده و راهگشا بوده است . متن حاضر چند مورد از اين رهنمودها را كه خطاب به دانش‌آموزان اظهار كرده است نشان مي‌دهد .
جمعي از دانش آموزان روستاي معدن فيروزه نيشابور در بهمن 1360 نامه اي به امام نوشتند . اين نامه و پاسخ امام خميني خواندني است :

بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
حضور محترم پدر عزیز و مهربانمان حضرت امام خمینى - ‏امیدواریم که سلام گرم ما را بپذیرید و وجودتان از هر گونه بیمارى و ناراحتى دور باشد. ما مى‏خواستیم همان طور که در کتاب تعلیمات دینى و اخلاق کلاس پنجم بود، نامه ‏اى به شما بنویسیم و مانند امام محمد تقى (ع) که فرماندار سیستان را نصیحت کرده بود، شما را نصیحت کنیم. اما متوجه شدیم که این کار، اشتباه بزرگى است و گناه دارد؛ چون شما خود شخصى بزرگ و با تقوا و پرهیزکارید و در برابر قدرتهاى شرق و غرب ایستادگى نموده‏اید و با قدرتهاى شیطانى در حال مبارزه هستید، در حالى که ما کودکانى هستیم که شاید حتى دست چپ و راستمان را از یکدیگر تشخیص ندهیم، پس چگونه خود را راضى کنیم که شما را نصیحت نماییم. از این نظر فقط تصمیم گرفتیم که نامه‏اى براى شما بنویسیم و ضمن عرض سلامى گرم و با محبت، از خداوند بزرگ بخواهیم و دعا کنیم که شما را در پناه خود در کلیه کارها موفق و پیروز نگه دارد، و هر چه زودتر سربازان اسلام را بر نیروهاى صدام و کافران بعثى پیروزى عطا فرماید. آمین یا رب العالمین. خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدى خمینى را نگه‏دار .
نماینده کلاس پنجم (الف)- سید ابو الفضل مرزانى- 26/ 11/ 60- نیشابور.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
فرزندان عزیز خوبم‏ - چه خوب بود که نصیحتى را که در نظر داشتید، مى‏نوشتید. ما همه محتاج به نصیحت هستیم و نصیحت شما عزیزان، بى‏غرضانه و از روى صفاى قلب است. اکنون به عنوان پدر پیرى شما عزیزان را نصیحت مى‏کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید که افراد متعهد و سودمندى براى اسلام بزرگ و میهن عزیزتان باشید. خداوند یار و نگهدارتان باشد.
28 ربیع الثانى 1402/ 4 اسفند 1360- روح اللَّه الموسوی الخمینى ( ‏صحیفه امام ، ج 16، ص 70)

امام راحل همچنين در پاسخ نامه دانش آموزان دبستان سلمان فارسی تهران پندها و نصایح ارزشمندی را به آنها عرضه داشتند. متن پيام امام خطاب به دانش آموزان به اين شرح است:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
دبستان سلمان فارسى- 26 اسفند 1360
فرزندان عزیزم، نامه‏ هاى محبت‏ آمیز شما واصل گردید و موجب تقدیر و تشکر شد. امیدوارم خداوند تعالى به شما عزیزان که امروز کودکانى صافدل و با محبت مى ‏باشید توفیق در تحصیل و اخلاق کریمه و تهذیب نفس مرحمت فرماید که در آتیه ان شاء اللَّه تعالى خدمتگزارانى براى اسلام و کشور و ملت خود باشید و از شرّ کجروانى که مى‏ خواهند شما را به کجروى کشانند محفوظ باشید. هر چه مى ‏توانید در تحصیل علوم جدى و کوشا و در اخلاق و اعمال و کردار نیک کوشش کنید که براى آتیه میهنتان افتخارآفرین باشید. و در احترام به پدران و مادران و معلمان که پدران معنوى و فرهنگى شما هستند فروگذار نکنید و از اسلام و جمهورى اسلامى حمایت و پشتیبانى نمایید. خداوند متعال پشت و پناه همگان باشد. پیروز باشید و عید نوروز بر شما مبارک باد. و السلام.
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏16، ص: 115)

امام خميني در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي 1361 خطاب به متصديان امور تربيتي و دانش آموزان و دانشجويان چنين فرمودند :
«باید سعی شود متصدیان امور تربیتی از مرتبه ابتدایی تا آخر از اشخاص صالح و متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی انتخاب شوند؛ افرادی که هیچ گونه گرایش به مکتبهای انحرافی شرق و غرب نداشته باشند. دانش آموزان عزیز با کمال دقت و بیطرفی اعمال و کردار دبیران و معلمین را زیر نظر بگیرند؛ که اگر خدای نکرده در یکی از آنان انحرافی ببینند بلافاصله به مقامات مسئول گزارش نمایند. و خود دبیران و معلمین با هشیاری مواظب همکاران خود باشند تا اگر بعضی از آنان خواستند افکار انحرافی خود را در خلال تدریس به فرزندان میهن اسلامی مان القا کنند، از آنان جلوگیری نمایند؛ و در صورتی که فایده ای نبخشید با قاطعیت، مطلب را با مسئولان در میان بگذارند. ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم؛ که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملت ما می باشد. معلمان عزیز خود بهتر می دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر چه به روز این کشور و ملت آورده است. به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتی تربیت نمایید که وقتی فارغ التحصیل می شوند جوانان برومندی تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرتهای شرق و غرب و شرقزدگی و غربزدگی است.»( صحيفه امام جلد 17 ص 1)

امام در شهريور 1367 در بخشي از پيام خود خطاب به سرپرست وقت بنياد شهيد انقلاب اسلامي در تقدير از دانش آموزان ممتاز شاهد چنين فرمودند :
« زندگی در دنیای امروز زندگی در مدرسۀ اراده است؛ و سعادت و شقاوت هر انسانی به ارادۀ همان انسان رقم می‏خورد. اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید، باید از سرمایه‏های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید. با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‏ها آنقدر خاطره‏آفرین و پایدار است که همۀ تلخیها و ناکامیهای دیگر را از یاد می‏برد. بشریت با همۀ پیشرفتهایش در علوم و فنون هنوز در گهوارۀ طفولیت دانش است، و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است. امیدوارم ملتهای اسلامی و ملت بزرگ ایران با یک تحرک فرهنگی گسترده بتوانند مسلمانان را از فقر و تنگنای علمی درآورند. توصیۀ اکید من به همۀ دست‏اندرکاران و مسئولین کشور این است که بیشتر از گذشته به امور فرهنگی این عزیزان توجه نمایند..... امیدوارم خداوند عطش علم‏آموزی را در آنان زیاد، و سینه‏هاشان را دریای معارف خود گرداند، و تعهد عمل را به آنان کرامت نماید. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.» (صحیفه امام ج 21 ص 137)

منبع:‏صحیفه امام ، ج 16، صص 70 و 115 و جلد 17 ص 1و ج 21 ص 137

این مطلب تاکنون 9424 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir