ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 102   اردیبهشت ماه 1393
 

 
 

 
 
   شماره 102   اردیبهشت ماه 1393


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
لانه جاسوسي اسرائيل در تهران

ساختماني كه سفارت غيررسمي اسرائيل در آن مستقر بود، تابلو، پرچم و يا علامت مشخص كننده ديگري نداشت و نمايندگان اسرائيل نمي‌توانستند در مراسم تشريفاتي و رسمي دولت و دربار ايران شركت جويند. با اين احوال رئيس هيئت نمايندگي و يا معاونين او در مواقع غيررسمي به آساني مي‌توانستند با شاه و ديگر مقامات ايران ملاقات كرده و درباره تمامي مسائل به گفتگو و رايزني بپردازند. نفرات اسرائيل نيز از اين‌‌كه حكومت ايران براي اجتناب از انتقادات كشورهاي عربي، اجازه فعاليت رسمي به آنان نمي‌داد چندان ناراضي به نظر نمي‌رسيدند. آنچه مهم بود تأمين خواسته‌ها و منافع دولت اسرائيل در مطلوب‌ترين شرايط بود كه رژيم پهلوي بدون هيچ محدوديتي در راستاي تحقق آن گام برمي‌داشت.
ساختمان سفارت اسرائيل در تهران تحت شديدترين تدابير امنيتي قرار داشت. دالانها و دهليزهاي زيرزميني داشت و نيز تجهيزات ديده‌باني نصب شده در آن، فضاي امنيتي و اطلاعاتي به اين ساختمان مي‌بخشيد. مأموران كا.گ.ب كه در تمام دوران رژيم پهلوي به رغم تمام تلاشهاي صورت گرفته نتوانسته بودند راهي به درون اين نمايندگي غيررسمي سياسي، اما بسيار مهم بيابند، تنها زماني توانستند به گوشه‌هايي از اسرار آن دسترسي يابند كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي نمايندگي ساف در تهران اين امكان را براي آنان مهيا ساخت.
روزنامه اطلاعات هم در اوايل تير 1358 به افشاي گوشه‌اي از وضعيت داخلي سفارت غيررسمي اسرائيل در تهران پرداخت و از سيستم اطلاعاتي ـ جاسوسي بسيار مجهز و پيشرفته‌اي خبر داد كه در بخشهاي مختلف اين ساختمان 135 اتاقه به كار گرفته شده بود . در اين گزارش چنين مي‌خوانيم :

در سفارت سابق اسرائيل در ايران كه اخيراً تبديل به دفتر نمايندگي سازمان مقاومت فلسطين (الفتح) شده است مجهزترين دستگاههاي تجسس براي كنترل تلفنهاي خارج ازكشور كار گذاشته شده بود. اعضاي سفارت اسرائيل تلفن كشورهاي مختلف را با اين دستگاهها كنترل مي‌كردند. قبل از ظهر روز پنجشنبه هيئت اجرائي جمعيت ايراني تعاون فلسطين از محل سابق سفارت اسرائيل ديدن كردند. برادر اسماعيل، نماينده فلسطين كه از روز پيروزي انقلاب تاكنون در اين سفارتخانه بوده است، اطلاعاتي از اعمال و نحوه كار اعضاء سفارت اسرائيل در اختيار هيئت گذاشت. وي گفت: بي‌شك ساختمان اين سفارتخانه 135 اتاقي، بيشتر شبيه به شكنجه‌گاه، زندان و مركز جاسوسي است، تا يك سفارتخانه. اتاقهاي تاريك و مشرف به هم با درهاي آهني كه فقط با كليد رمز باز مي‌شود گواه اين ادعا است.
برادر اسماعيل براي اين هيئت توضيح داد: بيش از چهار ماه است كه در مورد كارهاي اعضاي اين سفارت‌خانه تحقيق كرده است. اسرائيليها با نصب دستگاههاي بسيار مجهز و قوي تلفن سران كشورهاي مختلف از جمله سوريه و عراق را كنترل مي‌كرده‌اند. قسمتي از طبقه هم‌كف ساختمان سفارتخانه به ميدان تيراندازي اختصاص داده شده كه افراد و مأموران امنيتي در آنجا تعليم تيراندازي مي‌ديدند. دور حياط سفارتخانه سيمهايي كار گذاشته شده. به محض اينكه كسي وارد حياط سفارتخانه شود با صداي بوق، مأموران سفارتخانه متوجه ورود او مي‌شوند. روي پشت‌بام سفارتخانه دستگاه نقاله‌اي كار گذاشته شده كه به محض وجود خطر، اين دستگاه قادر است عده‌اي را به پشت‌بام همسايه انتقال دهد. در بالاي پشت‌بام اتاقكي است كه در آن از بالاي سقف باز مي‌شود و به زيرزمين ساختمان راه دارد، در اين مكان اسلحه نگهداري مي‌شده است. برادر اسماعيل همچنين توضيح داد: در ورودي اكثر اتاقها، رمزي بود و مگر با شماره رمز باز نمي‌شد. ما براي باز كردن اين درها سقف اتاقها را خراب كرديم و از داخل اتاقها با به دست آوردن شماره رمز درها را باز كرديم.

منبع:مظفر شاهدي ، ساواك ، موسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي ، ص 228 تا 230

این مطلب تاکنون 2809 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir